>> Zobacz poprzednie podsumowania tygodnia.
Newsy i artykuły tygodnia
- W najnowszym odcinku NowyMarketing Podcast rozmawiamy o komunikacyjnej transformacji marek: Plus i Plush. Gościem odcinka jest Karolina Walo, dyrektorka Departamentu Marketingu i Komunikacji w Plusie, która opowiada o działaniach digital-first czy współpracach z influencerami. >>> Posłuchaj.
- Jakie są granice real-time marketingu? Kto w organizacjach podejmuje decyzję: wrzucamy to czy nie? Kiedy warto zareagować i jak to robić z wyczuciem? Opinią podzielili się: Aleksandra Malicka, Angelika Borysiak, Jacek Pawlak, Wojtek Walczak, Sławomir Skowerski, Damian Ziąber, Mikołaj Chałas. >>> Czytaj więcej.
- Z Jakubem Wilczkiem, fotografem kulinarnym, który pracował m.in. dla największych marek restauracyjnych, rozmawiam o roli AI w branży, znaczeniu storytellingu i jedzeniu oczyma. >>> Czytaj więcej.
- O tym, jak AI zmieni(a) zasady gry w pozycjonowanie pisze Grzegorz Słowiński, Partnership Manager w Top Online. >>> Czytaj więcej.
- Marcin Rutkowski pisze o tym, dlaczego tworzenie nazwy nowej marki to… koszmar. >>> Czytaj więcej.
- O tym, jak wykorzystać potencjał content creatorów w komunikacji marki pisze Kaja Pawłowska Social Media Manager w GetHero. >>> Czytaj więcej.
- O trendzie „Climat moonshots”, czyli wizjonerskich projektach obliczonych na przeciwdziałanie katastrofie klimatycznej pisze Dawid Iwaniec, copywriter w VML. >>> Czytaj więcej.
- Maciej Pichlak pisze o tym, czy naprawdę wiemy, jak rosną marki? >>> Byron Sharp kontra rzeczywistość.
- Michał Szafrański, autor bloga „Jak oszczędzać pieniądze” ostrzega przed oszustwem „na Szafrańskiego”, które krąży na Facebooku oraz Instagramie. >>> Czytaj więcej.
- Sadzenie drzew, które… już rosną, automaty do odbioru paczek redukujące dwutlenek węgla, kalkulator emisji CO₂, pomijający istotne dane. >>> Prezes UOKiK stawia pierwsze zarzuty greenwashingu dla Allegro, DHL, DPD i InPost.
Kampanie i akcje warte uwagi
- Zamiast klasycznego spotu – konwój przez miasto. Na czele Hubert Urbański w kabriolecie, a za nim ciężarówki z logotypami i scenografią Milionerów. W taki sposób Polsat promuje przejęcie kultowego formatu od TVN. >>> Zobacz.
- W kampanii #NieStudiujęDlaDyplomu Uniwersytet SWPS zrezygnował z reklamowych sloganów i postawił na głos studentów. Efekt? 3 mln zasięgu. >>> Czytaj więcej.

- Organizatorzy kampanii „BohaterON-włącz historię!” uruchomili zbiórkę na rzecz Powstańców Warszawskich, dzięki której każdy może pomóc bohaterom walk o wolność. Powstały również specjalne licytacje. >>> Czytaj więcej.
- Łuszczyca dotyka ponad 1 miliona Polaków, jednak wciąż pozostaje niedostatecznie zrozumiana i silnie stygmatyzowana. Chorzy na nią bywają wykluczani, zawstydzani i pomijani. Kampania „Daj się odkryć” po raz kolejny przypomina, że ich codzienność to nie tylko zmaganie się z objawami, ale też z oceną otoczenia. >>> Czytaj więcej.
- Na Allegro ruszyła Kwiaciarenka LEGO – wirtualna strefa marki, w której zestawy z serii Botanical Collection zaprezentowano w formie bukietów kwiatów. >>> Zobacz.
- Już nie w salce katechetycznej czy kościele, ale w sieci. Zakonnice ze zgromadzeń w całej Polsce coraz chętniej wykorzystują social media, aby szerzyć naukę Kościoła. >>> Poznaj najpopularniejsze kanały na YouTubie, Instagramie czy TikToku.
- Sydney Sweeney promuje dżinsy American Eagle w kampanii „Sydney Sweeney has great jeans” — a właściwie „genes”. Slogan wywołał lawinę oskarżeń o eugenikę i rasowy podtekst, jednocześnie podnosząc wartość marki o 10-15%. >>> Czytaj więcej.
