#PolecajkiNM cz. 13: Raport Social Media 2024, reklamowy bałagan na ulicach polskich miast, jak Chińczycy robią marketing

#PolecajkiNM cz. 13: Raport Social Media 2024, reklamowy bałagan na ulicach polskich miast, jak Chińczycy robią marketing
Raport Social Media 2024, marki FMCG, które najchętniej wybierają Polacy, EKObarometr, reklamowy bałagan na ulicach polskich miast oraz podcasty o tym, jak Chińczyczy robią marketing czy dlaczego warto inwestować w badania rynku. Przed tobą kolejna porcja marketingowych ciekawostek wybranych przez redakcję NowegoMarketingu.
O autorze
4 min czytania 2024-07-05

>>> Sprawdź #PolecajkiNM z ubiegłych tygodni

Raport Social Media 2024

Raport Social Media 2024 jest efektem wspólnych działań firmy Gemius z Polskimi Badaniami Internetu oraz Grupą Roboczą Social Media przy IAB Polska. Dane zawarte w publikacji pochodzą z badań gemiusAdReal oraz Mediapanel i opisują zarówno poziom konsumpcji social mediów w Polsce i demografię użytkowników, jak i rynek reklamowy.

Jednym z wniosków płynących z dokumentu jest ten dotyczący ilości i poziomu zaangażowania osób działających w social mediach w Polsce. Jak się okazuje, najwięcej użytkowników mediów społecznościowych w kraju należy do grupy wiekowej 55+ (6,6 mln), jednak to młodzi są w sieci najaktywniejsi (wskaźnik ATS dla osób w wieku od 7 do 14 wynosi aż 3 godziny i 24 minuty).

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Więcej przeczytasz w artykule.

CPS GfK Brand Footprint Europe, czyli marki, które najczęściej wybierają konsumenci

Eksperci CPS GfK przeanalizowali, w jaki sposób konsumenci kupują produkty marek FMCG.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Raport Brand Footprint Europe pokazuje dynamiczny krajobraz wyborów zakupowych nabywców na całym kontynencie. Zrozumienie tych zachowań jest kluczowe zarówno dla sprzedawców detalicznych, jak i producentów – mówi Lenneke Schils, Global Insights Director w firmie CPS GfK.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Najczęściej wybieraną marką FMCG w Polsce jest Mlekovita.

fot. gfk-cps.com

Z kolei w rankingu globalnym, w kategorii FMCG, pierwsze miejsce zajmuje Coca-Cola.

fot. gfk-cps.com

Z kolei, wśród najchętniej wybieranych marek (ogółem) w Europie znalazły się:

fot. insights.cps.gfk.com

Więcej informacji o raporcie znajdziesz tutaj. Pełny raport dostępny jest na stronie.

„Badanie spotów reklamowych”. Wzrósł odsetek osób 50+ w reklamach telewizyjnych

Biuro Reklamy i Marketingu TVP przeprowadziło badanie, zgodnie z którym, okazało się, że w 2024 roku zwiększył się udział osób powyżej 50. roku życia w reklamach telewizyjnych. Osobę po 50. roku życia można zobaczyć jedynie w co piątej reklamie telewizyjnej. Mimo zauważalnego trendu odsetek ten pozostaje niższy od rzeczywistego udziału osób 50+ w populacji. Więcej przeczytasz w artykule.

EKObarometr

Instytut badawczy SW Research przeprowadził 6. edycję badania EKObarometr. Wnioski są takie, że rośnie świadomość ekologiczna Polaków, ale wraz z nią, bardziej dystansujemy się do komunikacji marketingowej, nawiązującej do ochrony środowiska. Ponadto cenimy sobie ekologiczne produkty, ale szukamy przy tym autentyczności. Czytaj więcej.

GfK Retail Purchasing Power Europe, czyli ile wydajemy na handel detaliczny

Firma GfK – an NIQ Company opublikowała raport pt. „GfK Retail Purchasing Power Europe”. Według badania średnia siła nabywcza w handlu detalicznym w Europie wynosi 6 517 euro na mieszkańca. Najwięcej wydają mieszkańcy Luksemburga. Polska w tym zestawieniu znalazła się na 22. miejscu, za Słowakami, Czechami i Węgrami. Sprawdź więcej danych.

YouGov BrandIndex 2023 – wskaźnik Value i Satisfaction

Agencja badawcza Inquiry sprawdziła, które marki mogą pochwalić się najbardziej zadowolonymi klientami oraz cenami najbardziej adekwatnymi do jakości oferowanych produktów i usług. Ranking został podzielony na dwie części. Pierwsza z nich uwzględnia wskaźnik value (pol. jakość) i dotyczy stosunku ceny do jakości, a druga wskaźnika satisfaction (pol. satysfakcja). Sprawdź więcej.

W przypadku wskaźnika „value” na pierwszym miejscu znalazła się platforma e-sprzedażowa Allegro z wynikiem 78,3 pkt. Tuż za nią Link4 (69,5 pkt) oraz Kia (69,1 pkt). 

Z kolei w przypadku wskaźnika „satisfaction” na czele uplasowało się Allegro z wynikiem 91,2 pkt. Drugie i trzecie miejsce zajęły kolejno Audi (91 pkt) oraz Toyota (88 pkt).

