Siła nawyku
Polacy, bez większego problemu zintensyfikowali swoją aktywność zakupową online, a tę rewolucję znacznie przyspieszyła pandemia. Dzisiaj, zakupy modowe w sieci co miesiąc, realizuje 54,6% badanych: 43%,1 respondentów – przynajmniej raz w miesiącu, a 11,5% – raz na dwa tygodnie. To pokazuje, że e-handel wszedł w nawyk kupującym.
Zobacz również
Jeszcze lepiej Polacy odnaleźli się w poszukiwaniu inspiracji online. Jak pokazuje badanie, ponad 60% odpowiadających wskazuje, że asortyment ulubionych marek sprawdza kilka razy w tygodniu, a 23,1% – kilka razy w miesiącu.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Internet daje wiele ułatwień dla kupujących. Nie tylko znosi ograniczenia związane z miejscem pobytu i dostępnością konkretnych marek, ale przede wszystkim pozwala oszczędzić czas, gdyż bez wychodzenia z domu możemy sprawdzić ofertę – dziś – już praktycznie każdego sklepu. Nie dziwi więc fakt, że Polacy tak bardzo upodobali sobie ten kanał sprzedaży.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W przypadku mody – oferta sklepów i marek w sieci jest bardzo szeroka i zróżnicowana. Dlatego przejrzenie wszystkich, interesujących użytkownika miejsc potrafi być czasochłonne. Dużym zainteresowaniem badanych cieszą się marketplace’y – które ułatwiają odnalezienie się w gąszczu ofert agregując sklepy internetowe w jednym miejscu. To właśnie z nich korzysta regularnie 34% badanych: 23,1% z platform, takich jak Domodi.pl, a 10,8% z multibrandów.
Budżet przeznaczany na modę z nieznacznym wzrostem
O ile częstotliwość zakupów przez Internet wskazuje na coraz większą popularność platform e-commerce, o tyle budżet miesięczny, przeznaczany na elementy garderoby – jest najlepszym dowodem na to, że Polacy pozostają rozważni i kierują się wciąż zdrowym rozsądkiem. 35,4% ankietowanych wydaje online na ubrania i dodatki od 100 do 200zł miesięcznie, 27,7% – od 50 do 100zł. A 20,8% ankietowanych przyznaje się do wydatków mieszczących się w przedziale 200-300 zł.
Preferencje bez zmian
Choć badani deklarują wyższą, niż rok temu, kwotę miesięcznych wydatków modowych, to wciąż najbardziej atrakcyjnym czasem na zakupy pozostają wyprzedaże. Aż 85,4% korzystających ze sklepów online czeka na sezonowe obniżki cen lub czasowe promocje.
– Na bazie danych z ankiety oraz naszej obserwacji rynku – zdecydowaliśmy się wyjść na przeciw oczekiwaniom konsumentów i zaoferować im dedykowaną akcję Domodi Sales Week, która rozpocznie się już w połowie września i potrwa do listopada. Akcja ta nastawiona jest na kreowanie intencji zakupowych klientów poprzez wykorzystanie atrakcyjnych kodów niedostępnych na innych platformach zakupowych – mówi Paweł Piekarski, B2B manager w Grupie Domodi.
Konsument w sieci obaw
Jednak zakupy modowe w internecie rodzą też obawy po stronie kupujących. 57,7% badanych wskazało, że zbyt duży wybór oferowanych produktów i opcji bywa dla nich problematyczny i przytłaczający. A to może doprowadzić nawet to rezygnacji z dalszej eksploracji strony.
W pytaniu o najczęściej napotykane problemy użytkownicy wskazywali kilka odpowiedzi, wśród których największym dylematem okazała się rozmiarówka wskazana przez 87,7% badanych. Wysoko, na liście przeszkód pojawiły się też: wysokie prawdopodobieństwo otrzymania niewłaściwego towaru (37,7%), brak darmowego zwrotu (26,9%) czy zdjęcia w niskiej jakości (22,3%).
Modowe platformy coraz popularniejsze wśród osób 50+
Kolejnym potwierdzeniem rewolucji, jaką można zauważyć w e-commerce w 2020 jest zmiana demografii użytkowników. Badanie Grupy Domodi pokazuje bardzo wyraźnie tę tendencję. Coraz częściej bowiem w sieci kupują kobiety 50+. To właśnie ta grupa okazała się najliczniejszą (39,3%), a zaraz po niej, w rankingu pojawiły się osoby w wieku 45-54 lat (18,8%). To kolejna duża zmiana w stosunku do danych z poprzednich lat, w których wśród korzystających z internetowych sklepów dominowali użytkownicy w wieku 16-35 lat.
Zakupy online to niezmiennie przymiot osób mieszkających w dużych miastach (powyżej 500 tys. mieszkańców – 23%, 200-500 tys. mieszkańców – kolejne 11,5%), ale wśród ankietowanych silną grupę stanowili też mieszkańcy polskich wsi (20,4%) oraz małych miasteczek (14,7%).
A jak odnosi się budżet miesięczny na zakupy modowe online do wielkości i dochodu gospodarstwa domowego? Łączny dochód gospodarstwa domowego wskazany przez największą liczbę ankietowanych (29,2%) określiło na kwotę od 3001-5000zł. Wśród badanych było też najwięcej osób żyjących w gospodarstwach domowych liczących 2 lub 3 osoby (odpowiednio: 33,9% i 19,6%). To oni najchętniej kupują ubrania, buty i dodatki za pośrednictwem internetu.