La Poste, francuski państwowy operator pocztowy, testuje w kilku swoich placówkach udogodnienie dla klientów sklepów internetowych, zwłaszcza z odzieżą. W oddziałach powstały przymierzalnie, w których można sprawdzić zawartość odbieranej przesyłki i w razie potrzeby na miejscu zwrócić przedmioty. Usługa jest bezpłatna, a poczta dodatkowo zajmuje się recyklingiem opakowań po obnieranych produktach.
W Ukrainie to działa
Podobne rozwiązania wprowadziła już w 2020 r. Rozetka, lider e-commerce w Ukrainie. Wszystkie punkty odbioru Rozetki wyposażone są w przebieralnie, w których klienci przymierzyć mogą zamówioną odzież i w razie potrzeby dokonać na miejscu zwrotu. To samo można zrobić z każdym innym zamówionym do punktu towarem – sprawdzić na miejscu i zdecydować czy go zostawić, czy zwrócić. Pod koniec 2023 r. punktów z przebieralniami działało już ponad 400 w 122 miejscowościach Ukrainy.
Zobacz również
– Istotnym elementem działania naszych punktów odbioru w Ukrainie jest to, że zamawiając do nich przesyłkę, można też skorzystać z płatności przy odbiorze. Jest to szczególnie wygodne rozwiązanie dla kupujących odzież lub obuwie. Bez ryzyka i blokowania sobie środków, mogą oni zamówić po kilka produktów, wybrać najbardziej im odpowiadające, zapłacić, a resztę bez problemu oddać na miejscu – zauważa Mariya Kallagova, dyrektorka marketingu w polskim oddziale Rozetki.
W Polsce też już są przymierzalnie
W Polsce punkty odbioru przesyłek z przymierzalniami obecne są już od 2018 r. Wprowadziło je DPD, początkowo w Warszawie, Gdańsku, Katowicach i Wrocławiu. W następnych latach w przymierzalnie wyposażano kolejne Oddziały Miejskie DPD Pickup – obecnie w 69 miejscowościach w Polsce działa 116 takich punktów DPD.
W Finlandii bez sukcesu
W 2019 r. fiński operator pocztowy Posti uruchomił w ramach testu w Helsinkach „Box by Posti”. Był to rozbudowany, samoobsługowy punkt z automatami paczkowymi. Korzystający z niego mieli do dyspozycji dodatkowo nie tylko przymierzalnie. Znajdowały się tam też stanowiska do pakowania i rozpakowywania przesyłek, terminale do nadawania paczek, a nawet strefa relaksu.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Pomysł spotkał się z dobrym przyjęciem, a placówkę tą określano nawet mianem „brakującego ogniwa pomiędzy e-commerce a klientami”. Wygląda jednak na to, że z perspektywy Posti nie spełnił on oczekiwań, bo kolejnych punktów nie otwarto, a ten w Helsinkach zamknięto w 2022 r.
Słuchaj podcastu NowyMarketing