#PrzeglądTygodnia [25.10-04.11.24]: wywiad z Martyną Wojciechowską, „Co NAPRAWDĘ straszy?”, Bullshit’o’Meter, „Łap kalendarz 2025″

#PrzeglądTygodnia [25.10-04.11.24]: wywiad z Martyną Wojciechowską, „Co NAPRAWDĘ straszy?”, Bullshit’o’Meter, „Łap kalendarz 2025″
Sprawdź zbiór najciekawszych tematów ze świata marketingu, które opublikowaliśmy między 25 października a 4 listopada 2024 roku.
O autorze
6 min czytania 2024-11-04

>>> Sprawdź poprzednie podsumowania tygodnia.

Newsy i artykuły tygodnia

  • W kolejnym odcinku NowyMarketing Podcast rozmawiamy z Anną Zimecką oraz Pawłem Tyszkiewiczem (SAR) o 25-leciu Effie Awards Poland. Nasi goście podsumowują dotychczasową działalność konkursu i dzielą się swoimi refleksjami nt. kampanii, które wpłynęły na rynek reklamy w Polsce.
  • W cyklu „Influencerka z misją” rozmawiamy z Martyną Wojciechowską, podróżniczką, aktywistką, dziennikarką. Martyna opowiada między innymi o standardach piękna, wpływie AI na młode pokolenia czy o tym, jak ważne jest poczucie własnej wartości.
Martyna Wojciechowska: Czuję odpowiedzialność wobec moich obserwatorów [WYWIAD]
  • W kolejnej odsłonie cyklu #OdKulis przedstawiamy kampanię „Satysfakcja” sieci sklepów Komfort. Sprawdź, jak powstała kampania.
#OdKulis: „Satysfakcja”, czyli kampania sieci sklepów Komfort wyprodukowana przy użyciu AI
LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • Sprawdziliśmy także, jak #OdKulis powstała kampanii Milki „Zasąsiadujmy się”.
  • O tym, jak narodził się pomysł, by Procter & Gamble oraz Polski Czerwony Krzyż wyremontowali Ośrodek Dziennego Pobytu w Ciechanowie oraz tym, ile trwały i jak wyglądały przygotowania do akcji, dowiedzieliśmy się, dzięki rozmowie z przedstawicielkami P&G i PCK.
  • Co o chaos packaging sądzą eksperci? Chaos packaging to trend związany z designem opakowań produktów, który coraz częściej stosują marki, np. umieszczając perfumy w butelce, w której powszechnie znalazłby się płyn do mycia szyb. Sprawdź opinie: Anita Zaremska-Trzaska (senior strategic planner w agencji Soul&Mind), Daria Graczykowska (head of PR & communication w agencji The ICON Agency), Marcin Kalkhoff (BrandDoctor.pl), Mateusz Machalski (projektant, wykładowca związany z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie).
  • LinkedIn opublikował kolejne wydanie Digital Services Act Transparency Report. Publikacja jest odpowiedzią na wymóg UE względem dużych platform internetowych, które w związku z wejściem w życie ustawy o usługach cyfrowych, muszą pozostać transparentne. Sprawdź, co na temat publikacji mówią eksperci: Adrian Gamoń i Karol Stróż.
  • Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej odniósł się do wyroku w sprawie sporu pomiędzy niemieckim stowarzyszeniem konsumentów a siecią sklepów Aldi Süd, w którym rozstrzygnięto, do której ceny powinna odnosić się wartość procentowa podana w promocji. Swoją opinią na ten temat podzielił się prawnik Marcin Tomczak.
