Pozostałe podsumowania roku 2022 przeczytasz tu >
fot. depositphotos.com
Zobacz również
Eksperci podsumowują trendy w reklamie internetowej w 2022 roku
Najczęściej wymienianym przez ekspertem trendem jest metaverse – nie tylko w kontekście sprzedaży, ale w ogóle wizji nowego świata, do którego mamy wkroczyć wraz z wszystkimi znanymi nam formami rozrywki i konsumpcji. Nic więc dziwnego, że wszelkie działania nawiązujące do świata metaverse są dziś wymieniane jako te, na które warto zwrócić uwagę. Jednym z nich jest Miasto ING w Roblox, czyli świetnie przygotowana kampania wykorzystująca trendy i angażująca młodych odbiorców.
Drugim trendem 2022 roku, który tak naprawdę jest rozwinięciem strategii CSR z ubiegłych lat, jest sustainability. Na rynkach zachodnich jest to temat dużo bardziej gorący, ale i w Polsce zaczyna on coraz mocniej wpływać rynek. Potwierdzeniem jest chociażby kampania „Żubr ratuje życie zagrożonych gatunków”, dzięki której marka rozszerza wiedzę na temat zagrożonych gatunków oraz ich siedlisk. Jednak pojęcie sustainability zakłada nie tylko focus na środowisko, ale także na drugiego człowieka. Biorąc pod uwagę to kryterium, eksperci wyróżniają m.in. genialną w swojej prostocie akcję przetłumaczenia jednego z najpopularniejszych polskich podcastów „Ja i moje przyjaciółki idiotki” na Polski Język Migowy (zainicjowane przez Reserved), czy też reklama marki YES, która staje w kontrze do aktualnej sytuacji kobiet w Polsce i skupia się na wizji lepszej przyszłości.
Jak będzie wyglądać rok 2023 zdaniem naszych specjalistów?
Na pewno wyzwaniem będzie wykorzystanie potencjału, jaki niesie ze sobą metaverse – nie tylko w branży technologicznej, ale również reklamowej. Odwiedzanie wirtualnych sklepów, wystaw czy placówek usługowych nie jest może jeszcze popularne i aż tak ekscytujące dla konsumentów, ale to wszystko może się zmienić w nadchodzących miesiącach, w których technologia pójdzie o kolejne kilka kroków do przodu. Podobnym, choć nieco innym zagadnieniem, będzie w przyszłym roku sztuczna inteligencja, która już pod koniec tego roku zaskakuje nas takimi rozwiązaniami jak coraz doskonalsze generatory obrazów i tekstów.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Branża reklamowa przyznaje również, że rok 2023 będzie stał pod znakiem polityki cookieless, która będzie miała istotny wpływ na rynek reklamowy, ponieważ zmieni sposób, w jaki firmy reklamowe będą śledzić użytkowników i kierować do nich swoje komunikaty. Marki i agencję będą musiały w większym stopniu eksperymentować z targetowaniem i zwiększać fokus na reklamę kontekstową.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Eksperci zgodni byli też w innej kwestii – w nadchodzącym roku będziemy mierzyć się z problemami związanymi z rekrutacją kwalifikowanych pracowników i ekspertów w obszarze reklamy cyfrowej. Próby stworzenia standardów kwalifikacji e-marketingowych, różnego rodzaju certyfikatów i programów szkoleniowych nie są wystarczające w obliczu tego, że marketing staje się po prostu coraz mniej atrakcyjną formą zatrudnienia. Co można zatem zrobić, aby zachęcać młode pokolenia do wkroczenia na ścieżkę kariery w marketingu?
Reklamę internetową na przełomie 2022/2023 podsumowują: Ewa Kozłowska z Peppermint powered by Quad, Agnieszka Petla z Grupy OMD, Artur Roguski z Focus Nation, Sławomir Skowerski z GoldenSubmarine.
