Prezentmarzeń: Kim dla Polaków jest mama [BADANIE]

Prezentmarzeń: Kim dla Polaków jest mama [BADANIE]
Dla większości Polaków relacja z mamą jest głęboka i oparta na wzajemnym zaufaniu, a Dzień Matki jest często okazją do pielęgnowania i umacniania tych więzi. Sprawdź wnioski z badania „Kim jest dla Polaków mama” serwisu Prezentmarzeń.
O autorze
5 min czytania 2025-05-23

Z badania „Kim jest dla Polaków mama” serwisu Prezentmarzeń wynika, że relacja z mamą jest dla większości osób bardzo ważna.

  • Aż 45% ankietowanych uważa, że ich relacja z mamą jest bardzo bliska i otwarta, co świadczy o silnej i pełnej zaufania więzi.
  • Kolejne 35% opisuje swoją relację jako bliską, ale z pewnymi ograniczeniami, co może wynikać z indywidualnych okoliczności czy różnic pokoleniowych.
  • 15% osób ocenia swoją relację jako neutralną.
  • 4% przyznaje, że jest zdystansowana, co wskazuje na pewne trudności lub brak bliskości.
  • 1% badanych stwierdził, że nie ma żadnej relacji z własną mamą, co podkreśla, jak różnorodne mogą być relacje rodzinne.

Wartości przekazane od mam

  • Respondenci wskazali, że mama przekazała im przede wszystkim wagę pracowitości i determinacji, jak podkreśla 36% badanych.
  • Drugą najważniejszą wartością jest szacunek do innych, którą wyróżniło 24% uczestników ankiety.
  • Kolejno były to empatia i wrażliwość, wybrane przez 20% respondentów.
  • Równie istotną przekazaną wartością jest znaczenie rodziny, wskazane przez 20% osób, jako fundament życia i więzi międzypokoleniowych.

– Relacja z mamą ma kluczowe znaczenie z perspektywy psychologicznej, ponieważ wpływa na kształtowanie poczucia własnej wartości, bezpieczeństwa emocjonalnego i zdolności interpersonalnych. Silna, wspierająca więź z mamą sprzyja rozwojowi zdrowej samooceny, uczy radzenia sobie z emocjami oraz buduje podstawy stabilnych relacji społecznych i partnerskich w przyszłości. Z kolei brak bliskości lub trudne relacje mogą prowadzić do problemów z zaufaniem, niskim poczuciem własnej wartości czy trudnościami w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji. Relacja z mamą jest jedną z najważniejszych więzi we wczesnym rozwoju i ma trwały wpływ na sposób, w jaki jednostka funkcjonuje emocjonalnie i społecznie przez całe życie – dodaje Aleksandra Skimina, psycholog społeczny.

Rola mamy w procesie wychowawczym

Z najnowszych badań wynika, że rola, jaką mama odgrywała w wychowaniu respondentów, jest bardzo zróżnicowana i odzwierciedla jej wielowymiarowe funkcje.

  • Najwięcej osób (35%) wskazało, że mama była osobą ustalającą zasady, co podkreśla jej ważną rolę w kształtowaniu dyscypliny i wartości.
  • Rola opiekunki i nauczycielki, czyli osoby odpowiadające za opiekę i naukę, były istotne dla 30% respondentów, .
  • 20% widziało w mamie inspiratorkę do działania, co wskazuje na jej motywujący wpływ.
  • 15% respondentów postrzega swoją mamę jako przyjaciółkę i powiernicę, co świadczy o bliskim i wspierającym charakterze relacji.

Najbardziej wpływowe na życie były momenty związane z trudnymi i ważnymi przeżyciami.

  • Aż 41% badanych wskazało, że trudne momenty i sytuacje kryzysowe, które choć niewątpliwie były wyzwaniami, ukształtowały ich osobowość i podejście do życia.
  • Kolejne istotne wydarzenia to wspólne rozmowy i rady, które uznało za najbardziej wpływowe 39% respondentów, podkreślając ich dużą wartość edukacyjną i wspierającą. Mniejsze, ale również znaczące, były „pierwsze razy” – na przykład pierwsza szkoła, miesiączka – wskazane przez 15% badanych.
  • Natomiast wydarzenia rodzinne, takie jak wakacje czy uroczystości, uważane są za wpływowe przez 5% respondentów, sugerując, że choć te chwile są ważne, to istotniejszą rolę odgrywają momenty związane z rozwojem osobistym i wsparciem w trudnych chwilach.

Co najbardziej cenimy w naszych mamach

Respondenci najbardziej cenią w swoich mamach cechy, które odgrywają kluczową rolę w codziennym życiu i relacji.

  • Najwięcej osób (33%) wskazało cierpliwość i wyrozumiałość jako najważniejsze cechy, które pozwalają na pozytywne relacje i zaufanie.
  • Kolejną ważną cechą jest mądrość życiowa, którą ceni 27% respondentów, podkreślając jej znaczenie w radzeniu sobie z trudnościami w podejmowaniu decyzji.
  • Umiejętność słuchania to cecha, którą wybrało 15% badanych, podkreślając potrzebę bliskości i zrozumienia.
  • Natomiast optymizm i poczucie humoru są ważne dla 25% osób, wnosząc pozytywną energię do relacji z mamą.

Jak mama wpływa na nasze decyzje życiowe

Wpływ mamy na decyzje życiowe jest dla respondentów bardzo istotny i różnorodny.