  • Tesco w Wielkiej Brytanii, we współpracy z agencją BBH London, stworzyło alternatywne wersje dobrze znanego logo. Zamiast liter tworzących nazwę sieci sklepów, na billboardach pojawiły się produkty z oferty spożywczej. O tym, czy logo zawsze musi być obecne na kreacjach marki i które brandy mogą sobie pozwolić na krok podobny do tego, wykonanego przez brytyjskie Tesco, opowiadają Małgorzata Bieroza, Founder & Lead Designer z agencji Wyraz Zuza Duchniewska-Sobczak Chief Creative Officer w DDB Warszawa.
  • – Audyt sklepu powinien być jak przegląd stomatologiczny – odbywać się przynajmniej raz w roku, a rekomendacje z niego zostać wdrożone jak najszybciej to możliwe, by mała dziura nie przekształciła się w usuwanie infekcji – wyciek danych w drogerii Super-Pharm komentuje Łukasz Bajsarowicz, niezależny konsultant e-commerce.
  • M&M’S oraz marka modowa Kate Spade New York podjęły współpracę, w ramach której powstała limitowana kolekcja torebek, biżuterii i akcesoriów. Czy to sprzedażowy strzał w 10-tkę? Między innymi na to pytanie odpowiedział Robert Sieńko.
  • O kulisach kampanii Zelmer „Testy”, w ramach cyklu #TheBestOfEffie, opowiadają Tomasz Modzelewski – ówczesny Dyrektor Marketingu, Agata Kusińska – ówczesna Strategy Director i Maciej Marasek – ówczesny Creative Director.
  • O kulisach kampanii Żabka „Mały Wielki Sklep”, w ramach cyklu #TheBestOfEffie, opowiadają Jarosław Serednicki (Marketing & Digital Director w Żabka), Michał Nadgrodkiewicz (Dyrektor Zarządzający w PZL), Iwo Zaniewski (Dyrektor Kreatywny w PZL), Sławomir Szczęśniak (Senior Copywriter w PZL) oraz Tomasz Skorupa (Senior Copywriter w PZL).
  • Sprawdź kolejną część analizy blogów, które generują najwięcej organicznego ruchu z wyszukiwarki Google według danych z Senuto. Tym razem Sylwia Sopiak analizuje blogi z następujących kategorii: okulary i soczewki (wokularach.pl/blog), oprogramowanie i gry komputerowe (infakt.pl/blog/), podróże (r.pl/blog), projekty domów (extradom.pl/porady).
  • Kult cargo jawi się nam jako coś prymitywnego, ale jest głęboko zakorzeniony w tym, kim jesteśmy i czego pragniemy. Jeśli widzimy, że ktoś odnosi sukces, że coś działa, że coś przynosi bogactwo, to staramy się skopiować to zachowanie, wierząc, że i nam przyniesie korzyści. Czy kult cargo wiedzie marketerów na manowce? Między innymi na to pytanie odpowiada w felietonie Mateusz Decyk.
  • Ministerstwo Cyfryzacji zaprezentowało projekt Strategii Cyfryzacji Polski. To pierwszy kompleksowy dokument w historii Polski, który ma być planem transformacji cyfrowej na najbliższe 10 lat. Jego głównym celem jest poprawa jakości życia obywateli, dzięki cyfryzacji.

