Projektanci, którzy inspirują, projekty, które zachwycają cz. 3

Projektanci, którzy inspirują, projekty, które zachwycają cz. 3
Jakimi projektantami inspirują się osoby z tej samej branży? Jakie własne projekty wyróżniają jako te, z których są najbardziej dumni? Sprawdź.
O autorze
5 min czytania 2024-07-12

Design stał się integralną częścią naszego codziennego życia. Każdy z projektantów wyróżnia się swoją wizją i innowacyjnym podejściem. Weronika Harzyńska, Martyna Wędzicka-Obuchowicz, Patryk Hardziej, Edgar Bąk oraz Beata Śliwińska opowiedzieli o tym, kto jest ich inspiracją, czyje prace lubią najbardziej, a także pokazali własne projekty, z których są dumni lub po prostu mają do nich sentyment.

Weronika Harzyńska, branding & marketing strategist, designer, content creator w SantaGrafika

Projektanci, którzy są dla mnie najbardziej inspirujący

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Inspiracji szukam zarówno na polskim, jak i zagranicznym podwórku. Zostawię jednak tych rodzimych, żeby moje personalne sympatie nie wpływały na wybór.

Dla odnalezienia świeżości w typografii śledzę Alessio Borando lub wracam do studio Hort z Berlina. Inne studia, których projekty do mnie uderzają to: Rawar Studio, Folch Studio i OlssønBarbieri. A jak potrzebuję czegoś weselszego i chcę się trochę zmotywować to oglądam i słucham Elliota Ulma (@elliotisacoolguy). 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Trzy własne projekty, które są moim zdaniem najlepsze/najciekawsze

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Ciężko jest ze swoich projektów wybrać te najlepsze. Przez lata pracy w agencji marketingowej, gdzie praktycznie nie dało się robić dobrych rzeczy, poprzez freelance, gdzie często decyzja klienta ucinała niejeden pomysł, człowiek ma wrażenie, że nie udało mu jeszcze stworzyć TEGO.

  • SANTA GRAFIKA

To jest zdecydowanie mój ulubiony projekt, ale też po prostu najbardziej „mój”. Organizowanie eventów Santa Grafika daje mi pełną możliwość kreacyjną każdego wydarzenia. Z góry założyłam brak jednego określonego KV dla całości. Każdy event wymyślam na nowo i bawię się przy tym ogromnie. Mówi się, że zazwyczaj tworzenie dla siebie jest najtrudniejsze. Mi sprawia to sporo frajdy. Początkowo chciałam oddawać projektowanie identyfikacji wydarzeń innym, ale po kilku próbach ,zostawiłam tę przyjemność dla siebie.

  • EASY, TIGER

Identyfikacja wizualna dla poznańskiej agencji EASY nie jest może najlepszym projektem, jaki wyszedł spod moich rąk, ale zdecydowanie jest to taki, który dał mi najwięcej fun’u. I daje też najwięcej dumy, bo widzę, jak działania agencji się rozwijają i jak branding „żyje” w rękach kolejnych projektantów.

  • HVILE

Projekt tworzyłam w ramach pracy w krakowskim Blürbstudio. Pokazuję go, bo jest to jeden z projektów, gdzie udało się przejść przez pełen proces wręcz podręcznikowo – od namingu i strategii, poprzez branding i wsparcie w zakresie wystroju.

Martyna Wędzicka-Obuchowicz, graphic designer

Projektanci, którzy są dla mnie najbardziej inspirujący

Projektantka z Berlina. Jej prace inspirowały mnie jeszcze na studiach, świeżość, precyzja, ale jednocześnie niestandardowe podejście do rozwiązań projektowych to coś, co w jej projektach najbardziej cenię. Ariane udało mi się poznać kilka lat temu i do tej pory mamy kontakt, dzięki Alliance Graphique Internationale (AGI), międzynarodowego stowarzyszenia, do którego zostałam przez nią zaproszona i została moją mentorką. 

Chyba nie ma bardziej wystrzałowego ideowo projektanta, który potrafi zrobić publikację „Empty Chair” ze zdjęciami grup znajomych, gdzie zawsze jest jedno krzesło puste (tego, kto robi zdjęcie). Bezkompromisowe, świeże i inteligentne podejście do researchu.

Ikona kryjąca się za wydawnictwem Slanted. Niezwykle aktywny społecznie, wrażliwy, świadomy różnorodności i klasowości na świecie. Jego publikacje to must have każdego projektanta. Niezwykle starannie zaprojektowane treści poszerzające horyzonty.

Trzy własne projekty, które są moim zdaniem najlepsze/najciekawsze

  • #prettyuglycollab

Jest to cykl, w którym zapraszam projektantów do stworzenia wspólnej pracy na zadany temat. Dzięki temu budujemy relacje między sobą oraz między naszymi językami wypowiedzi graficznej.

  • Kolekcja skarpet Zooksy

Wymarzony projekt, który chodził mi po głowie od lat, ale dzięki marce ZOOKSY była możliwa jego realizacja. Kolekcja sześciu par skarpet, które świecą w UV.

  • Kolory Przemian

Projekt wystawy czasowej dla PGS w Sopocie. Otwartość kuratorów pozwoliła mi stworzyć materiały promocyjne, które nie bazują bezpośrednio na wystawianych obrazach, a na apli koloru. To odważne podejście było bardzo zauważalne w przestrzeni miasta i takich projektów chciałabym realizować więcej.

