>>> Sprawdź #PolecajkiNM z ubiegłych tygodni
Raport Social Media 2024
Raport Social Media 2024 jest efektem wspólnych działań firmy Gemius z Polskimi Badaniami Internetu oraz Grupą Roboczą Social Media przy IAB Polska. Dane zawarte w publikacji pochodzą z badań gemiusAdReal oraz Mediapanel i opisują zarówno poziom konsumpcji social mediów w Polsce i demografię użytkowników, jak i rynek reklamowy.
Zobacz również
Jednym z wniosków płynących z dokumentu jest ten dotyczący ilości i poziomu zaangażowania osób działających w social mediach w Polsce. Jak się okazuje, najwięcej użytkowników mediów społecznościowych w kraju należy do grupy wiekowej 55+ (6,6 mln), jednak to młodzi są w sieci najaktywniejsi (wskaźnik ATS dla osób w wieku od 7 do 14 wynosi aż 3 godziny i 24 minuty).
![](https://nowymarketing.pl/wp-content/uploads/2024/07/SM-2024_1a-1024x550-1.png)
Więcej przeczytasz w artykule.
#PrzeglądTygodnia [28.06-04.07.2024]: tańcząca kosiarka, Fundacja „Maraton Warszawski” kończy współpracę z 4F, hasło „Mam to w D” narusza zasady etyki reklamy
CPS GfK Brand Footprint Europe, czyli marki, które najczęściej wybierają konsumenci
Eksperci CPS GfK przeanalizowali, w jaki sposób konsumenci kupują produkty marek FMCG.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Raport Brand Footprint Europe pokazuje dynamiczny krajobraz wyborów zakupowych nabywców na całym kontynencie. Zrozumienie tych zachowań jest kluczowe zarówno dla sprzedawców detalicznych, jak i producentów – mówi Lenneke Schils, Global Insights Director w firmie CPS GfK.
Najczęściej wybieraną marką FMCG w Polsce jest Mlekovita.
![](https://nowymarketing.pl/wp-content/uploads/2024/07/Zrzut-ekranu-2024-07-5-o-10.01.56-1024x639.png)
fot. gfk-cps.com
Z kolei w rankingu globalnym, w kategorii FMCG, pierwsze miejsce zajmuje Coca-Cola.
fot. gfk-cps.com
Z kolei, wśród najchętniej wybieranych marek (ogółem) w Europie znalazły się:
![](https://nowymarketing.pl/wp-content/uploads/2024/07/Zrzut-ekranu-2024-07-5-o-10.05.47-1024x278.png)
fot. insights.cps.gfk.com
Więcej informacji o raporcie znajdziesz tutaj. Pełny raport dostępny jest na stronie.
„Badanie spotów reklamowych”. Wzrósł odsetek osób 50+ w reklamach telewizyjnych
Biuro Reklamy i Marketingu TVP przeprowadziło badanie, zgodnie z którym, okazało się, że w 2024 roku zwiększył się udział osób powyżej 50. roku życia w reklamach telewizyjnych. Osobę po 50. roku życia można zobaczyć jedynie w co piątej reklamie telewizyjnej. Mimo zauważalnego trendu odsetek ten pozostaje niższy od rzeczywistego udziału osób 50+ w populacji. Więcej przeczytasz w artykule.
![](https://nowymarketing.pl/wp-content/uploads/2024/07/50_w_reklamie_tv_01-1024x576-1.png)
EKObarometr
Instytut badawczy SW Research przeprowadził 6. edycję badania EKObarometr. Wnioski są takie, że rośnie świadomość ekologiczna Polaków, ale wraz z nią, bardziej dystansujemy się do komunikacji marketingowej, nawiązującej do ochrony środowiska. Ponadto cenimy sobie ekologiczne produkty, ale szukamy przy tym autentyczności. Czytaj więcej.
![](https://nowymarketing.pl/wp-content/uploads/2024/07/Zrzut-ekranu-2024-07-3-o-15.34.31-1024x573-1.png)
GfK Retail Purchasing Power Europe, czyli ile wydajemy na handel detaliczny
Firma GfK – an NIQ Company opublikowała raport pt. „GfK Retail Purchasing Power Europe”. Według badania średnia siła nabywcza w handlu detalicznym w Europie wynosi 6 517 euro na mieszkańca. Najwięcej wydają mieszkańcy Luksemburga. Polska w tym zestawieniu znalazła się na 22. miejscu, za Słowakami, Czechami i Węgrami. Sprawdź więcej danych.
YouGov BrandIndex 2023 – wskaźnik Value i Satisfaction
Agencja badawcza Inquiry sprawdziła, które marki mogą pochwalić się najbardziej zadowolonymi klientami oraz cenami najbardziej adekwatnymi do jakości oferowanych produktów i usług. Ranking został podzielony na dwie części. Pierwsza z nich uwzględnia wskaźnik value (pol. jakość) i dotyczy stosunku ceny do jakości, a druga wskaźnika satisfaction (pol. satysfakcja). Sprawdź więcej.
W przypadku wskaźnika „value” na pierwszym miejscu znalazła się platforma e-sprzedażowa Allegro z wynikiem 78,3 pkt. Tuż za nią Link4 (69,5 pkt) oraz Kia (69,1 pkt).
Z kolei w przypadku wskaźnika „satisfaction” na czele uplasowało się Allegro z wynikiem 91,2 pkt. Drugie i trzecie miejsce zajęły kolejno Audi (91 pkt) oraz Toyota (88 pkt).
Raport „Poprawa ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w Polsce”
Raport opracowano we współpracy Kancelarii Rymarz Zdort Maruta z UNICEF Polska oraz innymi przedstawicielami strony publicznej i prywatnej, organizacji społecznych, prawników, ekspertów i praktyków oraz młodzieży. Zidentyfikowano w nim szanse i problemy prawne oraz dobre praktyki z zakresu ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Zawiera propozycje rozwiązań prawnych i pozaprawnych umożliwiających poprawę sytuacji dzieci i młodzieży w obszarze zdrowia psychicznego, w tym przygotowanie podstaw do ewentualnych zmian legislacyjnych i opracowań systemowych. Odnosi się do najistotniejszych, zdaniem autorów, aspektów: ochrony zdrowia, oświaty, nowych technologii. Czytaj więcej.
W raporcie pojawiły się między innymi kluczowe wnioski dotyczące nowych technologii.
![](https://nowymarketing.pl/wp-content/uploads/2024/07/Zrzut-ekranu-2024-07-5-o-10.33.50-1024x580.png)
fot. screen z raportu
NIK: Reklamowy bałagan na ulicach polskich miast
NIK przeprowadziła kontrole na ulicach Gdańska, Wrocławia, Łodzi, Poznania i Opola. Wnioski? Miasta wciąż nie radzą sobie z nielegalnymi reklamami w przestrzeni publicznej. Od 12% do 100% skontrolowanych billboardów, szyldów, banerów czy plakatów umieszczono bez zgody i wiedzy lokalnych władz. Więcej przeczytasz w artykule.
![](https://nowymarketing.pl/wp-content/uploads/2024/07/NIK-reklamy-g2-1024x536-1.jpg)
Metody walidacji prostoty tekstu według dr hab. Tomasza Piekota
Zachęcamy do lektury artykułu „Walidacja tekstu prawnego z perspektywy normy ISO w zakresie prostego języka” autorstwa dr hab. Tomasza Piekota.
Tekst jest częścią publikacji pod redakcją dr Doroty Płuchowskiej „Legal Design Forum. Teksty wybrane 1″. Polecamy uwadze także pozostałe artykuły. Całość w wolnym dostępie można pobrać tutaj.
Polski e-commerce w liczbach
Bartosz Wójcik podzielił się prezentacją po konferencji „E-Commerce Connect Polska”. Co się w niej znajduje?
