Wybór miejsc, w których powstały zjawiskowe przystanki dedykowane twórcy Wesela, nie był przypadkowy. To bowiem miasta, których historia (nieraz bardzo burzliwa) wybrzmiewała w filmach Andrzeja Wajdy. W pamięci widzów na stałe zapisały się obrazy powstańczej Warszawy – z „Kanału”, prężnie rozwijającej się Łodzi z „Ziemi obiecanej”, rosnącej w siłę Nowej Huty z „Człowieka z marmuru” czy Gdańska – wypełnionego tłumem stoczniowców zagrzewających wszystkich Polaków do walki o wolność z „Człowieka z żelaza”.
Także forma prezentacji jest nieprzypadkowa. Całe przystanki AMS zostały dedykowane wyłącznie projektowi i oklejone fotosami z filmów związanymi z danymi miejscami. Czekając na autobus lub tramwaj na „Przystanku WAJDA” przeniesiemy się więc do legendarnych filmowych światów reżysera.
Zobacz również
Dodatkową atrakcją będzie towarzysząca projektowi interaktywna mapa przedstawiająca filmowy szlak Andrzeja Wajdy w Krakowie. To przedsmak tego, co czeka na zwiedzających ekspozycję WAJDA w MNK.
– Współtworzą ją przede wszystkim rozpoznawalne motywy ikonograficzne z filmów Wajdy, stanowiące o zasobie naszej wyobraźni. Nie mam wątpliwości, że wystawa będzie panoramą jednego z najwybitniejszych reżyserów światowego kina – mówi dr hab. Andrzej Betlej, dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie.
„Przystanek WAJDA” można znaleźć w następujących miastach:
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
- Gdańsk, Jana z Kolna, pl. Solidarności (Nowy Port)
- Katowice, ul. Roździeńskiego, Uniwersytecka
- Kraków, Konopnickiej, Centrum Kongresowe ICE (kierunek DH Jubilat)
- Kraków, Al. Solidarności, Struga (kierunek Pl. Centralny)
- Kraków, Teatr Słowackiego, Basztowa
- Łódź, Zachodnia, Manufaktura
- Poznań, ul. Towarowa, al. Niepodległości (Święty Marcin)
- Szczecin, Firlika, Stocznia Szczecińska (kierunek Ludowa)
- Warszawa, Hotel Bristol 02
- Wrocław, ul. Łącznik-Stawowa, Kołłątaja (Borowska)
Pomysłodawcą i Mecenasem projektu „Przystanek WAJDA” jest firma AMS – partner Muzeum Narodowego w Krakowie. Koncepcja artystyczna – MNK. Współpraca: Krakowskie Biuro Festiwalowe. Kampania potrwa do końca kwietnia 2019 roku.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
PS
Polskie muzea wielu wciąż kojarzą się z nudnymi, statycznymi wystawami i eksponatami prezentowanymi zza szyby. Muzeum Narodowe w Krakowie od dłuższego czasu stara się zburzyć ten stereotyp tworząc przyjazną przestrzeń dla angażujących interakcji na linii widz-eksponat.
PS2
#PrzygarnijPlakat to tytuł kampanii AMS, w której po raz pierwszy w historii plakaty nagrodzone na Międzynarodowym Biennale Plakatu zostały wyeksponowane w przestrzeni miejskiej. Dodatkowo, na przystankach można było posłuchać werdyktu Jury, poznać informacje o autorze oraz wziąć udział w konkursie.
PS3
W kwietniu 2018 roku na czterech krakowskich przystankach pojawiły się ekologiczne moduły, których głównym motywem są żywe rośliny tworzące naturalną ochronę antysmogową.
PS4
Kampania „Jedz ostrożnie” miała zachęcać do zmian w odżywianiu osób otyłych. Tymczasem, jak zarzuca jej wielu, niesie negatywny przekaz i wręcz wprowadza osoby z zaburzeniami odżywiania w kompleksy. Co na temat kampanii sądzą eksperci?