TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Reklama zewnętrzna i internet napędzały rynek reklamy w pierwszym kwartale 2022 r. [raport]

Rynek reklamowy urósł w pierwszym kwartale, przede wszystkim za sprawą blisko 60% wzrostu wydatków na reklamę zewnętrzną i 9% wzrostu na reklamę online, wynika z najnowszego Raportu o Rynku Mediów i Reklamy, opublikowanego przez Publicis Groupe Polska.
O autorze
4 min czytania 2022-05-27

W pierwszym kwartale 2022 r. rynek reklamy w Polsce zwiększył wartość o 6,8% względem analogicznego okresu roku ubiegłego. Oznacza to, że wartość budżetów reklamowych w tym okresie przekroczyła o blisko 12% tę sprzed pandemii. Dziesięć sektorów zwiększyło wydatki reklamowe i sześć zredukowało.

Największy wzrost wolumenu wydatków wygenerował sektor handel o ponad 60 mln zł, co stanowi o 14,7% więcej niż w okresie od stycznia do marca 2021 r. i aż o 40% więcej niż w pierwszym kwartale 2020 r., zanim wprowadzono pierwszy lockdown. Wśród firm z tego sektora uwagę zwracają wydatki sieci marketów oferujących sprzęt RTV i AGD, mianowicie Media Expert.

Za nim na podium uplasował się Lidl i Biedronka. Kolejnym filarem rynku reklamy jest sektor produkty farmaceutyczne i leki, który w okresie od stycznia do marca 2022 r. zwiększył swoje inwestycje reklamowe o niemal 50 mln zł (dynamika 17,3%). Tym samym przekroczył wartość swoich inwestycji z pierwszego kwartału 2019 r. (o blisko 6%) czy 2020 r. (o 11,7%).

Trzeci z kolei największy sektor – żywność, zredukował budżety reklamowe o 12,2%, tj. o niemal 30 mln zł. W pierwszym kwartale 2022 r. o ponad 20% spadły wydatki sektora motoryzacja (mniej o 30,6 mln zł). Porównywalnej redukcji uległy wydatki reklamowe w sektorze napoje i alkohole. Ponadto na reklamę przeznaczyły mniej sektory: higiena i pielegnacja, czas wolny, produkty do użytku domowego.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wydatki poszczególnych sektorów reklamowych, 2022 vs 2021:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

KANAŁY KOMUNIKACJI

W pierwszym kwartale roku 2022 wzrosty zanotowały wszystkie media z wyjątkiem radia. Najszybciej rosły wydatki na reklamę zewnętrzną – o 58,3%, tj. o 37,1 mln zł. Z analiz wolumenu wydatków wynika, że budżety internetowe wzrosły o 88 mln zł, zaś telewizyjne o 4,6 mln zł. Przychody reklamowe w prasie wzrosły łącznie o ponad 4 mln zł. Rynek reklamy kinowej szacujemy na blisko 20 mln zł. W radiu spadek przychodów reklamowych wyniósł 2,6 mln zł.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Zmiany wartości reklamy w klasach mediów w latach 2021 – 2022:

Dynamika zmian w klasach mediów, 2022 vs 2021:

W pierwszym kwartale 2022 r. wartość budżetów na reklamę w internecie (nie uwzględniając wydatków na ogłoszenia) wyniosła ponad 1 062,7 mln zł, co oznacza wzrost o 9% w stosunku do pierwszego kwartału 2021 r. Wzrósł także udział internetu w rynku reklamy: z 44% do 44,9%. Wzrosły wydatki na wszystkie formy reklamy, najszybciej rosła reklama w wyszukiwarkach – o 15%, nieco wolniej reklama video – o 8% i display (6,8%). Inne formy reklamy zanotowały 12,5% spadku.

Już w czwartym kwartale wyniki finansowe publikowane przez Meta Inc. wprawiły inwestorów w niepokój, zaś wyniki przedstawione w pierwszym kwartale 2022 r. były najsłabszymi odkąd Facebook jest spółką giełdową. Przychody reklamowe Meta Inc. wzrosły globalnie o 6,1%, jednak w Europie były one niższe o 0,1% wobec pierwszego kwartału 2021 r. Podobnie w pierwszym kwartale, duże spowolnienie wzrostu przychodów odczuły inne platformy społecznościowe: Twitter, TikTok oraz Snap Inc.

W wyniku inwazji Rosji na Ukrainę, reklamodawcy często rezygnowali z reklam w kanałach społecznościowych w obawie przed user generated content. Z kolei Alphabet w swoim sprawozdaniu finansowym podał, że Google w pierwszym kwartale zanotował 22,3% wzrost przychodów reklamowych globalnie, w tym 24,3% z reklamy w wyszukiwarkach (SEM & other).

