Udało się pomóc prawie połowie osób w kryzysie bezdomności w Polsce
W zeszłym roku udało się zebrać ponad dziewięć tysięcy par obuwia, ale tegoroczny wynik to zaskoczenie nie tylko dla WoshWosh, ale również dla partnerów akcji. Zbiórka trwała 2 tygodnie, a buty można było przekazać w lokalu WoshWosh na ul. Międzyborskiej 57/65 w Warszawie, w 21 sklepach Decathlon w całej Polsce oraz wysłać Paczkomatem dzięki 1000 darmowych kodom od InPost. Do akcji dołączyły również firmy partnerskie, które zbierały obuwie wśród swoich pracowników – Decathlon (firma zebrała ponad 3 tysiące par butów), CCC (firma zebrała aż 3 tysiące par butów), LPP, Fundacja Allegro All For Planet, MetLife, Siemens Polska, Fundacja Deloitte, Mondelez, Energa Grupa Orlen, Stena Recycling, PepsiCo, a także Boston Consulting Group, dodatkowo firma Eobuwie przekazała ponad 50 par nowych butów.
– Dzięki wsparciu tak ogromnej liczby osób, firm partnerskich, oraz możliwości przekazywania obuwia aż w 21 sklepach Decathlon w całym kraju, udało nam się zebrać ponad 17 tysięcy par butów i tym samym dotrzeć do połowy osób w kryzysie bezdomności w Polsce. Dzięki wspólnemu zaangażowaniu przekazaliśmy nie tylko buty, ale przede wszystkim szanse na przetrwanie w nadchodzących miesiącach – mówi Martyna Zastawna, pomysłodawczyni akcji zbiórki obuwia dla bezdomnych oraz założycielka WoshWosh.
Zobacz również
Wygrała empatia, miłość i zero waste
Akcja zbiórki obuwia dla osób w kryzysie bezdomności zwraca uwagę na świadomą konsumpcję i ograniczenie śmieci, a także namacalne korzyści z zero waste – pomoc potrzebującym i przekazanie już nie używanych butów, które mogą im uratować tej zimy życie. Każdego roku na polskich ulicach umiera kilkadziesiąt osób z powodu odmrożenia i wyziębienia ciała. Tymczasem porządne i ciepłe buty chroniące stopy to dla osób w kryzysie bezdomności czasem być albo nie być.
– Zaangażowanie tylu osób przeszło moje oczekiwania, ten wynik to miód na moje serce. Od lat angażuję się w inicjatywy społeczne na rzecz ekologii i zrównoważonego rozwoju, ale sukces tej akcji dodaje mi skrzydeł. Widzę, że świadomość konsumencka w zakresie ekologii i zero waste rośnie. Rocznie produkowanych jest na świecie ok. 22 miliardy par butów, 300 milionów wyrzuca się już po roku użytkowania. A przecież zamiast trafiać do kosza mogłyby dostać drugie życie i przydać się innym. Osoby w kryzysie bezdomności, które latami noszą zdarte, dziurawe i często nieprzystosowane do pogody obuwie, dzięki naszej akcji mogą przetrwać zimę. Wszystkie edycje akcji pokazują jak bardzo potrzebna jest nasza pomoc i jak wiele możemy osiągnąć łącząc wspólnie siły. Wygrywa empatia, miłość do drugiego człowieka i zero waste – dodaje Martyna Zastawna.
Nastroje Polaków wyraźnie pokazują, że sprawy społeczne i ekologiczne zaczynają być tak samo ważne jak problem bezrobocia czy opieki medycznej. Młodzieżowy strajk klimatyczny, wprowadzenie papierowych i bawełnianych toreb na zakupy przez światowe koncerny czy możliwość przekazania używanej odzieży w markowych sklepach w celach recyklingu pokazują, że kultura zero waste to już nasza codzienność a my jesteśmy jej częścią. Dzięki takiej akcji jak zbiórka obuwia z WoshWosh, nie tylko działamy na rzecz środowiska, ale również, a może nawet w głównej mierze pomagamy lokalnie osobom potrzebującym.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Podaruj buty wiosną
Dla wszystkich tych, którzy nie zdążyli przekazać obuwia podczas zbiórki, mamy dobrą wiadomość. WoshWosh organizuje zbiorki cyklicznie – każdej jesieni dla osób w kryzysie bezdomności i każdej wiosny dla potrzebujących, przede wszystkim kobiet z domów samotnych matek, placówek opiekuńczych oraz dla kobiet w potrzebie. Najlepiej zajrzeć na profile społecznościowe WoshWosh na początku marca 2022 r. , aby poznać szczegóły zbiórki i wspólnie pomóc potrzebującym kobietom.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Podziękowania dla firm, które zebrały obuwie wśród swojego zespołu oraz zasponsorowały czyszczenie i dezynfekcję zebranego przez siebie obuwia: CCC, LPP, Fundacja Allegro All For Planet, Metlife, Siemens Polska, Fundacja Deloitte, Mondelez, Energa Grupa Orlen, Stena Recycling, PepsiCo, a także Boston Consulting Group. Szczególne podziękowania dla Decathlon, który dodatkowo umożliwił przeprowadzenie zbiórki w części swoich sklepów, a także dla firmy InPost za przekazanie ponad 1000 kodów na Paczkomat.
Największe podziękowania należą się każdej osobie, która przekazała obuwie na akcję, udostępniła lub przekazała informację o zbiórce. Dziękujemy. Ten wspaniały wynik i nieoceniona pomoc to zasługa nas wszystkich.
Buty dla osób w kryzysie bezdomności zebrane w tegorocznej akcji zostały przekazane potrzebującym dzięki pomocy: Szafy Przyjaciół Wspólnoty Sant’Egidio; Fundacji Kapucyńskiej im. Anicenta Kopalińskiego; Towarzystwu Pomocy im. Św. Alberta; Kamiliańskiej Misji Pomocy Społecznej; Caritas Polska; Ośrodkowi Pomocy Społecznej Praga Południe; Mokotowskemu Hospicjum św. Krzyża; Fundacji Prometeusz w Gdańsku ; Zespołowi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Człuchowie; Centrum Rehabilitacji, Edukacji i Opieki Towarzystwa Przyjaciół Dzieci Helenów; Fundacji Legii Warszawa; Fundacji Daj Herbatę; Fundacji Po Drugie; Praskiemu Centrum Pomocy Bliźniemu Monar-Markot; Fundacji Dobra Fabryka; Punktowi Pomocy Doraźnej Fundacji Homeless; Stowarzyszeniu centrum wsparcia społecznego; Fundacji metamorfoza; Stowarzyszeniu Panaceum, Fundacji Serce Miasta; Schronisku dla bezdomnych kobiet EMAUS; Wspólnocie Katolickiej Chleb Życia w Krakowie, Fundacji Łódź dla Ludzi oraz Fundacji św. Barnaby. Ponad 100 par butów trafiło do osób uchodźczych, dzięki zbiórce prowadzonej przez Kuchnię Konfliktu.
PS
W grudniu zeszłego roku WoshWosh zebrało ponad 9 tysięcy butów dla bezdomnych.