Ewa Kozłowska
strategic planner, Peppermint powered by Quad
3 najciekawsze akcje/kampanie online z 2022 roku w Polsce
Ciekawa historia. Najpierw wiralowy kawałek grupy Gawryle. Milionowe wyświetlenia. I w końcu – długo oczekiwana reakcja marki, która w odpowiedzi na Youtubowy hit tworzy nowy smak produktu. Internetowa beka i fun, zamieniona na realny SKU. Fajny przykład odpowiedzi na niepowiązaną z marką inicjatywę młodych, niezależnych twórców. W kampanii, która miała memowy charakter został również zaangażowany brand hero marki Harnaś, co było dodatkową zaletą.
YES – Jestem kobietą. Jestem przyszłością
YES kolejny rok z rzędu staje w dobrej kontrze do rzeczywistości dotyczącej sytuacji kobiet w Polsce. Kontynuując zeszłoroczną kampanię, w tym roku skupia się na wizji lepszej przyszłości kobiet. Obraz marki przedstawia świat bez lęków i kompleksów i pozostawia nas z nadzieją, że zmiana na lepsze może nadejść. Konsekwencja narracji, odwaga poruszania trudnych i społecznie niewygodnych tematów w reklamie, które niosą za sobą przesłanie, jest zawsze warta wyróżnienia.
Muzeum Narodowe i filtr selfie Witkacy
Sztuka wcale nie musi kojarzyć się z czymś niedostępnym i niezrozumiałym. Kampania, w której filtry AR, kojarzone z upiększeniami urody wśród młodszego pokolenia, z których korzystamy już zupełnie naturalnie, zostały wykorzystane, by właśnie w przystępny i zrozumiały sposób zapoznać młodych z twórczością artysty.
3 wydarzenia i trendy z 2022 roku najmocniej wpływające na reklamę internetową
Reelsy zawładnęły Instagramem = jeszcze więcej możliwości dla UGC
Tik Tok wciąż pozostaje na fali wnoszącej i oferuje coraz to nowsze możliwości tworzenia treści. Reelsy zawładnęły feedami Instagrama, a za rogiem czekają już nowe platformy społecznościowe, jak BeReal czy nowa funkcja TikTok Now, użytkownicy mają już nie tylko nieograniczone możliwości tworzenia i edycji contentu, ale i określone okazje i momenty dnia, by te treści tworzyć. UGC jest coraz ważniejszym puzzlem w ekosystemie komunikacji, a w trudnej sytuacji gospodarczej, buduje zaufanie, wiarygodność, uzupełniając i optymalizując doświadczenie klienta z marką. Content powstały w wyniku ciekawych kampanii hashtagowych, w wyniku zaangażowania w kampanie społeczne, czy w interaktywne formy dające konsumentom odrobinę rozrywki, przyniesie korzyści dla marki niezależnie od jej obecnej sytuacji.
Influencer marketing pod lupą UOKiK
Do tej pory kwestia reklamowania produktów i usług przez influencerów była niesformalizowana, bazowała na wypracowanych doświadczeniach i praktykach, czasem ocierając się o łamanie prawa. Co zmienia wprowadzenie konieczności oznaczania przez twórców reklam? Po pierwsze, w nowej rzeczywistości, ich odbiorcy mają czytelniejszy przegląd liczby płatnych współprac oraz możliwość oceny eksploatacji reklamowej wybranego twórcy. To wszystko wpływa na ich autentyczność, a ich współpraca z markami opiera się przecież na wiarygodności przekazu. Czy przez to zwrócimy zatem większą uwagę na wybór twórców? Czy ich wybór będzie powiązany z długoterminową perspektywą i będziemy bardziej przywiązywali się do wybranych wcześniej twarzy i przede wszystkim, czy sami influencerzy sami będą częściej odrzucali reklamowe briefy?
