Pod koniec lipca br. do Urzędu Patentowego RP wpłynął wniosek platformy Allegro o zarejestrowanie koloru o kodzie RGB: 255/90/0 dla klasy 35 w klasyfikacji Nicejskiej, czyli Międzynarodowej Klasyfikacji Towarów i Usług. Rejestracja oznaczałaby uzyskanie wyłącznego prawa na korzystanie z konkretnego odcienia pomarańczowego przez firmę Allegro na danym rynku, a konkurencyjne platformy nie mogłyby wykorzystywać tego koloru w swojej identyfikacji wizualnej.
Pomarańczowy jest obecny w komunikacji marketingowej Allegro od ponad dwudziestu lat. Wnioskując o rejestrację znaku towarowego, firma musi wykazać, że dany odcień jest przez konsumentów jednoznacznie kojarzony z jednym brandem. Proces ten nie jest prosty, jednak niektóre marki zdołały uzyskać taką rozpoznawalność, że konsumenci kojarzą je po samym kolorze. Przykładem jest Play, który zastrzegł sobie fioletowy, Orange z prawem ochronnym na konkretny odcień pomarańczowego czy Milka i jej charakterystyczny kolor lila.
Zobacz również
Kolor pomarańczowy jest bardzo silnie związany z naszą marką i dołączenie go do portfolio znaków jest naturalnym krokiem. Oczywiście ewentualne uzyskanie prawa do rejestracji zależy od oceny Urzędu Patentowego RP. Podobne działania podejmuje wiele innych marek. Oczywiście, jak każda rozpoznawalna marka, monitorujemy rynek pod kątem ewentualnych nawiązań do naszej identyfikacji – powiedział w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl Marcin Gruszka, rzecznik prasowy Allegro.
Platforma sprzedażowa, oprócz logo, dotąd zarejestrowała także kilka znaków słownych: Allegro Smart!, Allegro Pay, czy Allegro Lokalnie. Z kolei znakiem towarowym przestrzennym chronionym przez Allegro, jest zielony automat paczkowy.
Czy Allegro uda się zastrzec prawo do koloru pomarańczowego? Decyzja Urzędu może pojawić się za kilka, a nawet kilkanaście miesięcy.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
PS
TSUE odrzucił wniosek Red Bulla na rejestrację kombinacji niebiesko-srebrnych kolorów jako znaku towarowego, ponieważ przedstawione w zgłoszeniach kombinacje nie były wystarczająco „jasne i precyzyjne”.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
PS 2
Lidl pozwał Tesco, ponieważ twierdzi, że program lojalnościowy Clubcard Prices Tesco bezprawnie wykorzystuje żółto-niebieskie logo i reputację niemieckiego dyskontu.