Wedle obowiązujących przepisów w każdej godzinie w telewizji i radiu może być nie więcej niż 12 minut reklam. Niedługo może się to zmienić, bowiem Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przygotowała projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji, zgodnie z którym dotychczasowe bloki reklamowego zostałyby wydłużone.
Otóż, projekt zakłada zniesienie obecnego limitu i wprowadzenie podziału doby na trzy przedziały czasowe – od godziny 6:00 do 18:00 i od 18:00 do 24:00 reklamy będą mogły zajmować 20 proc. czasu. Natomiast w godzinach nocnych, od północy do szóstej rano, nie byłoby żadnych ograniczeń w nadawaniu reklam.
Zobacz również
MKiDN przekonuje, że zmiany mają na celu zapewnienie nadawcom „większej elastyczności w pozyskaniu finansowania z wpływów reklamowych”, maksymalizując tym samym popyt wśród reklamodawców i przepływ widzów.
W projekcie nowelizacji wprowadzono również nieco ostrzejsze przepisy dotyczące emitowania spotów promujących niezdrową żywność przy produkcjach skierowanych do dzieci. Obecnie bowiem przepisy mówią, że „audycjom dla dzieci nie powinny towarzyszyć przekazy handlowe dotyczące artykułów spożywczych lub napojów zawierających składniki, których obecność w nadmiernych ilościach w codziennej diecie jest niewskazana”. Nowelizacja natomiast całkowicie zakazałaby emisji reklam niezdrowej żywności przy programach dla dzieci w wieku do 12 lat, w trakcie ich trwania oraz po ich zakończeniu.
Ponadto, projekt nowelizacji zakłada również wprowadzenie nowych wzorów symboli graficznych i formuł zapowiedzi informujących o rodzaju treści nieodpowiednich dla niepełnoletnich.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
PS
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Pod koniec lipca br. rząd Wielkiej Brytanii ogłosił, że zamierza wprowadzić nowe zasady dotyczące reklamowania fast foodów m.in. w telewizji oraz internecie. W ten sposób premier Boris Johnson chce walczyć z otyłością wśród obywateli.
PS2
Przedstawiciele koncernu Unilever zapowiedzieli, że przestaną kierować reklamy produktów spożywczych i napojów do dzieci poniżej 12 roku życia. Zobowiązanie ma wejść w życie do końca 2020 roku i będzie obejmowało media tradycyjne i internetowe.
PS3
Singapur jest pierwszym państwem na świecie, które zdecydowało się na taki krok – już w tym roku wprowadzony zostanie zakaz reklamowania niezdrowych słodzonych napojów.