Zdjęcie royalty free z Fotolia
Zobacz również
Piotr Jaworowski
Współzałożyciel i szef kreacji w Ars Thanea
Jest jednym z założycieli Ars Thanea i od początku istnienia firmy dowodzi działem kreacji. Jako dyrektor kreatywny tworzył prace na potrzeby globalnych kampanii, dla takich marek jak Nike, Channel, Hyundai, Discovery, HBO, Ubisoft, Nvidia, Disney czy General Electric. Na swoim koncie ma kilkadziesiąt nagród oraz wyróżnień, w tym Promax BDA, Spikes Asia, One Show, AdFest, The Webby Awards, World Luxury Award, DMMA Online-Star, FWA i KTR.
Jako członek jury Piotr oceniał prace w konkursach Cresta Awards, Promax BDA, Media Trends oraz KTR. Jako mówca gościł na międzynarodowych festiwalach – Adobe Create Now, Academy Day #4 Venice, Montreal Meets 2, OFFF On Tour Pescara, FITC Amsterdam, OFFF Barcelona i Visuelt Oslo. Jest także pomysłodawcą i kuratorem konferencji Cannes Lions Imagination Day.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Piotr znalazł się na liście TOP 10 i TOP 100 talentów przygotowanej przez Adweek.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
1. Po czym poznać zły design?
Design sam w sobie jest funkcją, nie formą. Zły design może być „ładny”, ale jest niefunkcjonalny i bezużyteczny. Dobry design ucieszy oko, ale przede wszystkim ułatwi życie.
2. Jak wytłumaczyć komuś, kto nie ma pojęcia, czym jest design, jaka jest rola i na czym polega praca designera?
Designer to połączenie wizjonera i pragmatyka, taki artysta-rzemieślnik. Jego projekty są przemyślane, każda kompozycja zaplanowana, a narzędzia skrupulatnie wybrane. W jego działaniach nie ma przypadku. Ale to właśnie dobór materiałów i wizja sprawia, że finalnie każda praca designera jest nie tylko przydatna, ale wygląda jak dzieło sztuki.
3. Co lub kto, i dlaczego, jest dla Ciebie ikoną designu?
Zdecydowanie Charles Ormond Eames i wszystko co wyszło spod jego rąk. Prawdziwy wizjoner. Niesamowita spójność w projektowaniu – architektury, mebli, scenografii czy nawet zabawek. Piękne i spełniające swoją funkcję. Jego dzieła wciąż żyją i mają się dobrze, a to chyba największy sukces jaki może odnieść designer.
4. Jakie były najważniejsze wydarzenia w historii designu z Twojego punktu widzenia?
Dla mnie – zdecydowanie druga połowa lat 90tych i początek ery cyfrowej. Prawdziwy przełom w rozwoju technologii – komputery, telefony, coraz większy zasięg i dostęp do Internetu. Powstał zupełnie nowy świat, który trzeba było tworzyć od podstaw. Wymarzona przestrzeń do realizacji swoich pomysłów i wizji.
5. Power to designers – to hasło konferencji. Brzmi buntowniczo. Czy designerzy są dziś niedoceniani?
Od pewnego momentu designerzy zaczęli być traktowani jako narzędzia, a nie jak osoby kreatywne, które stawiają czoła problemom i szukają rozwiązań. Może warto raz na jakiś czas przypomnieć, a być może nawet uświadomić, że designer ma do zaoferowania dużo więcej.
6. Załóżmy, że designerom udaje się dojść do władzy. Co dalej? Jak to wykorzystacie?
Ha! Zaczynamy od przestrzeni miejskiej, bo z tym jest coraz gorzej. Czyścimy miasta, ściągamy wielkie i brzydkie bilbordy. I dokładnie planujemy jak tę przestrzeń zagospodarować.
7. Ostatnie pytanie: Jak zostać designerem?
Bez względu na to w jakiej dziedzinie się poruszasz, albo chcesz się poruszać, zasada jest prosta – zacznij działać. Próbuj, ucz się na błędach, podglądaj lepszych od siebie i rób swoje. Tylko wtedy nabiera się wprawy.