Patryk Hardziej, ilustrator, projektant grafik, twórca plakatów filmowych, autor książek z dziedziny historii znaków graficznych oraz researcher

Projektanci, którzy są dla mnie najbardziej inspirujący

  • Klasyka międzynarodowa: Herb Lublin, Tadanori Yoko, Shigeo Fukuda
  • Klasyka polska: Ryszard Kiwerski, Karol Śliwka, Roman Duszek
  • Projektantki: Bridget Riley, Anita Klinz, Bettina Grossman

Trzy własne projekty, które są moim zdaniem najlepsze/najciekawsze

  • Seria #SIGNOPIC (Sign + Picture) to autorski projekt, pozwalający mi swobodnie eksplorować formy znaków graficznych i przekształcać je w ilustracje. Część projektów jest stworzona tylko na potrzeby własne, część dla klientów. Elementem wspólnym jest syntetyczna forma, będąca z jednej strony wyzwaniem, a z drugiej możliwością.

  • Teatr Telewizji, lifting znaku. Miałem niedawno okazję przeprowadzić lifting znaku Teatru Telewizji. Kultowy symbol autorstwa Janusza Kaczkowskiego powstał na początku lat 60. i nigdy nie doczekał się osadzenia w systemowej identyfikacji wizualnej. Projekt pozwolił uporządkować spójność marki, od czołówek przedstawień teatralnych, po reprezentację w druku i środowisku cyfrowym.

  • Plakat do filmu „Vincent Musi Umrzeć”. Film opowiada o mężczyźnie, który ma niecodzienną przypadłość, mianowicie wywołuje w każdej osobie, która go spotka, agresję. Ten motyw zainspirował mnie do stworzenia plakatu, w którym agresja może przez swoją ekspresję być środkiem wyrazu. Po prostu, także zaatakowałem głównego bohatera 🙂

Edgar Bąk, creative director at Edgar Bąk Studio

Projektanci, którzy są dla mnie najbardziej inspirujący

Spróbuję zawęzić szerokie pole designu do projektowania krojów pism, bo na obszarze, którym się zajmuję to kluczowy element. Fonty to ważny składnik projektowania marki. Dobrze dopasowane uzupełniają charakter całego systemu. Z jednej strony, skomplikowane technicznie, czego może nie być widać na pierwszy rzut oka: idealnie zgrane detale, dopracowane znaki specjalne albo sprytnie ustawiona struktura całej rodziny, na przykład polegająca na dopasowaniu odmian szeryfowych i bezszeryfowych. A z drugiej strony oferują to, co najbardziej aktualne w designie, wyrażają współczesny sposób myślenia. Takie piękne narzędzia. 

Ciekawi mnie co robią projektanci i projektantki: 

I może nie bezpośrednio typograficzne ale od zawsze kształtujące swój osobny, literniczy język:

Trzy własne projekty, które są moim zdaniem najlepsze/najciekawsze

  • Well to marka transformująca Wólczankę w kierunku kolekcji total look. Kierowana do młodszych konsumentów, oparta o salony w dużych miastach i komunikację w social mediach. Szukaliśmy elementu graficznego, mogącego być wyróżnikiem w bogatej komunikacji marki, zarówno w bezpośredni sposób, jak i jako sugestywny, abstrakcyjny element. 

  • Żabka Jush! to usługa pozwalająca dostarczyć zakupy ze znanej sieci do domu w kwadrans. Wyzwaniem było stworzenie autonomicznego designu, ale mającego wspólne DNA z brandingiem Żabki. Użyliśmy łuku z głównego logotypu i na tych samych krzywiznach oparliśmy wykrzyknik w drugim znaku. A na nim już całą dalszą identyfikację Jush! 

  • EdRED to restauracyjne dania zamknięte w puszkach. Biznesowy pomysł Grzegorza Kłosa i Pawła Barona. Była to idealna współpraca z klientem, czuliśmy się słuchani i doceniani, a jednocześnie udało się stworzyć silną identyfikację, która jest dla klienta niewątpliwą wartością. Od tamtego momentu następuje skokowy wzrost obrotów firmy, do czego, mamy nadzieję, że się przyczyniliśmy bezkompromisowym designem. 

Beata Śliwińska, art director & visual artist and graphic designer w BARRAKUZ

Projektanci, którzy są dla mnie najbardziej inspirujący

Bardzo lubię również prace Studia Bruch, Raphaella Lugassy czy braci Ronana i Erwana Bouroullec, projektujących m.in. dla HAY.

Lubię także styl mojej znajomej belgijskiej projektantki, Louise Mertens, a sama jestem fanką malarstwa Edyty Hul.

Trzy własne projekty, które są moim zdaniem najlepsze/najciekawsze

  • Projekt dla Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych, który ukazał się także w ostatnim, czerwcowym Magazynie „Salon Polityka”.

  • Brand Design i czołówki do 2 sezonów serialu „SEXIFY” (Netflix/Akson Studio).

PS Projektanci, którzy inspirują, projekty, które zachwycają cz.2

Jakimi projektantami inspirują się osoby z tej samej branży? Jakie własne projekty wyróżniają jako te, z których są najbardziej dumni? Takie pytania zadaliśmy prelegentom i prelegentkom Polish Graphic Design Extra Large Talks 2024.

PS2 Projektanci, którzy inspirują, projekty, które zachwycają [opinie]

Logo Instytutu Matki i Dziecka stworzone przez Karola Śliwkę, identyfikacja CPN autorstwa Ryszarda Bojara – to projekty, które należą do kanonu światowego designu. Jakimi pracami polskich i zagranicznych projektantów warto się jeszcze inspirować?