fot. nft.porsche.com
Pod koniec 2022 roku Porsche, idąc w ślady kilku luksusowych marek, postanowiło wkroczyć na rynek niewymienialnych tokenów. Wówczas niemiecki producent samochodów zapowiadał, że „zamierza zaoferować entuzjastom NFT nowy sposób doświadczania marki”.
Zobacz również
Porsche NFT Collection oparte o model sportowego Porsche 911, było pierwszym krokiem producenta luksusowych samochodów w kierunku „długoterminowej współpracy ze społecznością Web3”. Choć sprzedaż tokenów ruszyła w styczniu br., krótko po premierze została zamknięta.
Our holders have spoken. We’re going to cut our supply and stop the mint to move forward with creating the best experience for an exclusive community. More info in the next hours. — PORSCHΞ (@eth_porsche) January 24, 2023
Pomimo ambitnych planów, niemiecka marka zdołała sprzedać zaledwie 25% swojej pierwszej kolekcji NFT, która w sumie liczyła 7500 tokenów. Porsche postanowiło wycenić jedną sztukę NFT na 0,911 Ethereum, czyli około 1,4 tys. dolarów. Zaproponowana cena okazała się zbyt wysoka, a zdaniem potencjalnych nabywców – zupełnie nie odzwierciedlała nastrojów rynkowych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Oprócz wygórowanej ceny, odbiorcy negatywnie oceniają również sposób, w jaki marka promowała swój cyfrowy produkt, a w szczególności – bardzo oszczędną komunikację. NFT Porsche doczekało się zaledwie kilku wzmianek na Twitterze, co nie wystarczyło, aby zyskać zaufanie i zaangażować społeczność skoncentrowaną wokół Web3.
Klientów nie zachęciła również możliwość personalizacji zakupionych NFT we współpracy z artystą. Na efekt końcowy nabywcy mieliby bowiem czekać aż kilka miesięcy.
Ponadto odbiorcy wskazują na brak użyteczności cyfrowego produktu i podkreślają, że marka nie reklamowała żadnych korzyści, jakie miałoby przynieść posiadanie Porsche 911 w postaci tokena. Komunikacja marketingowa skupiona wokół NFT obiecywała enigmatycznie „dostęp do przyszłych wydarzeń i ekskluzywnych towarów”, co najwyraźniej nie przyciągnęło odbiorców oczekujących realnych korzyści.
Czas pokaże, czy kolejne samochodowe marki wyciągną lekcje z porażki konkurenta, wkraczając na rynek niewymienialnych tokenów.
PS. Porsche 911 w świątecznym opakowaniu
Warszawski salon Porsche w ramach świątecznej kampanii zaprezentował ekspozycje elektrycznego Taycana i 911. Oba samochody stanęły za szybą imitującą kolekcjonerskie opakowania miniaturowych modeli Porsche.
PS. 2 NFT: szansa czy pułapka dla marketingu?
Wzrost popularności NFT to zauważalny trend w gamingu, cyfrowej sztuce, inwestycjach i szeroko rozumianym kolekcjonerstwie. Co przyciąga marki i jakie ryzyko wiąże się z wejściem na rynek NFT?