Pomysłodawcą i szefem serwisu e-reportaż.pl jest Konrad Oprzędek, trzydziestoletni reporter, który współpracuje z „Gazetą Wyborczą” i publikuje w książkowych zbiorach reportaży. – Zapach farby drukarskiej jest ekstatyczny dla człowieka w moim wieku. Ale pod warunkiem, że jest on autorem. Dla trzydziestoletnich czytelników gazety już nie są zbyt atrakcyjne. Jako reporter nie mogłem się z tym pogodzić i postanowiłem spróbować przełożyć swoje teksty na język multimediów, którym młodzi posługują się na co dzień – mówi Oprzędek.
Zdjęciami do reportażu i ich montażem zajęli się autorzy kilkunastu krótkich filmów dokumentalnych Karina Kiczek i Wojciech Kiczek. Wszystko zostało ułożone tak, by filmy i muzyka tworzyły z tekstem jedną całość, a nie były tylko dodatkiem do niego.
Zobacz również
– Inspirowaliśmy się multimedialnymi materiałami „Guardiana” – tłumaczy Konrad Oprzędek. – Wierzę, że dzięki tej formie polski reportaż może wywalczyć sobie należne mu miejsce w internecie. Bo choć to gatunek modny i ceniony w wersji papierowej, to w sieci wydaje się nieobecny. A przecież ma to, co internet lubi: jest wciągający jak film z Hollywood i budzi emocje. Ma też przyjemny bonus: daje do myślenia.
Na razie w serwisie e-reportaż.pl dostępne są dwa materiały. Bohaterkami pierwszego są zgwałcone kobiety, które opowiadają, jak radzą sobie ze swoją traumą. Drugi reportaż przedstawia reakcje mężczyzn na wiadomość o tym, że ich żony i córki doświadczyły przemocy seksualnej.
O sfinansowanie dwóch kolejnych e-reportaży autorzy projektu poprosili internautów. W serwisie PolakPotrafi.pl napisali: „To najlepszy sposób, by się przekonać, czy nasz projekt do Was trafi. Bardzo mocno w niego wierzymy, ale zdajemy sobie sprawę, że to nie wystarczy. Bez Waszego zainteresowania i wsparcia to się nie uda. Po drugie: reportaż to gatunek drogi w produkcji, a ten w wersji multimedialnej kosztuje dwa razy więcej. Lista wydatków obejmuje nie tylko kilkunastodniowe zbieranie materiału do tekstu (dojazdy do bohaterów, telefony, czasem noclegi w miejscowościach naszych rozmówców), ale też realizację zdjęć i filmów, ich obróbkę i montaż, a w końcu umieszczenie całości w internecie. Potrzebujemy więc Waszej pomocy w sfinansowaniu dwóch kolejnych reportaży multimedialnych”.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Zbiórka ruszyła 28 maja i potrwa do 8 lipca. Jest dostępna pod adresem: http://polakpotrafi.pl/projekt/reportaz-multimedialny
Słuchaj podcastu NowyMarketing