Branża esportowa i gamingowa rośnie w dynamicznym tempie, o czym świadczą liczby chociażby z najnowszego raportu „The Game Industry of Poland”. Według, którego wartość rynku konsumenckiego to blisko 2,3 miliarda złotych, a wartość rynku e-sportu sięga 43 mln zł. Branża ta coraz częściej staje się pretekstem do dyskusji. Wielu zastanawia się w jakim kierunku się rozwinie? Czy jest narażona na kryzys związany z obecną sytuacją? Między innymi o tym porozmawialiśmy, z Dziekanem WSB w Warszawie dr Maciejem Kaweckim, inicjatorem i moderatorem debaty „Esport. Sektor, któremu wirus niestraszny?”.
Dlaczego, Wyższe Szkoły Bankowe zajęły się tematem gamingu i esportu?
Zobacz również
Jesteśmy grupą szkół wyższych, których jednym z filarów jest innowacyjne podejście do studiów. Stąd też właśnie innowacyjne rozwiązania, trendy technologiczne czy same technologie są w kręgu naszych zainteresowań. Staramy się też odpowiadać na zapotrzebowanie rynku, kształcąc studentów na kierunkach, które są przyszłościowe, uwzględniając oczywiście profil naszych uczelni. Chcemy wreszcie jako grupa Wyższych Szkół Bankowych stwarzać przestrzeń do dyskusji we wskazanym zakresie. Tematyka esportu i gamingu spełnia wszystkie z tych kryteriów. To branża, która się rozwija, potrzebuje ekspertów, ale cały czas pełna jest też dużej liczby zadanych pytań, i braku wielu odpowiedzi. Chcemy pomóc w odpowiadaniu na te pytania.
Jakich ekspertów potrzebuje branża esportowa/gamingowa? W jakich obszarach powinni się kształcić i rozwijać ludzie chcący pracować w tej branży?
Wydaje się, że takich którzy potrafią łączyć podstawową wiedzę z kilku obszarów. Dobry menadżer projektu w branży esportowej czy gamingowej powinien rozumieć podstawowe zagadnienia psychologii sportu, mieć podstawową wiedzę prawną, mieć podstawową wiedzę technologiczną i do tego jeszcze marketingową.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Co Pana zdaniem może odczarować mit związany z tą branżą? Co branżę psuje?
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Mity niemal zawsze ją psują. Bo są oderwane od rzeczywistości, a wtedy o krok od dezinformacji, której mamy dzisiaj wszędzie bardzo dużo. Na pewno wielką krzywdę obszarowi esportu czy gamingu robi utożsamianie tych obszarów z nałogowym, bezproduktywnym i nierozwijającym patrzeniem się w ekran komputera. Zupełnie zapomina się, że jest to sprzeczne z ideą esportu czy gamingu, które kładą nacisk na profesjonalizm, standaryzację i konstruowanie rzeczywistości wirtualnej, która ma budować i rozwijać a nie niszczyć. Każda technologia ma białe i czarne strony, ale tutaj mam wrażenie częściej skupiamy się na czarnych a rzadziej na białych.
Jakie widzi Pan perspektywy dla rozwoju tej branży? Czy jest odporna na skutki związane z epidemią?
Pandemia COVID19 jest bez wątpienia sytuacją nadzwyczajną. I jak każda tego typu sytuacja ma wiele nieprzewidzianych skutków, blisko i daleko terminowych. Stąd byłbym tutaj bardzo ostrożny z budowaniem jakiś silnych przewidywań. Faktycznie pandemia zamknęła nas w domach i zbliżyła do świata cyfrowego, co na pewno stymuluje rozwój tego sektora. W perspektywie wielu lat może się jednak okazać, że wszechobecna digitalizacja tak nas zmęczyła, że będziemy stawiali coraz bardziej na bezpośrednie relacje międzyludzkie co może być przez tą branżę zauważone.
Więcej na ten temat będzie można usłyszeć w czasie debaty organizowanej przez Wyższe Szkoły Bankowe. Eksperci prawa, biznesu gamingowego, marketingu i socjologii wezmą pod lupę branżę gamingową oraz esport. Czy są odporne na działanie koronawirusa? W debacie wezmą udział: dr Tomasz Marcysiak, socjolog z WSB, dr Jacek Markowski, doradca prawny branży esportowej i gamingowej, Piotr Janus – brand manager Komputronik, Wojciech Jeznach – współwłaściciel Fantasyexpo, Jakub „Smarte” Woźniak – gamer i youtuber, dr Maciej Kawecki – dziekan WSB w Warszawie, moderator debaty.
Wydarzenie odbędzie się już 17 listopada o godz. 18.00. w formule online na tej stronie.