fot. Illcat
Prelegenci konferencji Projekcje 2018: Jacek Walesiak, Bartek Kotowicz, Bartek Bojarczuk podzielili się informacjami, którzy projektanci są dla nich najbardziej inspirujący oraz z których swoich projektów są najbardziej dumni.
Zobacz również
Jacek Walesiak
Partner, Dyrektor kreatywny, UVMW
Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Zajmuje się projektowaniem graficznym, fotografią, projektami w przestrzeni miejskiej. Juror konkursu Klubu Twórców Reklamy. Wielokrotny laureat najważniejszego polskiego konkursu reklamowego KTR.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
5 projektantów, którzy Cię najbardziej inspirują
- Karol Śliwka
Absolutny król polskiego projektowania graficznego. - Tadanori Yokoo
Plakaty, które są znaczeniowo tak pojemne, jak dobra książka. - Pentagram Design
To cały czas żywa historia projektowania ze szczególnym wskazaniem Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Corporate design w najlepszym wydaniu. - Lance Wyman
Wielka wszechstronność, autor wielu projektów, które zna każdy, nawet jeśli nie interesuje się projektowaniem graficznym. - Total Design
Projektowanie systemowe i konsekwencja.
3 projekty, z których jesteś najbardziej dumny
Ideą pracy naszego studia jest to, że projekty powstają kolektywnie w zespole. Poniżej wybór 3 projektów z różnego okresu działalności studia.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Identyfikacja Radia Zet
- Identyfikacja Beton Festival / Beton Fundacja
- Identyfikacja przeglądu portfolio See&Say 2017
5 projektów, które w ostatnim roku Cię zachwyciły
- Oslo City Bikes (Heydays)
- 53. Solothurner Filmtage (Raffinerie AG)
- Cała twórczość Braulio Amado i wydana przez niego książka
- Okladka Oneohtrix Point Never „Age Of” (David Rudnick)
- Amsterdam Sinfonietta (Studio Dumbar)
Bartek Kotowicz
Założyciel i CEO Insytutu Brandingowego IBRA. Dyrektor zarządzający agencji brandingowej Engram. Twórca bloga brandingowy.pl oraz marki Pan Wizualny dedykowanej projektowaniu informacji. Juror konkursów branżowych, m.in. KTR oraz Polski Rebranding Roku.
Projektanci, którzy Cię najbardziej inspirują
Jako człowiek brandingu swoją uwagę kieruje głównie na studia i agencje specjalizujące się w brandingu. Lista szczególnie ulubionych jest bardzo długa, stąd chciałbym wskazać kilka najważniejszych wg bliskich zawodowo mi regionów. Są nimi USA, Wyspy Brytyjskie, Skandynawia, Niderlandy oraz mocno dynamicznie rozwijająca się pod względem brandingu Europa Wschodnia. Na liście nie ma ikon takich jak Milton Glaser, Paul Rand czy Karol Śliwka. Ich wpływ na pracę wielu projektantów i agencji (w tym mojej) jest jednak bezdyskusyjny, stąd postanowiłem skupić się na chyba mniej oczywistej liście studiów.
Naszą wędrówkę rozpoczynam do Anglii. Wyspy Brytyjskie to przede wszystkim Wolff Olins z niezapomnianymi kreacjami dla marek Londyn 2012, Tate, Aol czy RED oraz Johnson Banks znane z brandingów dla takich marek jak Mozilla, Shelter czy Cystic Fibrosis. Dwie agencje, dwóch ludzi legendy. Wolly Olins i Michael Johnson to nazwiska, które każdy powinien znać.
Skandynawia podobnie jak Wyspy Brytyjskie to region z brandingowymi tradycjami. Wyjątkowo lubię szwedzkie: Essen – ten w szczególności za branding dla Sztokholmu, który stał się inspiracją dla wielu miejskich projektów, oraz agencję Bold, która zaangażowana była w m.in. projekty odświeżania SAS i Nordea.
Po sąsiedzku norweskie Heydays z realizacjami dla Fosnavaag Cultural Centre i systemu rowerowego dla Oslo na czele jest źródłem świeżych zawodowych inspiracji.
Mówiąc o europejskim podwórku nie wolno zapominać o Holandii. W niej natomiast uwagę zwracam zawszę na Studio Dumbar oraz Total Design. W moim odczuciu pierwsze definiuje przede wszystkim odwaga, której przykładami są choćby projekty brandingowe dla holenderskiej policji czy holenderskiej fundacji na rzecz osób z chorobą Alzheimer. Drugie cenie za porządne i systemowe podejście do realizowanych projektów.