Kampanie i akcje warte uwagi

  • OFF Radio Kraków zamknęło projekt, w którym sztuczną inteligencję wykorzystano do zastąpienia prawdziwych dziennikarzy.
  • Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, podlaskie Parki Krajobrazowe i Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Białymstoku zaprezentowały kampanię „Co NAPRAWDĘ straszy?”. Celem akcji jest nakłonienie Polaków do tego, aby sprzątali śmieci pozostawiane w lasach przez nieodpowiedzialnych ludzi i sami nie zanieczyszczali terenów zielonych.
  • Ruszyła sprzedaż kolejnej edycji kalendarza charytatywnego „Łap kalendarz”. Tym razem powstały dwie wersje produktu – dla miłośników i miłośniczek psów oraz fanów i fanek kotów. Pieniądze ze sprzedaży wspomogą podopiecznych Schroniska „Na Paluchu”. Pomysłodawcą kalendarza jest Tomek Graszewicz z AI Wizards.
  • Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt we Wrocławiu zachęca do adopcji zwierzaków w „upiornym” stylu. Z okazji Halloween przygotowano specjalną sesję zdjęciową, w której głównymi bohaterami były koty, psy oraz pracownicy schroniska przebrani w straszne stroje.
  • Ruszyła kampania „Nie daj się wymazać”. Akcja realizowana jest we współpracy z Mazowiecką Kurator Oświaty oraz Fundacją UNAWEZA i projektem MŁODE GŁOWY. Jej twarzami zostały m.in. Agata Młynarska i Martyna Wojciechowska. Kampania skierowana jest zarówno do nauczycieli, jak i do rodziców i nastolatków, których może dotknąć temat uzależnień. Aby zapobiegać temu problemowi, twórcy położyli nacisk na edukację, organizując m.in. spotkania online ze specjalistami w dziedzinie uzależnień.
  • Strażacy OSP w Żorach rozpoczęli drugą edycję akcji #WSłużbieInnym, w której zachęcają do zasilenia szeregów ich formacji. O tym, jak wygląda dzień z życia strażaka, opowiadają klipy wideo przypominające fragmenty gry komputerowej.
  • Po tym, jak Yanosik poinformował, że głos Pana Jarosława Juszkiewicza będzie można usłyszeć w aplikacji, firma odnotowała skok wzrostu liczby nowych przybyłych użytkowników o 25%.
  • Marka Grześki po raz kolejny została strategicznym partnerem antyhejtowego podcastu „Hejt nie jest OK” autorstwa Ewy Abart. Tegoroczny projekt obejmuje osiem odcinków, w których poruszane są tematy przemocy oraz sposobów radzenia sobie z hejtem – w domu, szkole i w przestrzeni publicznej.
  • Powstał Bullshit’o’Meter. To narzędzie, dzięki któremu sprawdzisz, jak łatwo można zniekształcić dowolną wiadomość, wpływając tym samym na nastroje społeczne.
  • Powstała Luce, czyli maskotka promująca Jubileuszowy Rok 2025 obchodzony pod hasłem „Pielgrzymi nadziei”. Postać niebieskowłosej dziewczynki ubranej w żółty płaszcz ma zbliżyć młodych do Kościoła Katolickiego.

Raporty

  • Havas prezentuje raport Havas Meaningful Brands 2024, który opisuje, w jaki sposób ludzie radzą sobie z życiem w coraz bardziej skomplikowanej i kryzysowej rzeczywistości, jakie strategie przystosowania stosują i jak wpływa na to sposoby budowania przez marki meaningfulness. 
  • Polski Instytut Ekonomiczny opublikował raport „AI na polskim rynku pracy”, z którego wynika, że wykorzystanie AI będzie miało duży wpływ na rynek pracy. Wśród 20 grup zawodów najbardziej wystawionych na wpływ AI dominują zawody specjalistyczne, m. in. finansiści, prawnicy, niektórzy urzędnicy państwowi, specjaliści ds. administracji czy programiści.
  • Shoper prezentuje raport „Sezon na sprzedaż. Co szykują sprzedawcy Shoper na Black Week i święta?”. Publikacja ma pomóc właścicielom e-sklepów jak najlepiej przygotować się na najbardziej intensywny sprzedażowo okres roku.

#wartobyć

  • Już 20 listopada 2024 roku Białostocki Park Naukowo-Technologiczny zaprasza na siódmą edycję konferencji EastMedia – największego cyklicznego wydarzenia poświęconego e-marketingowi w północno-wschodniej Polsce. EastMedia to solidna dawka wiedzy z marketingu internetowego, inspirujące prelekcje, praktyczne warsztaty oraz możliwość nawiązania bezcennych kontaktów biznesowych. NowyMarketing jest patronem medialnym wydarzenia.

PS #PrzeglądTygodnia [18.10-24.10.24]: „eksperyment” OFF Radia Kraków, studenci przeciw SHEIN, papierzak szkaradny w kampanii Lasów Państwowych