fot. YouTube/Penguin Random House
W ostatnich miesiącach w Stanach Zjednoczonych skutecznie ograniczono dostęp do dziesiątek książek, które uznano za nienadające się do udostępniania w bibliotekach publicznych i szkolnych. Coraz częstsza cenzura poruszyła środowisko literackie, a także przywołała dyskusje na temat historii setek dzieł literackich, które na przestrzeni wieków były zakazywane, a nawet palone.
Zobacz również
Wśród książek, które zostały zabronione w kilku krajach, znalazła się również „Opowieść Podręcznej” autorstwa Margaret Atwood, pierwszy raz wydana w 1985 roku. Teraz, w proteście przeciwko zakazywaniu książek, powstał specjalny egzemplarz zaprojektowany tak, „aby chronić tę ważną historię i stanowić potężny symbol walki z cenzurą”. Słynna powieściopisarka, we współpracy z wydawcą Penguin Random House i agencją Rethink, stworzyła książkę, której nie da się spalić.
Kopia antyutopijnej powieści została wykonana z specjalnych materiałów, które chronią dzieło przed ogniem i wysoką temperaturą, a karty zszyto ręcznie niklowanym drutem. Prace nad stworzeniem niepalnej książki trwały w sumie dwa miesiące.
Aby udowodnić, że egzemplarz rzeczywiście jest ognioodporny, Margaret Atwood wykonała test przy użyciu miotacza ognia. W ramach akcji powstał film, który przedstawia 82-letnią pisarkę kierującą płomienie w stronę książki. Dzieło pozostaje nienaruszone, a na końcu filmu pojawia się symboliczne zdanie „Słów pełnych mocy nie da się stłumić”.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Ognioodporna książka trafiła na aukcję w Sotheby’s New York, która trwa od 23 maja i zakończy się 7 czerwca. Dochód ze sprzedaży trafi do organizacji PEN America, która działa na rzecz obrony wolności słowa. Cenę dzieła szacuje się na kwotę między 50 000 a 100 000 dolarów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
PS
O „Opowieści Podręcznej” ponownie zrobiło się głośno w 2017 roku w związku z premierą serialu o tym samym tytule. Adaptacja powieści doczekała się 4 serii, które były szeroko promowane przez HBO.