Real Time Marketing – jak wygrać wojnę o lajki?

Real Time Marketing – jak wygrać wojnę o lajki?
Współczesny świat wymaga od marek bycia „na bieżąco”. Dlatego coraz bardziej popularny staje się tak zwany Real Time Marketing. Zjawisko to polega na tym, że marki odwołują się do aktualnych wydarzeń oraz nawiązują bezpośredni kontakt z konsumentami często za pośrednictwem portali społecznościowych.
O autorze
2 min czytania 2017-03-28

źródło zdjęcia głównego: pixabay.com

Dzięki zainteresowaniu wydarzeniem użytkownicy portali społecznościowych mają większą tendencję do udostępniania” i „lubienia” kontentu marketingowego. Należy jednak mieć również świadomość, że konieczność szybkiej reakcji niesie z sobą ryzyko wypuszczenia na światło dzienne informacji nieprzemyślanych.

W 2014 roku w Stanach Zjednoczonych na Twitterze pojawiła się akcja #WhyIStayed. Użytkownicy opisywali swoje doświadczenia związane z przemocą domową, często podając uzasadnienia dlaczego postanowili pozostać ze swoimi partnerami pomimo przemocy, której doświadczali. Wydarzenie to warto przypomnieć, ponieważ do akcji postanowiła dołączyć sieć pizzerii DiGiorno. Napisała ona wiadomość z hasztagiem #WhyIStayed o treści „Ponieważ miałeś / miałaś pizzę”. Komunikat ten wywołał skandal w Stanach Zjednoczonych, co znalazło swój wyraz w programie komediowym „Last Week Tonight with John Oliver”. Jest to jeden z licznych przykładów, pokazujących ryzyka i szanse związane z Real Time Marketingiem.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Na polskim rynku również znaleźć można wiele przykładów Real Time Marketingu. 22 września 2015 roku Robert Lewandowski w pamiętnym meczu pomiędzy Bayernem Monachium a VfL Wolfsburgiem strzelił 5 bramek w 9 minut. Wydarzenie to odbiło się szerokim echem w polskich mediach oraz portalach społecznościowych. Pojawiło się również wiele komunikatów z kategorii Real Time Marketing różnych marek na ich stronach Facebook-wych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Postanowiliśmy zbadać część z tych komunikatów. Na warsztat wzięliśmy posty marek: Intel, Wyborowa, Home.pl, KFC, Castorama oraz Burger King. Wiedzę na ich temat czerpaliśmy z kliku źródeł: 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • Desk Research – komentarze umieszczone pod postami oraz ilość ich polubieni

  • Pomiary biometryczne – rozkład uwagi podczas zapoznawania się z postami oraz towarzysząca temu reakcja emocjonalna

  • Wywiady indywidualne z respondentami

Okazało się, że wszystkie posty z kategorii Real Time Marketingu uzyskały więcej polubień niż średnio inne posty znajdujące się na stronie danej marki. Można z tego wnioskować, że odwoływanie się do aktualnych wydarzeń ma duży potencjał do przyciągania zainteresowania internautów. W ciągu dalszych prac zauważyliśmy jednak, że badane posty różniły się istotnie między sobą. Część z nich wygenerowała znacznie większą ilość polubień niż inne posty znajdujące się na stronie danej marki. W wypadku niektórych postów różnica ta nie była jednak duża. Zatem muszą istnieć pewne czynniki determinujące zdolność do „rozprzestrzeniania się” postów z kategorii Real Time Marketingu. Okazało się, że czynniki te mieszczą się w 3 kategoriach:

  • Wywoływanie emocji – na ile post jest w stanie wywołać emocje wśród osób zapoznających się z nim, a tym samym na ile jest on w stanie zainteresować internatów?
  • Relacja pomiędzy komunikatem a wydarzeniem, do którego się odwołuje – na ile post dopasowany jest do wydarzenia. Czy odnosi się do takich jego aspektów, które są ważne z perspektywy osób obserwujących lub uczestniczących w wydarzeniu?
  • Relacja pomiędzy produktem a wydarzeniem, na którym oparty jest komunikat – czy wydarzenie pasuje do cechy produktu, o których mówi post? Czy wydarzenie pasuje do komunikacji produktowej?
Zapraszamy na nasze wystąpienie na Cyber 7.0 pod tytułem: „Czynniki decydujące o rozprzestrzenianiu informacji w sieci – na przykładzie Real Time Marketingu”. Na wystąpieniu rozwiniemy każdy z powyższych punktów i zobrazujemy je przykładami. Przedstawimy złe i dobre praktyki, które pomogą w tworzeniu Real Time Marketingu w taki sposób, aby zmaksymalizować możliwość rozprzestrzeniania się komunikatu oraz pozytywny wpływ na markę oraz zminimalizować występujące przy tym ryzyko.
 
Autorzy:
Beata Pawłowska i Przemysław Siewior, Neuroidea