Rok pomagania
Inwazja Rosyjska na Ukrainę oraz jej konsekwencje: wzrost cen za energię, napływ uchodźców, a do tego inflacja, spotęgowały poczucie braku bezpieczeństwa oraz potrzebę gromadzenia i bycia gotowym na każdą ewentualność. Tak dramatyczne wydarzenia, obudziły w Polakach potrzebę wparcia potrzebującym. Samodzielnie i oddolnie organizowaliśmy nie tylko pomoc dla uchodźców, ale różnego rodzaju zbiórki pieniędzy na żywność, odzież, pomoc medyczną czy uzbrojenie. Pomaganie było z nami przez cały rok. Ciekawym podsumowaniem roku jest ilość świątecznych spotów reklamowych, zawierających w sobie pierwiastek charytatywny. Zatem rok 2023, ze względu na podobną perspektywę, zapowiada się na czas pełen empatii. Jeśli w reklamie tworzymy idealny świat, to dzięki narzędziom online możemy też pomagać go tworzyć, wpływając na lokalne społeczności blisko których funkcjonujemy. Pomaganie jest też elementem, który może pomóc w zaangażowaniu konsumentów i zatrzymaniu ich na dłużej w świecie marki.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed reklamą internetową w 2023 roku
Niezmiennie… wideo, które z roku na rok generuje nowe wyzwania
Rosnąca popularność wideo to temat znany od lat, ale jak co roku, wyzwaniem bywa konieczność dopasowywania komunikacji do zmieniających się sposobów konsumpcji wideo przez konsumentów. Dziś, różnorodne formaty wideo i ich krótki czas ich trwania to konfiguracja, która pasuje do tempa życia i możliwości koncentracji odbiorców z różnych grup demograficznych. Jednocześnie generuje liczne wyzwania. Po pierwsze, jak nigdy liczy się prosty i krótki komunikat, bo w krótkim czasie szansę powodzenia ma tylko jasny przekaz. Po drugie, zwiększa się zatem rola briefu i współpracy na linii klient–agencja, bo obie strony muszą być pewne jaki jest cel, co w kampanii mamy powiedzieć i co powinno się dzięki niej zmienić. Brief dotyczący „zwiększenia świadomości” bez wątpienia jest niewystarczający. Po trzecie, same marki musza być gotowe na wyzwanie ciągłego skracania czasu wideo, aby zaspokoić cele miernika „distinctiveness”, coraz częściej zastępującego „differentiation”. Liczą się unikalne assety, plastyczność, która zrealizuje cele brandingowe w kampaniach już od pierwszych sekund. Ale nie powinniśmy jednocześnie zapominać o stwierdzeniu: „jeśli TikTok lub Instagram to trailer, zatem YouTube to film”. Badania nawet młodych grup docelowych jasno wskazują, że jeśli odkryją ciekawe, krótkie wideo na jednej z aplikacji, to tym bardziej chcą obejrzeć jego dłuższą wersję na Youtube.
Zmieniające się wydatki konsumentów
Inflacja sprawia, że konsumenci na bieżącą rewidują swoje wydatki. Sytuacja zmusza ich do podejmowania trudniejszych wyborów dotyczących tego, co i jak kupują, zarówno jeśli chodzi o rzeczy droższe, mniej istotne, czy nawet przedmioty za grosze.
Cała sytuacja wpływa na rynek reklamy i wpłynie na obszar reklamy online. Badania pokazują, że cięcia kosztów (badania tych, którzy już się na nie zdecydowali) dotyczą głównie wyższego poziomu lejka, gdzie świadomość i wizerunek marki jest kluczowym celem. To prowadzi do sytuacji powrotu do kampanii nastawionych na generowanie szybkich, krótkotrwałych wzrostów sprzedaży. Tymczasem ta sytuacja sprawia, że w krajobrazie reklamowym zmniejsza się konkurencja i otwierają nam się nowe możliwości dla działań długoterminowych. Mniejsza konkurencja, większy audience share = większe możliwości. Optymalizacja zasobów między konkurencyjnymi wymaganiami kanałów lejka high-end i low-end jest kluczowa, by budować kapitał marki, który jest przecież najlepszą odpowiedzią na inflację i kryzys.
