PWA w e-commerce. Poznaj 8 powodów, dla których powinieneś rozważyć przejście na ten rodzaj aplikacji

PWA w e-commerce. Poznaj 8 powodów, dla których powinieneś rozważyć przejście na ten rodzaj aplikacji
O autorze
5 min czytania 2023-04-14

Według raportu Digital 2023 ruch w sieci generowany przez urządzenia mobilne wzrósł i obecnie stanowi prawie 61 proc. Dowodem na nieustające znaczenie kanałów mobilnych może być jeden ze sklepów na platformie AtomStore, który w 2015 roku notował tylko 10 proc. ruchu, pochodzącego z urządzeń mobilnych. W 2019 roku wskaźnik ten wynosił już ponad 70%. Te przemiany mają swoje źródło w rozwoju preferencji zakupowych konsumentów i postępie technologicznym, który stał się katalizatorem dla rozwoju Progressive Web Applications (PWA).

Progresywne aplikacje webowe (PWA) to innowacyjne rozwiązanie, które cieszy się coraz większą popularnością w świecie e-commerce. Wdrożenie tego w sklepie internetowym przynosi wiele korzyści, a w efekcie generuje wyższą sprzedaż. Dzięki PWA (od ang. Progressive Web Apps) strona internetowa może działać jak natywna aplikacja mobilna na urządzeniu mobilnym: być szybsza niż standardowa witryna i oferować nowe, lepsze doświadczenie zakupowe.  

Jedną z największych zalet tego rozwiązania jest to, że można taką aplikację pobrać bezpośrednio ze strony WWW. Dlaczego to ważne? Dziś ponad połowa użytkowników smartfonów w ciągu miesiąca nie pobiera żadnej aplikacji (Comscore Mobile App Report). Ale to nie jedyne zalety rozwiązania PWA dla sklepów internetowych. Przygotowaliśmy kolejne 8 powodów, dla których warto rozważyć migrację sklepu online na PWA. 

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Poznaj 8 powodów, dlaczego warto rozważyć przejście na technologię PWA w swoim sklepie internetowym

Powód 1: Szybsze ładowanie strony i reakcja na interakcje użytkownika

Wdrożenie PWA dla e-commerce daje możliwość wykorzystania wielu mechanizmów, takich jak przewidywanie zasobów, wstępne ładowanie i dynamiczne renderowanie informacji produktowych i contentu. W efekcie pozwala to na szybsze ładowanie strony i zapewnia płynniejsze doświadczenie użytkownika. Dzięki temu, klienci sklepu internetowego nie muszą czekać na załadowanie kolejnych elementów strony, co znacznie zwiększa prawdopodobieństwo zakupu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Dlaczego to jest takie istotne? Kolejny raz odwołam się do liczb. Ponad połowa użytkowników opuszcza stronę, jeżeli ładowanie jej zajmuje więcej niż trzy sekundy. Z takimi wymaganiami konsumenckimi muszą się mierzyć giganci branży (nie tylko e-commerce), ale mniejsi gracze na rynku. Rozwiązanie PWA poprawia wydajność sklepu nawet o 38 proc. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Powód 2: Jednakowe doświadczenia użytkownika na różnych platformach i urządzeniach 

Natywna aplikacja mobilna i witryna sklepu internetowego dotychczas były oddzielnymi bytami, często napisane w różnych językach przez różne zespoły deweloperskie. W takiej sytuacji występuje szereg komplikacji technologicznych z tworzeniem ujednoliconego doświadczenia zakupowego, a także z utrzymaniem i aktualizacją obu środowisk. Aplikacje natywne nie tylko wiążą się z dodatkowym projektowaniem, ale także w żaden sposób nie mogą wykorzystać funkcjonującej już witryny internetowej. Przy wykorzystaniu progresywnych aplikacji webowych problem ten nie występuje. Standard pozwala wykorzystać istniejącą już stronę internetową do aplikacji mobilnej bez zaczynania całego procesu od początku. PWA to witryna, która działa jak aplikacja mobilna, ale oferuje dostęp z przeglądarki. Łączy w sobie prostotę budowy i modyfikacji klasycznej witryny internetowej z funkcjami i szybkością działania aplikacji natywnych. W praktyce, jeden zespół tworzy i rozwija zarówno sklep internetowy jako witrynę, jak i aplikację mobilną na Androida i iOS.

Powód 3: Elastyczny proces developmentu 

PWA można napisać w dowolnym frameworku do tworzenia stron internetowych, w przeciwieństwie do aplikacji, które są zaprojektowe na iOS lub Android. W efekcie umożliwia to na jeszcze większą elastyczność w zakresie doboru i tworzenia tego rozwiązania.

PWA na platformie e-commerce AtomStore jest tworzone w architekturze headless, czyli na ich działanie, wygląd i funkcje nie musi mieć wpływu system back office (CRM, ERP czy platforma e-commerce). AtomStore Headless Front to gotowy i zintegrowany szablon dla sklepu internetowego, spełniający wszystkie wymogi PWA. Podejście headless pozwala na sprawną migrację sklepu internetowego z RWD na PWA bez konieczności zmiany platformy e-commerce służącej do zarządzania procesami sprzedażowymi. Headless Front od AtomStore to możliwość dla średnich i dużych biznesów na stosunkowo nietrudną i niedrogą poprawę wydajności i doświadczeń zakupowych, które mogą dziać się niezależnie od backendu. 

