TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

„Przyjdź z rozwiązaniem, nie problemem!”, czyli jak strategicznie podejść do problem-solvingu

„Przyjdź z rozwiązaniem, nie problemem!”, czyli jak strategicznie podejść do problem-solvingu
O autorze
3 min czytania 2022-08-10

fot. depositphotos.com

Czy wiesz, że problem-solving, czyli zwinne podejście do rozwiązywania skomplikowanych problemów, zgodnie z raportem The Future of Jobs Report 2020 opublikowanym przez World Economic Forum to jedna z najbardziej pożądanych przez pracodawców umiejętności? Obecnie znajduje się w ścisłej trójce, a z roku na rok zapotrzebowanie na nią rośnie!

Każdy był w tym miejscu…

– Mamy pożar, nie jest dobrze.
– Co z tym robimy?
– Nie wiem…

Znasz to? Problemy i trudne do przeskoczenia sytuacje są naturalną częścią naszej codzienności – zarówno prywatnej, jak i tej związanej z biznesem. Chociaż ludzie w naturalny sposób posiedli umiejętność radzenia sobie z potencjalnie trudnymi sytuacjami, nie każdy wykształcił zdolność do rozwiązywania problemów na tym samym poziomie. Dobra wiadomość jest jednak taka, że każdy może zostać zwinnym problem-solverem. Jak? To proste – wystarczy odpowiednie podejście i znajomość prostych metodologii.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

„Nie przychodź do mnie z problemem. Chcę usłyszeć rozwiązanie!”

Pewnie nie raz w środowisku zawodowym usłyszałeś „nie przychodź z problemem – mów rozwiązaniami”. Z jednej strony tego typu podejście jest słuszne, bo uczy nas strategicznego myślenia poprzez stawianie czoła wyzwaniom. Z drugiej strony jednak – jak mamy przyjść z odpowiednim rozwiązaniem, skoro nikt nigdy nas nie nauczył, jak do niego dojść?

Czas cofnąć się o krok i powiedzieć to głośno: nie każdy problem ma łatwe rozwiązanie. Radzenie sobie ze złożonością najistotniejszych problemów biznesowych może wymagać zaangażowania wielu utalentowanych osób o różnych punktach widzenia. Co więcej, według profesora Whartona Adama Granta, myślenie wyłącznie na poziomie rozwiązań tworzy „kulturę rzecznictwa zamiast dociekania”. Oznacza to, że osoba postawiona przed problemem wchodzi w sytuację całkowicie zamknięta w swoim sposobie rozwiązania problemu i raczej lobbuje własną perspektywę, zamykając się tym samym na inne punkty widzenia.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Skoro więc stwierdzenie „nie przychodź z problemem – mów rozwiązaniami” jest tak kłopotliwe, dlaczego menedżerowie wciąż zawzięcie je powtarzają? Odpowiedź jest prosta – by uniknąć tak zwanej kultury narzekania. Uważaj na tę pułapkę – gdy problemy są odpowiednio komunikowane, tworzy się środowisko, w którym ludzie czują się bezpiecznie. Zaczynają szybko reagować i wychodzą z inicjatywą, tym samym dając cenny czas na uniknięcie kryzysu.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Czego potrzebujesz, żeby rozwiązać (każdy) problem?

Kluczem do sukcesu są odpowiednie umiejętności, najlepiej rozwinięte w modelu T-Shaped. Co to takiego? To unikatowa mieszanka zakładająca połączenie wiedzy ogólnej z ekspertyzą oraz doświadczeniem, tutaj przeczytasz o tym więcej. A co wchodzi w skład kluczowych kompetencji miękkich?