- Firma Astronomer zamieniła viralowy skandal z udziałem CEO Andy’ego Byrona, przyłapanego na flircie z pracownicą podczas koncertu Coldplay, w kampanię PR, zatrudniając Gwyneth Paltrow na stanowisko rzeczniczki marki. >>> Czytaj więcej.
- Adrien Brody stworzył krótkometrażowy film „The Intern” dla Porsche, w którym sam zagrał. Artysta udokumentował kilka dni spędzonych w fabryce tej legendarnej marki. >>> Zobacz.
- W sieci sklepów Primark pojawiły się pierwsze manekiny, które symbolizują osoby na wózkach. To efekt współpracy z Sophie Morgan, brytyjską prezenterką telewizyjną, która na co dzień porusza się na wózku. >>> Czytaj więcej.
- Quebec Lifesaving Society we współpracy z agencją LG2 rusza z poruszającą kampanią „Kamizelki Duchów”, która w wymowny sposób przypomina, że noszenie kamizelki w wodzie to często nie opcja, lecz decyzja o życiu lub śmierci. >>> Czytaj więcej.
- Chart jak z wybiegu, emerytowana chihuahua z nowym zapałem i retriever, który skacze do wody jak olimpijczyk. The Farmer’s Dog w krótkich spotach udowadnia, że zdrowa dieta może nie tylko poprawić kondycję psa, ale i jego styl życia. >>> Czytaj więcej.
- TD Bank prezentuje kampanię OOH „Own a piece of it” z billboardami wyposażonymi w wycięte okienka, przez które widać logotypy znanych marek. To sugestia, by kupić kawałek wielkiego brandu. >>> Zobacz.
- Brazylijski operator TIM uruchomił funkcję TIM Vibe, która zamienia muzykę w wibracje odczuwalne na smartfonie. Dzięki niej osoby głuche i niedosłyszące mogą poczuć rytm ulubionych utworów i koncertów. >>> Czytaj więcej.
Raporty i badania
- KiG prezentuje wyniki e-commerce w Polsce za czerwiec 2025 roku. >>> Czytaj więcej.
- Eksperci Instytutu Monitorowania Mediów zbadali, czy rzeczywiście „świat oszalał na punkcie Labubu”. >>> Czytaj więcej.
- Eksperci z Instytutu Monitorowania Mediów przeanalizowali medialny zasięg i zaangażowanie wokół każdego z koncertów, które odbyły się w 2025 roku na PGE Narodowym. >>> Czytaj więcej.
Wydarzenia
- Weź udział w konferencji AIBA 2025, która odbędzie się od 8 do 10 października 2025 roku w Muzeum Śląskim w Katowicach oraz online, i poznaj realne przykłady wdrażania rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji do biznesu. Nawiąż kontakty z ekspertami AI z całego świata i posłuchaj o insightach od liderów świata technologii. Szczegóły >> TUTAJ. A jeśli chcesz wygrać wejściówkę na to wydarzenie, weź udział w konkursie i odpowiedz na pytanie, które pojawi się w newsletterze NM już 11 sierpnia br.
#PolecajkiNM
Zobacz 60. odcinek cyklu #PolecajkiNM, a w nim między innymi raport o samotności zawodowej czy AI Manifest Brand24.
Posłuchasz odcinków:
- Niemal 3-godzinnego odcinka podcastu „Wywiadowcy”, w którym Arkadiusz Bartosiak i Łukasz Klinke rozmawiają z prof. Włodzisławem Duchem, polskim naukowcem, profesorem nauk fizycznych, na temat sieci neuronowych.
- „O e-commerce z Ewą Wysocką” o tym, jak wygląda model biznesowy Travelist. Gościnią jest Agata Szulc – CEO firmy Travelist, która opowiada o pomyśle na działanie marki, inspiracjach i funkcjonowaniu marketplace’u.
- „Wycinkach z przyszłości”, w którym Monika Borycka i Joanna Frota Kurkowska rozmawiają na temat nostalgii, snów jako źródeł trendów i o… nudzie. W odcinku usłyszysz też m.in. o fenomenie Labubu i eseju „No one is bored and everything is boring” Amy Francombe.
- W „Imponderabiliach” Karol Paciorek rozmawia z Aleksandrem Mądrym, polsko-amerykańskim informatykiem i matematykiem oraz pracownikiem OpenAI.