Więcej uwagi
Z roku na rok zwrócenie uwagi konsumenta wymaga coraz większego wysiłku. Walka o każdą sekundę jest istotna – jak pokazują badania Lumen, już 2-sekundowe skupienie uwagi na reklamie zwiększa „brand choice” o 5%, a dodanie kolejnych już o 9%. Z kolei zasięg, na którym często się koncentrujemy, to nie uwaga, a jedynie okazja do zwrócenia uwagi. Dlatego musimy czerpać inspirację z różnych obszarów, by o uwagę skutecznie walczyć. Jednym z nich jest gaming. Branża reklamowa i gaming czerpią od siebie nawzajem. Gry coraz częściej korzystają z „pełnoprawnej” reklamy w tradycyjnych mediach, z aktorami, czasem nawet bez pokazywania rozgrywki (np.: God of War), zdobywając jeszcze większą popularność. Ich mechaniki, symbole, style rozgrywek przenikają do mainstreamu. Korzystamy na tym my, bo różnorodne formy interaktywności i elementów gier stają się w pełni zrozumiałe i czytelne dla konsumentów – dlatego mogą być wykorzystywane przez marki w walce o zaangażowanie i uwagę. Wniosek dotyczący walki o uwagę jest zatem jeden: uważna obserwacja, wybór odpowiednich kodów kulturowych i wykorzystanie ich do przedstawienia assetów i kluczowych powiązań z marką. Niby proste, ale to jednak zawsze największe kampanijne wyzwania.
Agnieszka Petla
digital strategy lead, Grupa OMD
3 najciekawsze akcje/kampanie online z 2022 roku w Polsce
Kerfuś! Tak bliskie mojemu sercu wykorzystanie nowoczesnych technologii, ciekawy, innowacyjny touchpoint. Niby kampania offline’owa, ale interaktywna i szybko przenosząca się do digitalu. Pomimo tego, że hype wokół pomysłu nie poszedł raczej w kierunku, jakiego spodziewaliby się twórcy, to pięknie pociągnęli ten koncept. Tournée po Polsce plus powiązana z Kerfusiem kolekcja odzieży to strzał w dziesiątkę.
Promocja nowej płyty Dawida Podsiadły. Jako że ostatnia jego płyta była wydana digitalowe wieki temu, to miał tu kilka ciekawych touchpointów promocyjnych do odhaczenia. Nie tylko viral z autentycznymi słuchaczami z podziemi, ale też współpraca ze Spotify’em i crème de la crème, czyli “tik toczki” w bardzo podsiadłowym stylu. Fajne.
#NastrojoweKoloryPolski Mercedes-Benz. Tu z kolei marka bliska memu sercu, z ciekawą akcją o tym, jak kolory mogą wpływać na nasze emocje, jakie nastroje dominują codziennie w naszym kraju oraz jak to sprawdzić w online, przenieść do offline’u i przede wszystkim: jak wnętrze samochodu, w którym przebywamy codziennie kilka godzin może nam pomóc w budowaniu swojego spokoju.
3 wydarzenia i trendy z 2022 roku najmocniej wpływające na reklamę internetową
Metaverse, bitcoin, NFT. Lista wydaje się szeroka, a i narzędzia też na innych etapach rozwoju, a jednak wszystkie w tym roku dostały zadyszki. W przypadku metaverse’u i NFT wydaje się to być naturalne po wczesnym zachłyśnięciu się przez early adoptersów. Bitcoin i inne kryptowaluty to z kolei kwestia większej dojrzałości, za którą idą inne zagrożenia. Niemniej “hurraoptymizm” w tych tematach, który obserwowaliśmy pod koniec zeszłego roku dość szybko został sprowadzony na ziemię.
Brand safety, Twitter, rosyjski trolling. Bardzo trudne doświadczenia tego roku nauczyły nas, że tak naprawdę w nic w internecie nie można wierzyć na 100 proc. A do tego kilka mniej lub bardziej rozsądnych zachowań kluczowych postaci światowego biznesu online i już podstawowym pytaniem, które sobie zadajemy konsumując te treści jest „troll czy nie troll?”. Kryzys zaufania? Może. Z pewnością jednak pokazujący, że naprawdę warto prowadzić no bullshit marketing.
ChatGPT, DALL-E. Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza w nasze życie. Od dawna mówi się o autonomicznych samochodach, teraz możemy doświadczyć jej w bardziej dostępny i namacalny sposób. O ile projekt tworzący obrazy na podstawie słów kluczowych można traktować na razie jako świetną zabawę, to już czat ze sztuczną inteligencją wygląda naprawdę zacnie. Jak bardzo? Zapraszam do ostatniego punktu wyzwań na 2023 🙂
3 najważniejsze wyzwania stojące przed reklamą internetową w 2023 roku
Prywatność. Abstrahując od tematu cookieless, nastroje konsumenckie przekładają się coraz bardziej na legislację. Transfer danych pomiędzy platformami, krajami, kontynentami, powtarzające się zgody na każde działania marketingowe – to tylko kilka zagadnień uregulowanych w świecie ostatnimi czasy. Można by pomyśleć – marketingowe ograniczenia – pewnie tak, ale też szansa na to, żeby zweryfikować swoje podejście do zarządzania danymi własnymi i sposobami, w jakim serwujemy reklamę konsumentom. Poszukiwanie nowych, przyjaznych prywatności sygnałów digitalowych to nie tylko świetna zabawa, ale też okazja do stworzenia wartościowego doświadczenia klienta z marką – wtedy i na takich zasadach, na jakich tego chce.
Analityka. Rozumiana z jednej strony narzędziowo, czyli czekające nas wyłączenie Universal Analyticsa w połowie 2023. [Google wyjątkowo wydaje się być bardzo stanowczy w tym aspekcie, więc korzystając z okazji taki mały apel – wdrażajmy GA4 jak najszybciej, bo wszyscy musimy się w nauczyć obsługi tego wciąż rozwijającego się narzędzia.] Z drugiej, to też analityka w aspekcie warsztatowym – ogromne zbiory danych sprzedażowych, marketingowych, mediowych. Będziemy szukali nowych sposobów ich łączenia i wnioskowania, bo w trudnych makroekonomicznie czasach każda biznesowa decyzja będzie jeszcze bardziej data-driven.
Ad Fatigue. Według ChatGPT (i z czym się zgadzam) to może być rok „mniejszej atencji na reklamy internetowe”. Tak, to wyzwanie, z którym mierzymy się od wielu lat, a jednak „intensywność komunikacji rośnie, nastroje i stan psychiczny konsumentów nie poprawiają się, a są to istotne czynniki, które wpływają na stosunek konsumenta do reklamy.” Z jednej strony mamy więc pogoń za efektywnością działań z poprzedniego punktu, z drugiej potrzebę tworzenia coraz bardziej kreatywnych rozwiązań marketingowych. Zapowiada się intensywnie.
A na koniec dodam, że powyższe, oznaczone cudzysłowem fragmenty stworzyła sztuczna inteligencja. I co najciekawsze, w pełni się z nią zgodziłam. I co Państwo na to? 🙂
Artur Roguski
senior social media manager w Focus Nation
Najciekawsze akcje/kampanie online z 2022 roku w Polsce
Być może z sentymentu, ale chciałbym wyróżnić w tym roku kolejną już edycję kampanii „Żubr ratuje życie zagrożonych gatunków”. Po pierwsze za koncept i kreatywne aktywacje w różnych kanałach komunikacji. Po drugie za odpowiedzialność i szerzenie wiedzy wśród milionów Polaków na temat zagrożonych gatunków oraz ich siedlisk. Po trzecie za konsekwencje w działaniu i kolejną już odsłonę tej kampanii. Brawo Żubr, brawo Kompania Piwowarska!
Wszyscy pamiętamy reklamę Shopee opierającą się na melodii najbardziej popularnego wideo na YouTubie. Na pewno nie można całej kampanii uznać za wyjątkowo kreatywną czy przełomową. Jednak sam fakt, że potrafiła się przebić w 2022 roku poprzez setki, tysiące innych kampanii powinien nam dać sporo do myślenia. Co stoi za jej sukcesem? Wpadająca w ucho melodia i olbrzymi budżet mediowy. Wiele osób uważa ją za irytującą, męczącą, jednak swój cel osiągnęła. Wiemy czym jest Shopee i jeszcze długo będziemy o tym pamiętać. Smutna konkluzja jest taka, że w obecnym świecie nawet najbardziej kreatywna reklama nie ma szans bez odpowiedniego wsparcia mediowego.
Wydarzenia z 2022 roku najmocniej wpływające na reklamę internetową
Media społecznościowe intensywnie się zmieniają. W ich obrębie można wyróżnić wiele różnych, osobnych trendów na nadchodzące lata. Jednak jest jeden, który będzie najmocniej definiował w najbliższej przyszłości strategie komunikacji digitalowej. Jest nim zmiana paradygmatu tego czym są serwisy social media. Wygląda na to, że zatracą sporą część swojego społecznościowego charakteru kosztem aspektu rozrywkowego wspieranego przez algorytmy oparte o sztuczną inteligencję. Wymusza to na markach tworzenie contentu w postaci krótkich materiałów wideo i przyśpieszony kurs przemycania w nich informacji o marce. Zwłaszcza dotyczy to aplikacji z ekosystemu Meta, TikToka czy nawet YouTube’a (YouTube Shorts). Takie działania bardzo często stoją w opozycji do platform komunikacji, którą marki realizują często od wielu lat.
Inflacja i potencjalny kryzys energetyczny znacząco uszczupliły możliwości zakupowe konsumentów. To wpłynęło natomiast na ich zachowania. Mądre i przemyślane zakupy powoli stają się jednym z priorytetów. Marki zostały zmuszone do ponownego przyjrzenia się swoim długofalowym planom komunikacji i w większości ich zmodyfikowania, aby dopasować się do potrzeb konsumentów. Zmiany oczywiście też w dłuższej perspektywie dotkną samych produktów czy usług.
3 najważniejsze trendy i wyzwania stojące przed reklamą internetową w 2023 roku
Znalezienie odpowiedniego formatu i miejsca dla metaverse będzie bardzo dużym wyzwaniem nie tylko w branży technologicznej, ale również reklamowej. Pierwsze realizacje, mówiąc delikatnie, nie zdobyły serc konsumentów. Odwiedzanie wirtualnych sklepów, wystaw czy placówek usługowych nie daje obecnie wystarczająco dużo korzyści czy emocji. Olbrzymim blokerem tej technologii jest też mała penetracja rynku w headsety służące do zanurzenia się w wirtualną rzeczywistość. Czy powstaną nowe formaty i narzędzia, które usprawiedliwią duże wydatki w tworzenie metaversów? Moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem będzie podpięcie się do już istniejących i popularnych aplikacji i gier, analogicznie jak to ma miejsce w gamingu i esporcie.
Następne lata upłyną pod znakiem prób ograniczenia śladu węglowego nie tylko po stronie marek, ale też agencji reklamowych. Odgórnie nałożony nakaz raportowania niefinansowego zawiera w sobie kwestie związane z ESG (environmental, social, corporate governance). Należy się spodziewać, że spora część budżetów reklamowych czy marketingowych zostanie przeniesiona właśnie na działania związane z ochroną środowiska, odpowiedzialność społeczną czy ład korporacyjny. Im wcześniej marki rozpoczną działania w tym zakresie, tym większe korzyści będą w stanie osiągnąć. Dodatkowo coraz mocniejszy jest trend wybierania produktów i usług pod kątem ich przyjazności środowisku. W niedalekiej perspektywie należy się spodziewać większego komunikowania wartości marki kosztem kampanii produktowych.
Przed dużym wyzwaniem stoją marki alkoholowe. Coraz wyraźniejszy jest trend odejścia konsumentów od alkoholu i stygmatyzowania jego promocji. Rośnie liczba konsumentów, którzy wręcz domagają się bardziej rygorystycznych zasad jego promocji. O ile jeszcze producenci piwa mają swoją furtkę w postaci wariantów bezalkoholowych swoich marek, to takiego luksusu nie posiadają producenci napojów wysokoprocentowych. Aczkolwiek tam gdzie pojawiają się ograniczenia, tam mocniej rozwija się kreatywność (przykład tego jak promuje się Pornhub, który nie może bezpośrednio mówić o swoim contencie). Spodziewam się dużej i ciekawszej komunikacji marek alkoholowych w następnych latach. Tylko jak to się będzie miało do zbliżającego się obowiązku raportowania ESG, a zwłaszcza tej części, która dotyczy odpowiedzialności społecznej?