Raport „Poprawa ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w Polsce”

Raport opracowano we współpracy Kancelarii Rymarz Zdort Maruta z UNICEF Polska oraz innymi przedstawicielami strony publicznej i prywatnej, organizacji społecznych, prawników, ekspertów i praktyków oraz młodzieży. Zidentyfikowano w nim szanse i problemy prawne oraz dobre praktyki z zakresu ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Zawiera propozycje rozwiązań prawnych i pozaprawnych umożliwiających poprawę sytuacji dzieci i młodzieży w obszarze zdrowia psychicznego, w tym przygotowanie podstaw do ewentualnych zmian legislacyjnych i opracowań systemowych. Odnosi się do najistotniejszych, zdaniem autorów, aspektów: ochrony zdrowia, oświaty, nowych technologii. Czytaj więcej.

W raporcie pojawiły się między innymi kluczowe wnioski dotyczące nowych technologii.

fot. screen z raportu

Pełny raport.

NIK: Reklamowy bałagan na ulicach polskich miast

NIK przeprowadziła kontrole na ulicach Gdańska, Wrocławia, Łodzi, Poznania i Opola. Wnioski? Miasta wciąż nie radzą sobie z nielegalnymi reklamami w przestrzeni publicznej. Od 12% do 100% skontrolowanych billboardów, szyldów, banerów czy plakatów umieszczono bez zgody i wiedzy lokalnych władz. Więcej przeczytasz w artykule.

Metody walidacji prostoty tekstu według dr hab. Tomasza Piekota

Zachęcamy do lektury artykułu „Walidacja tekstu prawnego z perspektywy normy ISO w zakresie prostego języka” autorstwa dr hab. Tomasza Piekota.

Tekst jest częścią publikacji pod redakcją dr Doroty Płuchowskiej „Legal Design Forum. Teksty wybrane 1″. Polecamy uwadze także pozostałe artykuły. Całość w wolnym dostępie można pobrać tutaj.

Polski e-commerce w liczbach

Bartosz Wójcik podzielił się prezentacją po konferencji „E-Commerce Connect Polska”. Co się w niej znajduje?

  • Trendy na rynku – jak COVID zwiększył odsetek osób kupujących online i czy wzrost utrzymał się również po pandemii?
  • Którzy gracze e-commerce mogą poszczycić się najwyższą świadomością spontaniczną i ToM wśród kupujących?
  • Co kupujący wybierają, jeżeli chodzi o formę dostawy i płatności?
  • Czy jesteśmy gotowi na Social- i Live-commerce czy poczekamy na to, jak kiedyś na rok mobile?
  • Jak wygląda kategoria „zakupy online” w danych z badania Mediapanel
  • Case azjatyckiego marketplace, który w niecały rok, pod względem zasięgu, znalazł się na podium w swojej kategorii.

Podcasty, których warto posłuchać

  • NowyMarketing i Avon Polska

W kolejnym odcinku NowyMarketing Podcast rozmawialiśmy o kampanii „Normalne, że ich dotykam”. O szczegółach akcji opowiedziała nam Ewa Grzech, która kieruje działem Integrated Communications w Avon Polska. Rozmowa powstała w ramach cyklu „Kreatywność sprzedaje”. Przybliżamy w niej kampanie nagrodzone w konkursach SAR: KTR, Innovation oraz Effie 2023. Czytaj więcej.

  • Kanał Strategiczny

W kolejnym odcinku podcastu, Wojtek Walczak i Tomasz Domański wraz z Małgorzatą Głos, zagłębiają się w świat marketingowych badań rynku, odkrywając, jakie korzyści mogą przynieść każdej firmie i demitologizując ich koszty. Podczas rozmowy dowiesz się, dlaczego warto inwestować w badania rynku i jak mogą one pomóc Twojej firmie w osiągnięciu przewagi konkurencyjnej.

  • Markotwórstwo

W kolejnym odcinku podcastu, autor Maciej Sznitowski rozmawia z Leszkiem Ślazykiem na temat tego, czego powinniśmy uczyć się od Chińczyków, jeśli chodzi o „robienie biznesu”. Ponadto, w podcaście znajdują się odpowiedzi na pytania: jak przygotować się na wejście chińskich marek na europejski rynek? Czy mamy szansę wyjść z naszymi markami na tamten potężny rynek?

Wydarzenia warte uwagi

Fundacja Reporterów w strefie NGO na Openerze

Podczas festiwalu Open’er w Gdyni, w strefie NGO, można spotkać przedstawicieli Fundacji Reporterów i skorzystać ze specjalnie przygotowanych atrakcji:

  • „Od Citibreak’a do OSINT-u”: krótki, praktyczny warsztat śledczy dla każdego, prowadzony przez Annę Gielewską, wiceprezeskę Fundacji Reporterów.
  • Jak znaleźć wikinga: Mariusz Sepioło, dziennikarz FRONTSTORY pokaże wszystkie etapy śledztwa.
  • NIE TRAĆ TWARZY, czyli śledcza fotobudka – po wykonaniu kilku zadań można skorzystać z fotobudki i przetestować narzędzia do wykrywania AI.
  • CO POWIE RYBA? ZAPYTAJ ŚLEDZIA – możliwość rozmowy z dziennikarkami i dziennikarzami śledczymi FRONTSTORY.PL.

Polityka korzystania z GenAI dla agencji i marek – sesja Q&A z Michałem Duninem

Jakie są najważniejsze aspekty polityki korzystania z narzędzi Gen AI, które agencje i marki powinny uwzględniać? Jakie regulacje prawne w kontekście AI mają największy wpływ na branżę komunikacyjną? W jaki sposób agencje mogą zapewnić etyczne wykorzystanie Gen AI w swoich kampaniach? Odpowiedzi poznasz 11 lipca podczas NM Q&A live z Michałem Duninem. Zarejestruj się.

Patronem medialnym spotkania jest SAR.