Jednocześnie wzrost przychodów z YouTube wyhamował do 14,4% (jeszcze w czwartym kwartale wzrost ten wynosił ponad 25%).

Udział poszczególnych kategorii reklamy w wydatkach na reklamę digital w pierwszym kwartale 2022:

W pierwszym kwartale 2022 r. wartość budżetów telewizyjnych wyniosła 960,1 mln zł. Było to tylko o 0,5% więcej niż w pierwszym kwartale 2021 r. Liderem wydatków rynku reklamy telewizyjnej jest sektor produkty farmaceutyczne i leki, którego inwestycje wzrosły o blisko 24,5 mln zł (dynamika 11,4%). Na miejscu drugim uplasował się sektor handel ze spadkiem o 8% wobec pierwszego kwartału 2021 r. (mniej o 14,2 mln zł). Na trzecim miejscu znalazł się sektor żywność, także ze spadkiem, o 10,3% (mniej o niemal 17 mln zł).

Radio w pierwszym kwartale 2022 r. było jedynym medium, które zanotowało niewielki spadek wobec analogicznego okresu 2021 r. Wartość budżetów ulokowanych w radiu wynosiła 159,6 mln zł, co daje wynik nieco poniżej wartości z 2019 r. Do niewielkiego spadku przyczyniły się redukcje budżetów reklamowych siedmiu sektorów, w szczególności sektora motoryzacja, który przeznaczył o  ponad 10 mln zł mniej na komunikację marketingową (dynamika -52,3%).

W pierwszym kwartale 2022 r. reklama zewnętrzna zdołała odrobić straty związane z pandemią, przychody w tym medium wzrosły o blisko 60% (więcej o 37,1 mln zł), co stanowiło główną dynamikę wzrostu rynku reklamy. W okresie od stycznia do marca 2022 r. wpływy segmentu tradycyjnych nośników były wyższe o 57,1% (wolumenowo o 28,1 mln złotych). Liderem wydatków na nośnikach tradycyjnych był sektor pozostałe, przy czym zaobserwowaliśmy spadek wydatków o 22%, w szczególności podmioty z kategorii fundacji, stowarzyszeń i instytucji politycznych przeznaczyły o ponad 38% mniej na kampanie w tym okresie.

Poza nimi szczególnie aktywne były kategorie: usługi dla biznesu oraz nieruchomości. Wydatki reklamowe w magazynach wzrosły na początku 2022 r. o 4,8% i były o 1,8 mln zł wyższe niż w pierwszym kwartale 2021 r., lecz o 31,1% niższe niż przed pandemią. Siłą napędową wzrostu wartości reklamy w magazynach był sektor handel, który zwiększył inwestycje reklamowe o blisko 1 mln zł (dynamika 15,2%).

Wydatki reklamowe w dziennikach wzrosły o 10,4%. Powodem tego wzrostu są rosnące budżety w sektorze pozostałe, które zwiększyły się o 2 mln zł (dynamika 26,6%), w tym o 1 mln zł urosła kategoria fundacje, stowarzyszenia, instytucje polityczne. W pierwszym kwartale 2022 r. oszacowaliśmy przychody reklamowe w kinach na poziomie blisko 20 mln zł. W ubiegłym roku ze względu na obostrzenia spowodowane pandemią koronawirusa, aktywność kin praktycznie nie miała miejsca. W odniesieniu do pierwszego kwartału 2020 r., a zatem przed obostrzeniami, przychody reklamowe kin są niższe o 21,4% (5 mln zł).

W konsekwencji różnej dynamiki zmian poszczególnych klas mediów, zmienia się ich udział w rynku. W 2021 roku internet wyprzedził telewizję, plasując się na pierwszym miejscu w mediamiksie. Tendencja ta utrwaliła się jeszcze w pierwszym kwartale 2022 r., przy czym wyraźnie widać, że telewizja straciła udziały na rzecz innych mediów poza internetem. Udział reklamy digitalowej wzrósł o 0,9 pkt. proc. do 44,9%, zaś udział reklamy zewnętrznej zwiększył się z 2,9% do 4,3%.

Telewizja straciła 2,5 pkt. proc. udziałów, natomiast udział radia zmalał z 7,3% do 6,7%. Prasa utrzymała swoją dotychczasową pozycję. W mediamiksie pojawiło się również kino, z udziałem 0,8%, nieobecne w pierwszym kwartale 2021 r. z powodu pandemicznych obostrzeń.

Udział klas mediów w rynku reklamowym, 2022 vs 2021: