Polak na TikToku – wywiad z Magdaleną Bliźniak i Magdaleną Wysocką z GetHero

Polak na TikToku – wywiad z Magdaleną Bliźniak i Magdaleną Wysocką z GetHero
O autorze
2 min czytania 2021-07-19

Światło dzienne ujrzała trzecia edycja raportu dotyczącego TikToka w Polsce, przygotowana przez GetHero i Uniwersytet SWPS. O tym jakie zmiany w przeciągu ostatniego roku zaszły na platformie i panujących tam trendach opowiedzą Magdalena Bliźniak, team leader, senior project manager oraz Magdalena Wysocka, senior project manager z teamu TikTok.

Jakie waszym zdaniem ważne zmiany zaszły na TikToku w przeciągu ostatniego roku?

Pojawiają się one w różnych obszarach, trudno skupić się na najważniejszej. Platforma ciągle się rozwija i możemy tu mówić chociażby o zmianach na polu – grupy użytkowników, aktywności w aplikacji, rozwoju contentu, zmianach i możliwościach w formatach reklamowych, interfejsu i algorytmu aplikacji. Na pewno zmianą, która wymaga szczególnego podkreślenia jest rozwój strony www, która ciągle jest ulepszana.

Czy TikTok ciągle jest aplikacją tylko dla młodych? Jak zmieniła się ta demografia?

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

TikTok to aplikacja, która bardzo rozrosła się w ostatnich latach. Początkowo, ze względu na przekazywane przez nią proste treści i formaty typu lipsync, przyciągała ona w dużej mierze młode osoby. Z biegiem czasu, kiedy TikTok konsekwentnie prowadził najróżniejszego rodzaju działania, grupa jego użytkowników zaczęła się coraz bardziej poszerzać. Jeszcze parę lat temu, nikt nie przypuszczałby że aplikacja taka jak TikTok zostanie globalnym sponsorem EURO 2020. Można tylko domyślać się, jak jej obecność w trakcie turnieju, przeniesie się na wzrost świadomości wśród oglądających mecze.

Skoro tak to czy w 2020 znacząco zmieniła się liczba użytkowników aplikacji TikTok w Polsce?

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Cały czas utrzymuje się tendencja wzrostowa liczby użytkowników aplikacji. TikTok nieprzerwanie od kilku kwartałów zajmuje miejsce w TOP 3 najczęściej pobieranych aplikacji. Z ciekawostek, warto przyjrzeć się, jak duży wzrost zaliczyła witryna www, należąca do aplikacji.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wybuch pandemii na początku 2020 roku przyciągnął wielu użytkowników, duża ich część została z aplikacją. Warto również spojrzeć na sam content obecny w aplikacji i sposób w jaki się rozwija. Oglądać możemy coraz to nowszych twórców, specjalizujących się w najróżniejszych dziedzinach – od rozrywki, przez motoryzację, po medycynę. Czy to możliwe, żeby oglądali ich tylko nastolatkowie?

W raporcie wspominacie o początku generacji T, co charakteryzuje takie osoby?

Przede wszystkim twórczość – rozumiana jako kreatywność i chęć tworzenia autorskich treści. W tym przypadku wiek nie ma żadnego znaczenia.

Do tego dołączamy technologię, która umożliwia nam realizację tych pomysłów w coraz łatwiejszy sposób. Generacja T doskonale wie, jak ożywić swoją treść ciekawym montażem, gdzie warto dodać napisy i jak podkręcić swój przekaz zabawnym filtrem.

Na końcu tej układanki jest TikTok – aplikacja która poniekąd zrewolucjonizowała sposób tworzenia contentu. Banalne połączenie dźwięku i obrazu oraz skrócenie treści do 15s okazało się być strzałem w dziesiątkę. Użytkownik TikToka potrafi skondensować swój przekaz w jednym krótkim komunikacie, pozostawiając widzowi pewien niedosyt, który zachęca go do dalszego scrollowania w poszukiwaniu przeżyć i emocji.

Jakie są największe różnice między młodszymi a starszymi użytkownikami?

Wyróżnić można dwa obszary tych różnic. Pierwszy z nich, związany jest z używaniem samej aplikacji. Młodzi użytkownicy, którzy żyją „z telefonem przyklejonym do ręki”, korzystają z TikToka praktycznie cały czas, podczas gdy starsi używają aplikacji przeznaczając na nią swój wolny czas, kiedy wiedzą, że mogą sobie pozwolić na relaks – najczęściej wskazują, że włączają ją wieczorem, „przed snem”.

Drugi, to content. Starsi użytkownicy to grupa którą uznać można za bardziej wymagającą i konkretną – lubią kiedy TikTok jest „o czymś”. Nie dla nich jest oglądanie treści typu lipsync czy transition. Szukają w TikToku narracji oraz żartu. Kiedy o czymś opowiadają, często robią to przez pryzmat samych siebie – np. w kontekście zainteresowań, pracy, czy codziennych przeżyć.

 

Pełną wersję raportu można pobrać pod linkiem: www.gethero.pl/raport-tiktok