  1. Krytyczne myślenie, czyli zdyscyplinowany proces aktywnego i umiejętnego konceptualizowania, stosowania, analizowania, syntetyzowania i/lub oceniania informacji zebranych, lub wygenerowanych przez obserwację, doświadczenie, refleksję, rozumowanie lub komunikację.
  2. Kreatywność, która w połączeniu z systematycznym i logicznym myśleniem, pozwala rozwiązać bardziej złożone problemy.
  3. Ciekawość, w tym szczególnie zadawanie pytania „dlaczego?”.
  4. Chęć poszukiwania informacji, czyli przeprowadzenie wstępnego rozeznania sytuacji – zarówno w formie badań, jak i prostego wyszukiwania w Google.
  5. Praca zespołowa, bo to zespoły napędzają świat – głównie dzięki różnym doświadczeniom i łączeniu wielu perspektyw.
  6. Inteligencja emocjonalna, czyli zdolność do rozpoznawania emocji własnych i innych osób.
  7. Zarządzanie ryzykiem, w tym szczególnie zdolność przewidywania konsekwencji nierozwiązanego problemu.
  8. Tolerancja dla niejednoznaczności, co w dużym uproszczeniu oznacza, że lepiej myśleć o rozwiązywaniu problemów, w kategoriach poszukiwania szans, a nie pewniaków.
  9. Znajomość odpowiednich narzędzi i sprawdzonych metodologii, które pozytywnie wpływają na zwiększenie jakości rozwiązań oraz szybkość postępów.
  10. Odpowiedni mindset.

Odpowiedni mindset, to znaczy…

Pamiętaj – problemy są po to, żeby je rozwiązywać. Dobra wiadomość jest taka, że na świecie żyje niemal 8 miliardów ludzi. A to oznacza, że ktoś gdzieś kiedyś na pewno spotkał się z takim samym pożarem, z jakim ty mierzysz się teraz. Czyli rozwiązanie istnieje! Musisz je tylko odnaleźć. Ale nie pomogą ci nawet najlepsze narzędzia i metodologie, jeśli nie skupisz się na odpowiednim podejściu do sytuacji. Skup się na tych trzech aspektach:

Widzę problem

  • „Rozwiązywanie problemów jest szansą na poprawę.”
  • „Nie mogę delegować odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów. Moją rolą jest przejęcie sterów.”

Chcę go zrozumieć

  • „Co leży u źródła?”
  • „Obserwuję, analizuję i wyciągam wnioski na podstawie faktów.”
  • „Rozumiem problem i potrafię podjąć trafne decyzje, bazując na związkach przyczynowo-skutkowych.”

Koniec ze spontanicznym gaszeniem pożarów

  • „Opracowuję trwałe rozwiązania.”
  • „Przenoszę wypracowane rozwiązania na inne produkty / działania / procesy w celu ich usprawnienia.”
  • „Rozumiem sposób dojścia do rozwiązania problemu.”

Podejście PDCA

Słyszałeś o metodzie rozwiązywania problemów opartej na pętli Deminga? Brzmi skomplikowanie, ale to nic innego jak czterostopniowy proces, który pozwala podejść do problem-solvingu w niesamowicie prosty i usystematyzowany sposób.

Skrót PDCA odpowiada poniższym etapom działania, z angielskiego: plan, do, check oraz action. Co ważne, jedną z głównych zasad PDCA jest zespołowe podejście do rozwiązywania problemów. To istotne zwłaszcza wtedy, gdy uważasz się za wybitnego specjalistę w określonej dziedzinie. Nie działaj w pojedynkę. Wykonując każdego dnia maszynowo praktycznie te same zadania, znacząco zawężasz swój pryzmat poznawczy – otwórz się na różne perspektywy.

Metodyka PDCA

Mam nadzieję, że dzięki informacjom zawartym w artykule inaczej spojrzysz na problemy i proces ich rozwiązywania. Korzystaj śmiało, ale też pamiętaj – nic nie zastąpi odpowiedniego podejścia. Schematy, frameworki i metodologie są świetne pod warunkiem, że wiesz jak, kiedy i przede wszystkim po co ich używasz.