Powód 4: Niski koszt rozwoju 

W AtomStore szacujemy, że koszt wdrożenia PWA (oprogramowania szablonu, czyli frontu e-sklepu) będzie o ok. 40 proc. droższy niż szablonu RWD (responsywnego). Jednak w porównaniu do rozwiązań hybrydowych i wieloplatformowych, progresywne aplikacje webowe są o wiele tańsze w budowie i rozwoju w porównaniu z rozwiązaniami natywnymi. Koszt utrzymania aplikacji mobilnych jest wysoki ze względu na oddzielne kody źródłowe i osobne teamy, które je rozwijają. W sytuacji, w której biznes postawi na PWA, ten sam zespół, który tworzy frontend sklepu online, może również stworzyć aplikację progresywną dostosowaną do wszystkich środowisk i urządzeń mobilnych. 

Powód 5: PWA umożliwia pozycjonowanie w wyszukiwarkach 

Według badań, aż 81% kupujących rozpoczyna zakupy w wyszukiwarce, co ułatwia i zwiększa prawdopodobieństwo odkrycia e-sklepu i produktu przez potencjalnego klienta. Wyżej wspomniałem, że PWA działa jak strona internetowa, dlatego też jest wykrywana przez wyszukiwarki internetowe, czyli można je pozycjonować. Na początku rozwoju PWA istniały obawy, że rozwiązania tworzone jako progresywne nie będą w stanie być poprawnie analizowane przez boty wyszukiwarek i odpowiednio pozycjonowane. Dzięki SSR (Server-side rendering) oraz lepszej wydajności sklepu uzyskanie dobrych wyników będzie tak samo możliwe jak w przypadku typowego wdrożenia sklepu internetowego.

Powód 6: Działanie w trybie offline 

Aplikacje PWA to opcja korzystania z nich w trybie offline, czyli bez dostępu do sieci internetowej. To umożliwia użytkownikom przeglądanie sklepu internetowego w trybie samolotowym czy w razie słabego zasięgu np. w trakcie podróży pociągiem, czy jazdy windą. Dzięki zastosowaniu technologii Service Worker aplikacja PWA może zapisać i przechowywać dane w pamięci urządzenia użytkownika. To pozwala na korzystanie z aplikacji w trybie offline i zapewnia użytkownikom nie tylko dostęp do sklepu internetowego w razie braku połączenia z internetem. To upłynnienie interakcji z klientem, który mimo słabego internetu nie poczuje problemów technicznych w działaniu sklepu i procesie zakupowym.

Powód 7: Szybki time to market 

PWA to strona internetowa, która jest szybsza w budowie niż aplikacja natywna. To znacząca oszczędność czasu w procesie developmentu, w którym tworzy się witrynę, która jest dostosowana do każdego ekranu i urządzenia. W efekcie czas wyjścia produktu (jakim jest sklep internetowy) na rynek będzie szybszy, a podejście short-time-to-market jest niezwykle ważne z punktu widzenia biznesowego i konkurencyjnego. Oczywiście okres wdrożenia będzie zależał przede wszystkim od ilości dedykowanych widoków sklepu czy konfiguratorów, ale PWA to możliwość zaprojektowania sklepu internetowego, który będzie działa w wielu środowiskach, a to znacząco wpływa na skrócenie czasu wdrożenia.

Powód 8: Otwarcie biznesu na nowe możliwości i funkcje dzięki headless 

PWA to nie tylko lepsza wydajność, wzrost konwersji i retencji klientów. To również możliwość rozwoju sklepu internetowego i biznesu o nowe funkcje i narzędzia. Progresywne aplikacje to część architektury headless, która zakłada, że frontend sklepu i backend działają niezależenie od siebie. Interfejsy API wykorzystywane są do szybkiego dostarczenia informacji i obsługi procesów zakupowych. Headless usuwa również wszelkie zależności pomiędzy frontem a backendem sklepu. To oznacza, że nie muszą by one wdrażane, zarządzane czy rozwijane jednocześnie.

Dla sprzedawcy w praktyce oznacza to możliwość skorzystania z bogactwa rozwiązań, z którymi może zintegrować się poprzez otwarte API. Czy będzie to narzędzie do tworzenia conentu dla klientów, integracja z narzędziem do idealnego dopasowywania rozmiarów ubrań, a także możliwość wykorzystania AR (rozszerzonej rzeczywistości) w sklepie za pomocą apartu w smartfonie. To podejście gwarantuje sprzedawcom swobodę i elastyczność w budowaniu przewagi nad konkurencją. 

W AtomStore powstaje pierwsze w Polsce headlessowe rozwiązanie dla sklepu internetowego w formie SaaS. AtomStore Headless Front jest kompatybilny z rozbudowaną platformą sprzedażową dla sklepów internetowych AtomStore. Nie czekaj wypróbuj za darmo przez 30 dni rozwiązanie od AtomStore lub umówi się na konsultację z ekspertem

Artykuł powstał we współpracy z AtomStore.