Listę zamykają pozycje, oczywiste i zaskakujące. Pierwszą jest Pentagram z osobą Michela Bieruta oraz listą projektów tak długą, że nie ośmielę się wybrać ulubionych. Nieoczywiste pozycje to studia z Europy Wschodniej. Zwłaszcza ukraińskie studio Fedoriv (Rabota.RU to jeden z moich ulubionych projektów) oraz agencja Banda z brandingiem dla Ukrainy (Ukraine Now) to mocne pozycje w zestawieniu.
Z własnego podwórka źródłem inspiracji nieustannie jest Otwarte Studio. Od lat wysoki poziom, systemowe podejście do brandingu, duża elastyczność projektowa oraz zwinność w łączeniu dobrego designu bez względu na typ klienta. Zarówno najnowsze realizacje jak Rybnik, jak i starsze typu Festiwalu Kultury Żydowskiej, Radia Kraków czy RMF FM.
3 projekty, z których jesteś najbardziej dumny
Bez cienia wątpliwości mogę powiedzieć, że cieszę się z każdej realizacji, która wyszła spod naszych skrzydeł. Jest wiele projektów, nad którymi obecnie pracujemy i z których również jesteśmy dumni. Niestety nie możemy ich jeszcze upubliczniać, dlatego wskazuje na nasze trzy ostatnie realizacje – każdą z osobna uważamy za wyjątkową. Każda z nich to proces rebrandingu z trzech różnych kategorii; rynek wydawniczy, szpitalnictwo publiczne oraz edukacja menedżerska (m.in. MBA). Pomimo skrajnie różnych tematów, wyzwań i teł sytuacyjnych każda współpraca zaowocowała przemyślanymi rozwiązaniami i bogatymi koncepcjami komunikacyjnymi, których siłą jest nie tylko egzekucja wizualna.
Projekt, który nie jest jeszcze zobrazowany na naszej stronie, ale był również źródłem ciężkiej pracy i dużej satysfakcji, to ten zrealizowany na własne potrzeby. Chodzi o Instytut Brandingowy IBRA. Część efektów naszych prac można zobaczyć na stronie brandingowy.pl oraz na FB www.facebook.com/Brandingowypl.
Bartek Bojarczuk
Znany także jako illCAT, Bartek Bojarczuk jest dyrektorem kreatywnym marki i ilustratorem łódzkiej popularnej marki odzieżowej Pan Tu Nie Stał. Na swoim koncie ma współpracę z EMI Music Poland i Pomatom (obecnie Warner Music Poland), dla których tworzył muzyczne koncepcje. Jego autorskie projekty znalazły się w kolekcji sportowej dla Nobile Kiteboarding Polska.
4 projektantów, którzy Cię najbardziej inspirują
- Karol Śliwka
W moim odczuciu najlepszy polski projektant znaków graficznych swojego czasu. Pozostawił ogromne dziedzictwo (plakaty, opakowania, logo), z którego można czerpać garściami. Mimo przeciwności losu, nigdy się nie poddawał i zapracował na swój sukces. - Ryszard Bojar
Współtwórca identyfikacji CPN (Centrala Produktów Naftowych), który moim zdaniem jest jednym z najlepiej zaprojektowanych systemów w Polsce. Jego projekty wywarły ogromny wpływ na projektantów w Polsce, nieustannie trzymając poziom. Każdy posiadał w domu sprzęt AGD marki Predom, czy widział charakterystyczne logo FSM na Fiacie 126 p. - Jan Tschichold
Być może największy twórca krojów pism XX wieku. Wypromował modernizm w projektowaniu, który do dziś bardzo inspiruje. Autor „Nowej Typografii”, dzięki której zainteresowałem się projektowaniem liter, które dzisiaj stanowią ogromną część projektów, jakie realizuję. Jego zasady przetrwały do dziś, inspirując kolejne pokolenia. - Errolson Hugh
Inspiruje minimalistycznym stylem i technicznym podejściem do odzieży. Efekty jego filozofii projektowej to marka Acronym, Nike ACG czy Shadow Project by Stone Island. Wszystko zawsze dopracowane w najdrobniejszych detalach i bardzo wysoka jakość wykonania to wizytówka projektów, przy których pracuje.
3 projekty, z których jesteś najbardziej dumny
- Cała typografia, jaką tworzę nieustannie w Pan tu nie stał
- Seria czarno-białych plakatów
- Cała koncepcja oraz identyfikacja kolaboracji Nenukko x Pan tu nie stał
5 projektów, które w ostatnim roku Cię zachwyciły
- The New Volvo XC60 – Moments
- Identyfikacja wizualna miasta Wadowice stworzona przez Studio Otwarte
- Okładka Patryka Hardzieja dla zespołu dick4dick
- Fisz Emade Tworzywo – Kanterstrajk
- Plakaty stworzone przez Tofu Studio w ramach kampanii promującej „Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga