>> Sprawdź poprzednie podsumowania tygodnia.
Newsy i artykuły tygodnia
- W związku z premierą spektaklu „Drogi Evanie Hansenie” Teatr Muzyczny w Poznaniu zrealizował akcję na temat zdrowia psychicznego. Kampania dotyczyła między innymi relacji rówieśniczych i międzypokoleniowych. W ramach cyklu „Od Kulis” o akcji opowiada James Behr, założyciel i dyrektor zarządzający agencji AdFather odpowiedzialnej za realizację działań. >>> Czytaj więcej.
- Chcą być młode, zabawne i bliskie Gen Z. Efekt? Niezręczność i sztuczność. O tym, dlaczego nawet dobre agencje i marki robią cringe’owe treści na TikToku, opowiadają Magdalena Marek-Terelak oraz Zuzanna Bendiuł. >>> Czytaj więcej.
- W Warszawie pojawiły się plakaty związane z projektem internetowym Teenz, które stylistyką nawiązują do ogłoszeń o zaginionych. Prawdopodobnie są one częścią szerszej akcji marketingowej. Czy to złamanie wszelkich praw etyki? Swoją opinią podzieliły się: Elżbieta Kowalska, starsza specjalistka ds. komunikacji w Fundacji ITAKA oraz Agnieszka Maszewska, dyrektorka marketingu i komunikacji w Jet Line. >>> Czytaj więcej.
- Chińskie platformy e-commerce, takie jak Temu, dynamicznie zdobywają globalny rynek, kusząc niskimi cenami i agresywną strategią ekspansji. Czy Amazon straci pozycję lidera? Jakie przewagi pozwalają chińskim e-sprzedawcom na tak szybki wzrost? Jak polscy e-sprzedawcy mogą konkurować w nowej rzeczywistości? Swoją opinią podzieli się: Rafał Wasyluk (VML), Kamil Michalski (Kantar Polska), Robert Krosnowski (Kantar Insights) oraz Jakub Gierszyński (GS1 Polska). >>> Czytaj więcej.
- Jakie powinno być opakowanie produktu spożywczego? Jakie informacje powinno zabierać? Jaką mieć estetykę? Na te pytania w kolejne części cyklu „Potęga neurodesignu” odpowiada Joanna Roszkowska. >>> Czytaj więcej.
- Sprzedaż do państw innych niż Polska może rodzić szereg problemów natury prawnej – czasem mniejszych, czasem większych. Na co zatem należy zwracać uwagę? O tym pisze Bartłomiej Serafinowicz. >>> Czytaj więcej.
- Jak mówić, żeby nas słuchali? Marketing vs C-level – jak budować most zamiast muru między działami? O tym w swoim artykule pisze Marcin Banaszak. >>> Czytaj więcej.
- W jaki sposób najprościej zmienić komunikację marki? Jak używać prostego języka w marketingu, aby skutecznie dotrzeć do każdego klienta? Sprawdź artykuł Marty Smyrskiej. >>> Czytaj więcej.
- Dlaczego w logo Ferrari widnieje czarny koń, a Peugeot wybrał dumnego lwa? To nie kwestia przypadku. Konkretna symbolika ma podkreślać charakter marki, jej historię oraz wartości. Julia Langa odkrywa tajemnice logotypów marek samochodowych. >>> Czytaj więcej.
- Co dalej z hashtagami? Czy nadal mają sens w świecie coraz bardziej zdominowanym przez algorytmy analizujące kontekst treści? Na to pytanie w swoim artykule odpowiada Emilia Metryka. >>> Czytaj więcej.
- Specjalne kody rabatowe, dni wyprzedażowe, zegary odliczające czas promocji. Klienci Renee i Born2Be nie wiedzą, że promocje na tych stronach nie kończą się nigdy. Za wprowadzanie konsumentów w błąd, Prezes UOKiK nałożył na Azagroup karę prawie 15 mln zł. >>> Czytaj więcej.
- Brak informacji o najniższej cenie z 30 dni przed promocją lub podawanie jej nieprawdziwej wartości. Prezes UOKiK postawił zarzuty dla Temu. >>> Sprawdź.
Raporty i badania
- Podczas gali Best Brands Poland 2025 wyróżniono marki cieszące się najwyższym uznaniem wśród polskich konsumentów. „Oscary Marketingu” w sześciu kategoriach zostały przyznane markom: Tarczyński, InPost, Netflix, Blik, Lipton oraz Apart. >>> Czytaj więcej.

- Aż 75% Polaków napotyka dziś problemy z dostępem do własnych danych medycznych. Sytuacja jest tym poważniejsza, że cyfrowa transformacja opieki zdrowotnej jest jednym z priorytetów polskiej prezydencji w Unii Europejskiej. Sprawdź więcej wniosków z raportu „Polacy o dostępie do danych medycznych – wobec wdrażania inicjatywy EHDS”. >>> Czytaj więcej.
- Rodzina i posiadanie dzieci jako kluczowe wartości życiowe są coraz mniej ważne dla Polaków. Mimo tego, że jako najważniejsze w życiu wskazują: szczęśliwy związek (60%) i wspierającą rodzina (59%), to spełnienie w roli rodzica wskazuje jedynie 30%. Sprawdź pozostałe wnioski z badania prof. Dominikę Maison. >>> Czytaj więcej.
- Nie strażak, nie pilot, a lekarz – to zawód marzeń polskich rodziców dla ich dzieci. Okazuje się jednak, że prestiż społeczny to za mało – liczy się też stabilność finansowa i poczucie bezpieczeństwa. Tak wynika z badania instytutu badawczego SW Research. >>> Czytaj więcej.
Kampanie i akcje warte uwagi
- ING Bank Śląski, justjoin.it i RocketJobs przedstawiają sitcom „To nie są lata 90.”, który w humorystyczny sposób pokazuje, jak warto dziś traktować pracowników. >>> Sprawdź.
- W Warszawie pojawił się mural pachnący truskawkami, który powstał z okazji premiery nowego zapachu Giorgio Armani „Si Passione Red Musk”. >>> Sprawdź.
- Bank ING ruszył na TikToku z serialem „Na wła$ny rachunek”, w którym odpowiada, jak, będąc młodym, ogarniać swoje finanse i jak podejmować lepsze decyzje finansowe na co dzień? >>> Sprawdź.
- Spółka technologiczno-finansowa Autopay rozpoczyna pilotaż HandGo, systemu do zakupów biometrycznych przy użyciu dłoni. To pierwsza tego typu usługa dostępna na polskim rynku, która łączy wygodę i bezpieczeństwo, eliminując konieczność noszenia dodatkowych urządzeń. >>> Czytaj więcej.
- Grupa LEGO i Nike ogłosiły rozpoczęcie oczekiwanej, długofalowej współpracy. Jej efektem mają być między innymi buty i ubrania dla najmłodszych, a także wyjątkowe zestawy klocków. >>> Czytaj więcej.
- Adidas wprowadził na rynek chiński kolekcję „Adidas Originals Pet”, w której znalazły się ubrania i akcesoria dla zwierząt. Niektóre elementy kolekcji są dostępne w sprzedaży również dla ludzi. >>> Sprawdź.
- Oura przedstawia kampanię „Give Us The Finger”. Spot reklamowy celebruje starzenie się, jednocześnie promując urządzenie do śledzenia parametrów zdrowotnych. >>> Sprawdź.
- Powstały Air Max Dn „Tour Yellow”, czyli buty inspirowane klockami LEGO, które można dowolnie spersonalizować. >>> Sprawdź.
- Opakowanie kosmetyku, które dba o zdrowie skóry? Dove pokazuje, że to możliwe i wypuszcza na kanadyjski rynek etykiety reagujące na zbyt wysoką temperaturę. >>> Sprawdź.
- Tesco Ireland w kampanii „You Can’t Argue With That” wykorzystuje kultowy motyw debaty o ananasie na pizzy do podkreślenia, że prawdziwa wartość to coś więcej niż niska cena. Kampania, pełna irlandzkiego humoru, pokazuje, że choć opinie mogą się różnić, na jakość i wartość Tesco wszyscy się zgadzają. >>> Sprawdź.
- W ramach akcji „Unearthed: The Power of Gardening” mieszkańcy i turyści w Londynie mogą przyczynić się do odnowienia miejskich ogrodów. Wszystko dzięki bezpłatnym nasionom rozdawanym przez Bibliotekę Brytyjską, które umieszczono na billboardzie. >>> Czytaj więcej.
- 4 czerwca w Holandii obchodzony jest Dzień Dziadków, czyli wspólne święto babci i dziadka. Z tej okazji tamtejsza marka spożywcza Oma’s Soep zainaugurowała kampanię społeczną „Stolik dla dwojga przeciwko samotności”, w której wykorzystuje motyw porozumienia międzypokoleniowego. W działania włączyło się 100 restauracji. >>> Sprawdź.
- Marka Apollo, produkująca odżywki dla sportowców, stworzyła opakowanie przypominające wyrzeźbione męskie ciało. To element kampanii „Pursuing the ideal”. >>> Sprawdź.
Wydarzenia
- Chcesz wdrażać AI w swojej firmie z głową, a nie z chaosu? Szukasz realnych przykładów, sprawdzonych narzędzi i praktycznej wiedzy od tych, którzy naprawdę to robią? Weź udział w konkursie i wygraj wejściówkę na AI Manager Day 2025. >>> Czytaj więcej o wydarzeniu. Do rozdania mamy 3 wejściówki na wydarzenie. Aby wygrać bilet, wystarczy odpowiedzieć na pytanie, które pojawi się w naszym newsletterze już 2 czerwca b.r. >>> Dołącz do grona subskrybentów.
#PolecajkiNM
Sprawdź 52. odcinek cyklu #PolecajkiNM. Przeczytasz między innymi o tym:
- jak Polacy postrzegają właścicieli MŚP,
- jak zmienił się sposób postrzegania przez społeczeństwo sztucznej inteligencji,
- czy Polska ma szansę stać się ważnym ośrodkiem na europejskiej mapie Creative Tech.
Posłuchasz odcinków podcastów:
- „semCAST”, w którym Krzysztof Marzec rozmawia z Natalią Witczyk – międzynarodową konsultantką i ekspertką SEO, założycielką firmy Mosquita Digital o tym, jak skutecznie wypozycjonować stronę na rynku hiszpańskim ,
- „Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS” poświęconego obrazowi bullyingu w szkołach ponadpodstawowych, sprawdź, co wynika z raportu „Obraz bullyingu w szkołach ponadpodstawowych” Uniwersytetu SWPS, Fundacji UNIQA i zespołu RESQL,
- „Kanał Strategiczny” od Wojtka Walczaka i Tomasza Domańskiego poświęconego najnowszemu case’owi Jagurara oraz wpadkom innych marek.