- Trendy na rynku – jak COVID zwiększył odsetek osób kupujących online i czy wzrost utrzymał się również po pandemii?
- Którzy gracze e-commerce mogą poszczycić się najwyższą świadomością spontaniczną i ToM wśród kupujących?
- Co kupujący wybierają, jeżeli chodzi o formę dostawy i płatności?
- Czy jesteśmy gotowi na Social- i Live-commerce czy poczekamy na to, jak kiedyś na rok mobile?
- Jak wygląda kategoria „zakupy online” w danych z badania Mediapanel
- Case azjatyckiego marketplace, który w niecały rok, pod względem zasięgu, znalazł się na podium w swojej kategorii.
Podcasty, których warto posłuchać
- NowyMarketing i Avon Polska
W kolejnym odcinku NowyMarketing Podcast rozmawialiśmy o kampanii „Normalne, że ich dotykam”. O szczegółach akcji opowiedziała nam Ewa Grzech, która kieruje działem Integrated Communications w Avon Polska. Rozmowa powstała w ramach cyklu „Kreatywność sprzedaje”. Przybliżamy w niej kampanie nagrodzone w konkursach SAR: KTR, Innovation oraz Effie 2023. Czytaj więcej.
- Kanał Strategiczny
W kolejnym odcinku podcastu, Wojtek Walczak i Tomasz Domański wraz z Małgorzatą Głos, zagłębiają się w świat marketingowych badań rynku, odkrywając, jakie korzyści mogą przynieść każdej firmie i demitologizując ich koszty. Podczas rozmowy dowiesz się, dlaczego warto inwestować w badania rynku i jak mogą one pomóc Twojej firmie w osiągnięciu przewagi konkurencyjnej.
- Markotwórstwo
W kolejnym odcinku podcastu, autor Maciej Sznitowski rozmawia z Leszkiem Ślazykiem na temat tego, czego powinniśmy uczyć się od Chińczyków, jeśli chodzi o „robienie biznesu”. Ponadto, w podcaście znajdują się odpowiedzi na pytania: jak przygotować się na wejście chińskich marek na europejski rynek? Czy mamy szansę wyjść z naszymi markami na tamten potężny rynek?
Wydarzenia warte uwagi
Fundacja Reporterów w strefie NGO na Openerze
Podczas festiwalu Open’er w Gdyni, w strefie NGO, można spotkać przedstawicieli Fundacji Reporterów i skorzystać ze specjalnie przygotowanych atrakcji:
- „Od Citibreak’a do OSINT-u”: krótki, praktyczny warsztat śledczy dla każdego, prowadzony przez Annę Gielewską, wiceprezeskę Fundacji Reporterów.
- Jak znaleźć wikinga: Mariusz Sepioło, dziennikarz FRONTSTORY pokaże wszystkie etapy śledztwa.
- NIE TRAĆ TWARZY, czyli śledcza fotobudka – po wykonaniu kilku zadań można skorzystać z fotobudki i przetestować narzędzia do wykrywania AI.
- CO POWIE RYBA? ZAPYTAJ ŚLEDZIA – możliwość rozmowy z dziennikarkami i dziennikarzami śledczymi FRONTSTORY.PL.
Polityka korzystania z GenAI dla agencji i marek – sesja Q&A z Michałem Duninem
Jakie są najważniejsze aspekty polityki korzystania z narzędzi Gen AI, które agencje i marki powinny uwzględniać? Jakie regulacje prawne w kontekście AI mają największy wpływ na branżę komunikacyjną? W jaki sposób agencje mogą zapewnić etyczne wykorzystanie Gen AI w swoich kampaniach? Odpowiedzi poznasz 11 lipca podczas NM Q&A live z Michałem Duninem. Zarejestruj się.
Patronem medialnym spotkania jest SAR.
![](https://nowymarketing.pl/wp-content/uploads/2024/07/patronat-webinar-Dunin-2-1024x576.jpg)