Michał Bonikowski
Współwłaściciel Biura Projektowego Mindsailors
Projektant wzornictwa przemysłowego, współzałożyciel i współwłaściciel Biura Projektowego Mindsailors, które od 2005 roku nieprzerwanie działa w Poznaniu. Autor kilkuset produktów Polskich i zagranicznych firm, wdrożonych i sprzedawanych na całym świecie. Wielokrotnie nagrodzony prestiżowymi nagrodami, między innymi: IF Product Design Award w latach 2008 i 2009, Design & Innovation GOLD Award w 2008 roku. Wraz z Patrykiem Strzelewiczem pierwszy Polski zdobywca IF GOLD Product Design Award 2014 nazywanej „Oskarem Designu” za projekt DICE+. Zdobywca trzeciego miejsca w rankingu „50 najbardziej kreatywnych w biznesie 2015” organizowanego przez Miesięcznik Brief. Od 2013 roku współzałożyciel, Członek Zarządu i CTO w VEA International Sp. z o.o. – firmie wprowadzającej innowacyjne rozwiązania w branży elektrotechnicznej na rynku europejskim. Prywatnie miłośnik zwierząt, muzyki, Azji i wypraw górskich.
1. Po czym poznać zły design?
W moim odczuciu głównym wyznacznikiem dobrego designu jest to, że jego forma nie przysłania funkcji i odwrotnie. To idealny balans pomiędzy tym co użyteczne, a tym co piękne. Nie sztuką jest zaprojektować produkt, który spodoba się wybranej grupie ludzi o wysublimowanym poczuciu estetyki, dobry design to produkt , z którym utożsamiać będą się tysiące czy miliony ludzi na całym świecie.
2. Na ile ocena designu może być obiektywna? Jakie są kryteria oceny?
Z tym jest chyba największy problem. Pomijając główne nurty i chwilową modę na pewną stylistykę, takim kryterium może być jedynie konsekwencja i dbałość o szczegóły, bo to one stanowią o istocie rzeczy.
3. Jak wytłumaczyć komuś, kto nie ma pojęcia, czym jest design, jaka jest rola i na czym polega praca designera?
Pracę projektanta można przyrównać do pracy ilustratora ubierającego w obrazki słowa opowiadanych historii. Dla projektanta historią do opowiedzenia jest brief projektowy, a projekt przedmiotu jest jego wizualizacją i w ostateczności urzeczywistnieniem tej historii.
4. Co lub kto, i dlaczego, jest dla Ciebie ikoną designu?
Dla mnie osobiście to CHARLES EAMES, za ponadczasowość i za wyznaczanie kierunku i poziomu. Jego projekty nawet dzisiaj pachną świeżością i doskonale wpasowują się w nowoczesność.
5. Jakie były najważniejsze wydarzenia w historii designu z Twojego punktu widzenia?
Myślę, że takim wydarzeniem było wynalezienie plastiku. Jego stosowanie otworzyło kompletnie nowy rozdział we wzornictwie przemysłowym.
7. Power to designers – to hasło konferencji. Brzmi buntowniczo. Czy designerzy są dziś niedoceniani?
Z doświadczenia mogę z radością stwierdzić, że jeśli chodzi o Polskę, to coraz mniej. W zachodnich społeczeństwach w których kultura designu jest zakorzeniona znacznie bardziej niż tutaj, nie ma z tym problemu i projektanci tam, to jedna z najważniejszych składowych przy wdrażaniu nowych produktów. W Polsce o tę pozycję ciągle musimy walczyć z księgowymi i z decydentami niepotrafiącymi łączyć przyczyn ze skutkami.
8. Załóżmy, że designerom udaje się dojść do władzy. Co dalej? Jak to wykorzystacie?
Jakoś tego nie widzę. Władza powinna stąpać mocno po ziemi, a projektanci częściej jednak spacerują w chmurach. Doskonale za to widzę współpracę pomiędzy tym niebem i ziemią. Efekty takiej współpracy doskonale widoczne są np. w Skandynawii.
9. Ostatnie pytanie: Jak zostać designerem?
Najważniejszym narzędziem w tej pracy jest wyobraźnia i talent do umiejętnego jej wykorzystywania. Jedno i drugie można trenować. Cała reszta to ciężka praca i konsekwencja – zupełnie jak w przypadku innych zawodów chcieć znaczy móc.
Piotr Jaworowski i Michał Bonikowski wystąpią jako prelegenci na Power To Designers 2015.
NowyMarketing jest patronem medialnym wydarzenia.