Sławomir Skowerski
head of copywriting, GoldenSubmarine
3 najciekawsze akcje/kampanie online z 2022 roku w Polsce
Przede wszystkim „Wiedźmin” netflixowski. Dawid Podsiadło i inni aktorzy, świetne wykorzystanie nastroju wyczekiwania na to „jak oni to nakręcili i dlaczego niezgodnie z kanonem” i oczywiście masa nerdowskiego żartu. Na drugim miejscu postawię na „Jaką Parówę Wariacie”, bo lubię ten typ zwariowanego, niesztampowego humoru. A przy tym świetne wykorzystanie filmików, nakładek i wszystkich tych ciekawostkowych rzeczy, które tak chętnie przeglądamy w social mediach. Na trzecim podrzucę „Wszystko co kochasz” od Tymbarku. Za rozmach, za zaproszenie tylu, nietanich przecież, gwiazd, za fantastyczną wizualizację, za wykorzystanie mocy sociali i wideo i za próbę wprowadzenia deep fake’ów do reklamowego mainstreamu. Może do czegoś, ekhm… legalnego, się to jednak nam przyda w branży?
3 wydarzenia i trendy z 2022 roku najmocniej wpływające na reklamę internetową
Pierwsze, co przychodzi do głowy, to ogólnie rozumiany gaming i wszystko co z nim związane – dało się zauważyć, jak duże marki chętniej rzucają okiem na tego typu rozwiązania. Stąd Miasto Roblox ING, stąd Warka czy Lech Free mocno angażujące się w potężne, onlinowe turnieje i transmisje na YouTube czy Twitchu. Czasami udaje się to dobrze, czasami gorzej, ale ważne, że się dzieje. Na drugim miejscu (choć pewnie powinno na pierwszym) to oczywiście wojna za wschodnią granicą. Mocno przemieliła budżety reklamowe i pomysł na realizowanie kampanii samych w sobie. Wsparcie Ukrainy stało się też jednym z, hmm… może to nie najlepsze słowo, „tematów” w reklamie. Trzecim wydarzeniem na mojej liście będzie rosnąca inflacja. Koszty mediów, produkcji i innych rosły w tym roku znacznie szybciej niż kwoty zapisane w umowach klient-agencja-media. Co odbiło się z pewnością na wynikach końcowych i jednych i drugich.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed reklamą internetową w 2023 roku
Z bezpieczeństwem w sieci, rosnącym w siłę AI i… wyborami parlamentarnymi. W dowolnej kolejności. Transformacja cyfrowa jest rozpędzona do takiego tempa, że coraz mniej ludzi już łapie co, gdzie i jak. Z jednej strony mamy drony rozwożące paczki, blockchain, chatboty czy wreszcie wychodzący z fazy projektowania metaverse, a z drugiej wkręcające nas maile czy smsy od oszustów. Kto nie ogarnie tego i nie zagwarantuje bezpieczeństwa użytkownikom, będzie miał mocno pod cyfrową górkę. Sztuczna Inteligencja to w sumie część i wypadkowa tego pierwszego wyzwania. Ale za nią idą też liczne prawne i etyczne zagadnienia odnośnie możliwości wykorzystania „dzieł” w komercji. Prawnicy i kreatywni agencji już mają ból głowy na widok tego, co potrafi graficznego i tekstowego wyprawiać, wciąż uczące się AI jak np. Midjourney czy OpenAI ChatGPT. Pytanie brzmi, kto pierwszy zdobędzie się na odwagę i wykorzysta takie dzieła w reklamie i jak to zmieni cały nasz rynek? A wybory to wybory. Wiadomo. Zintensyfikowanie działań, rzucanie haseł wyborczych, rozgrzany do czerwoności internet i sociale (w tym ten rozedrgany i szalejący Twitter!). Oj, będzie się działo.