Udało się pomóc prawie połowie osób w kryzysie bezdomności w Polsce
W zeszłym roku udało się zebrać ponad dziewięć tysięcy par obuwia, ale tegoroczny wynik to zaskoczenie nie tylko dla WoshWosh, ale również dla partnerów akcji. Zbiórka trwała 2 tygodnie, a buty można było przekazać w lokalu WoshWosh na ul. Międzyborskiej 57/65 w Warszawie, w 21 sklepach Decathlon w całej Polsce oraz wysłać Paczkomatem dzięki 1000 darmowych kodom od InPost. Do akcji dołączyły również firmy partnerskie, które zbierały obuwie wśród swoich pracowników – Decathlon (firma zebrała ponad 3 tysiące par butów), CCC (firma zebrała aż 3 tysiące par butów), LPP, Fundacja Allegro All For Planet, MetLife, Siemens Polska, Fundacja Deloitte, Mondelez, Energa Grupa Orlen, Stena Recycling, PepsiCo, a także Boston Consulting Group, dodatkowo firma Eobuwie przekazała ponad 50 par nowych butów.
– Dzięki wsparciu tak ogromnej liczby osób, firm partnerskich, oraz możliwości przekazywania obuwia aż w 21 sklepach Decathlon w całym kraju, udało nam się zebrać ponad 17 tysięcy par butów i tym samym dotrzeć do połowy osób w kryzysie bezdomności w Polsce. Dzięki wspólnemu zaangażowaniu przekazaliśmy nie tylko buty, ale przede wszystkim szanse na przetrwanie w nadchodzących miesiącach – mówi Martyna Zastawna, pomysłodawczyni akcji zbiórki obuwia dla bezdomnych oraz założycielka WoshWosh.
Zobacz również
Wygrała empatia, miłość i zero waste
Akcja zbiórki obuwia dla osób w kryzysie bezdomności zwraca uwagę na świadomą konsumpcję i ograniczenie śmieci, a także namacalne korzyści z zero waste – pomoc potrzebującym i przekazanie już nie używanych butów, które mogą im uratować tej zimy życie. Każdego roku na polskich ulicach umiera kilkadziesiąt osób z powodu odmrożenia i wyziębienia ciała. Tymczasem porządne i ciepłe buty chroniące stopy to dla osób w kryzysie bezdomności czasem być albo nie być.
– Zaangażowanie tylu osób przeszło moje oczekiwania, ten wynik to miód na moje serce. Od lat angażuję się w inicjatywy społeczne na rzecz ekologii i zrównoważonego rozwoju, ale sukces tej akcji dodaje mi skrzydeł. Widzę, że świadomość konsumencka w zakresie ekologii i zero waste rośnie. Rocznie produkowanych jest na świecie ok. 22 miliardy par butów, 300 milionów wyrzuca się już po roku użytkowania. A przecież zamiast trafiać do kosza mogłyby dostać drugie życie i przydać się innym. Osoby w kryzysie bezdomności, które latami noszą zdarte, dziurawe i często nieprzystosowane do pogody obuwie, dzięki naszej akcji mogą przetrwać zimę. Wszystkie edycje akcji pokazują jak bardzo potrzebna jest nasza pomoc i jak wiele możemy osiągnąć łącząc wspólnie siły. Wygrywa empatia, miłość do drugiego człowieka i zero waste – dodaje Martyna Zastawna.
Nastroje Polaków wyraźnie pokazują, że sprawy społeczne i ekologiczne zaczynają być tak samo ważne jak problem bezrobocia czy opieki medycznej. Młodzieżowy strajk klimatyczny, wprowadzenie papierowych i bawełnianych toreb na zakupy przez światowe koncerny czy możliwość przekazania używanej odzieży w markowych sklepach w celach recyklingu pokazują, że kultura zero waste to już nasza codzienność a my jesteśmy jej częścią. Dzięki takiej akcji jak zbiórka obuwia z WoshWosh, nie tylko działamy na rzecz środowiska, ale również, a może nawet w głównej mierze pomagamy lokalnie osobom potrzebującym.
#PrzeglądTygodnia [09-15.09.2025]: minimalizm w kampanii OOH Braci Sadowników, fundacja Igi Świątek, Grupa Arche na rzecz demografii
Podaruj buty wiosną
Dla wszystkich tych, którzy nie zdążyli przekazać obuwia podczas zbiórki, mamy dobrą wiadomość. WoshWosh organizuje zbiorki cyklicznie – każdej jesieni dla osób w kryzysie bezdomności i każdej wiosny dla potrzebujących, przede wszystkim kobiet z domów samotnych matek, placówek opiekuńczych oraz dla kobiet w potrzebie. Najlepiej zajrzeć na profile społecznościowe WoshWosh na początku marca 2022 r. , aby poznać szczegóły zbiórki i wspólnie pomóc potrzebującym kobietom.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Podziękowania dla firm, które zebrały obuwie wśród swojego zespołu oraz zasponsorowały czyszczenie i dezynfekcję zebranego przez siebie obuwia: CCC, LPP, Fundacja Allegro All For Planet, Metlife, Siemens Polska, Fundacja Deloitte, Mondelez, Energa Grupa Orlen, Stena Recycling, PepsiCo, a także Boston Consulting Group. Szczególne podziękowania dla Decathlon, który dodatkowo umożliwił przeprowadzenie zbiórki w części swoich sklepów, a także dla firmy InPost za przekazanie ponad 1000 kodów na Paczkomat.
Największe podziękowania należą się każdej osobie, która przekazała obuwie na akcję, udostępniła lub przekazała informację o zbiórce. Dziękujemy. Ten wspaniały wynik i nieoceniona pomoc to zasługa nas wszystkich.
Buty dla osób w kryzysie bezdomności zebrane w tegorocznej akcji zostały przekazane potrzebującym dzięki pomocy: Szafy Przyjaciół Wspólnoty Sant’Egidio; Fundacji Kapucyńskiej im. Anicenta Kopalińskiego; Towarzystwu Pomocy im. Św. Alberta; Kamiliańskiej Misji Pomocy Społecznej; Caritas Polska; Ośrodkowi Pomocy Społecznej Praga Południe; Mokotowskemu Hospicjum św. Krzyża; Fundacji Prometeusz w Gdańsku ; Zespołowi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Człuchowie; Centrum Rehabilitacji, Edukacji i Opieki Towarzystwa Przyjaciół Dzieci Helenów; Fundacji Legii Warszawa; Fundacji Daj Herbatę; Fundacji Po Drugie; Praskiemu Centrum Pomocy Bliźniemu Monar-Markot; Fundacji Dobra Fabryka; Punktowi Pomocy Doraźnej Fundacji Homeless; Stowarzyszeniu centrum wsparcia społecznego; Fundacji metamorfoza; Stowarzyszeniu Panaceum, Fundacji Serce Miasta; Schronisku dla bezdomnych kobiet EMAUS; Wspólnocie Katolickiej Chleb Życia w Krakowie, Fundacji Łódź dla Ludzi oraz Fundacji św. Barnaby. Ponad 100 par butów trafiło do osób uchodźczych, dzięki zbiórce prowadzonej przez Kuchnię Konfliktu.
PS
W grudniu zeszłego roku WoshWosh zebrało ponad 9 tysięcy butów dla bezdomnych.