  • Najwięcej osób (37%) podkreśla, że mama inspiruje ich poprzez własny przykład, co motywuje do działania i kształtowania własnej osobowości.
  • Kolejne 33% respondentów wskazuje na bezpośredni wpływ poprzez rady i wsparcie, które odgrywają kluczową rolę w podejmowaniu decyzji.
  • Mniej osób (15%) deklaruje, że stara się być niezależnymi i nie odczuwa dużego wpływu mamy na ich życie. 
  • Natomiast równie wiele – 15% osób – podkreśla, że choć mama nie wpływa bezpośrednio, to zawsze wiedzą, że mogą na nią liczyć, co daje poczucie bezpieczeństwa i wsparcia emocjonalnego.

Jaka jest rola mamy w rodzinie

Rola mamy w rodzinie jest bardzo zróżnicowana i odgrywa kluczowe znaczenie dla jej członków.

  • Najwięcej respondentów (40%) uważa, że mama była zawsze głównym źródłem wsparcia emocjonalnego, zapewniając bezpieczeństwo i bliskie relacje.
  • Kolejne 30% osób wskazuje, że mama zajmowała się głównie sprawami domowymi, dbając o codzienny komfort rodziny.
  • Mniej osób (15%) podkreśla, że mama zarządzała sprawami finansowymi i organizacyjnymi, pełniąc ważną funkcję w codziennym funkcjonowaniu rodziny.
  • Również 15% respondentów wskazuje, że mama inspirowała ich do budowania własnej drogi życiowej, co podkreśla jej wpływ na rozwój osobisty i motywację.

Jak utrzymujemy kontakt z mamami

  • Aż 33% badanych utrzymuje kontakt z mamą kilka razy w tygodniu, co świadczy o bliskiej i regularnej relacji.
  • Co czwarta osoba (25%) spotyka się z mamą codziennie.
  • Dla 15% respondentów kontakt odbywa się raz w tygodniu, .
  • 12% osób utrzymuje regularne kontakty, choć rzadziej, np. co kilka dni.
  • Niestety, 5% badanych wskazuje, że kontakt z mamą jest bardzo rzadki, .
  • 10% niestety nie ma już możliwości kontaktu z powodu jej nieobecności.

Jak spędzamy czas z mamami

  • Aż 50% badanych wskazało, że ich ulubionym wspólnym momentem z mamą są rozmowy przy herbacie lub kawie.
  • Kolejne popularne wspomnienia to rodzinne wakacje, które ceni 25% respondentów oraz wspólne gotowanie, które lubi 20% osób.
  • Udział w wydarzeniach kulturalnych jest mniej popularny, wskazany przez 5% badanych, ale wciąż stanowi ważną okazję do wspólnego spędzania czasu i tworzenia pięknych wspomnień.

Co na Dzień Mamy

  • Aż 85% ankietowanych odpowiedziało, że organizuje niespodziankę z okazji Dnia Matki.
  • Tylko zaledwie 1% nie obchodzi tego święta i woli codzienne gesty, takie jak małe wyrazy wdzięczności czy troskę na co dzień.
  • 4% badanych przyznało, że ich podejście zależy od roku i okoliczności.
  • 10% osób stara się raczej regularnie, przez cały rok, doceniać swoją mamę, co podkreśla troskę i świadome budowanie więzi rodzinnych.

W kwestii najbardziej docenianych prezentów na Dzień Matki, respondenci wskazali, że najczęściej wybierane są:

  • biżuteria lub kosmetyki (45%),
  • kwiaty i czekoladki (25%),
  • 5% osób, wskazuje na ręcznie wykonane upominki,
  • czas spędzony razem z mamą (25% badanych).

– Wśród najciekawszych i najbardziej niestandardowych prezentów, które można podarować mamie zdecydowanie najwięcej osób (45%) wybrało naukę makijażu, jako oryginalny i praktyczny prezent. Kolejnym popularnym pomysłem są sesje zdjęciowe, które proponuje 25% respondentów, umożliwiając mamie uwiecznienie ważnych chwil. Wśród innych propozycji znalazły się warsztaty tworzenia perfum (15%), projekt własnej torebki (10%), czytanie z kart (5%). Te niestandardowe i kreatywne pomysły pokazują, jak można jeszcze bardziej spersonalizować i urozmaicić prezent, sprawiając mamie nie tylko radość, ale także niezapomniane doświadczenia. Jeśli chodzi o niestandardowe formy spędzania Dnia Matki, odpowiedzi wskazują na szeroki wachlarz pomysłów. Najwięcej osób (60%) wskazało na pobyt w SPA lub na masażu jako idealny sposób relaksu. Inne kreatywne opcje obejmują warsztaty tworzenia biżuterii (10%), warsztaty komponowania własnej czekolady (15%), lekcje tańca (5%) oraz pobyt w mongolskiej jurcie (10%). Te nietypowe pomysły świetnie podkreślają, jak można połączyć relaks, zabawę i tworzenie niezapomnianych wspomnień z tej wyjątkowej okazji – mówi Wiktoria Pieńkosz z serwisu Prezentmarzeń.

Badanie „Kim jest dla Polaków mama” zostało zrealizowane przez serwis Prezentmarzeń na próbie 1154 respondentów, metodą CAWI w kwietniu 2025.

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS Najlepsze kampanie o macierzyństwie okiem branżowych mam, cz. 2

PS2 Jakie upominki Polacy wręczają na Dzień Matki [BADANIE]