„Dużego sklepu nie da się prowadzić na SaaSie”… „Jak nie masz dedyka, to nie dasz rady obsłużyć dużego ruchu”… Podobnych wpisów na forach i stronach poświęconych sklepom internetowym można znaleźć setki. Na szczęście, przykłady z życia – czyli z samych sklepów – pokazują, że jest zupełnie inaczej.
Obecnie na SaaSie pojawia się coraz więcej możliwości. Dzięki udostępnieniu np. przez platformę Shoper najpierw interfejsu do programowania aplikacji (API), a potem uruchomieniu App Store’a, czyli miejsca, w którym osoby piszące aplikacje mogą dotrzeć do szerokiego grona odbiorców – sklepy internetowe pracujące na tym oprogramowaniu zyskały nowe możliwości, wychodzące poza standard „gotowca”.
Zobacz również
Sklep internetowy w SaaSie, czyli w rozliczeniu abonamentowym, już dawno nie jest „zamknięty”, czy jak piszą inni: „nierozwojowy”. Dziś SaaS jest już dużo bardziej elastyczny, wciąż rozwijany (poprzez kolejne integracje) i dostosowany do nowych trendów oraz potrzeb rynku (patrz aktualizacje oprogramowania). Oto kilka na to dowodów.
Sprzedaż
Sprzedaj to, handluj z tym – haseł zachęcających do uruchomienia sprzedaży online jest wiele, tak samo jak narzędzi wspomagających ten najważniejszy proces w prowadzeniu własnego sklepu online. Ten, z założenia, powinien posiadać wszystko, co do tego niezbędne: stronę sklepu, stronę produktu, ścieżkę zakupową, obsługę zamówień. Żeby jednak prowadzić sprzedaż, nie trzeba wcale dzisiaj posiadać – u siebie, na stanie – produktów. Coraz popularniejszy w e-commerce jest obecnie dropshipping, czyli ten model sprzedaży, który polega na współpracy sklepu z hurtowniami.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Na żywym przykładzie wygląda to tak. Jeszcze wczoraj zastanawiałeś się, co ze sobą zrobić, może ruszyć z jakimś biznesem. Dzisiaj, mimo że nie masz domowego magazynku, ani nie jesteś producentem żadnego towaru, uruchamiasz sklep, w którym sprzedajesz… No właśnie – korzystając z dodatkowej integracji z hurtowniami, dostępnej w App Store Shoper, zaczynasz działać w dropshippingu, gdzie jedynie pośredniczysz w transakcji, a zamówione w twoim sklepie produkty wysyłane są do kupującego bezpośrednio z hurtowni, z którą współpracujesz.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dropshipping obniża na pewno barierę wejścia do branży e-commerce (na starcie pozwala zmniejszyć koszty działalności), ułatwia swobodne zarządzanie asortymentem (zawężanie sprzedaży do jednej kategorii lub dynamiczne poszerzanie oferty bez ponoszenia kosztów), pozwala na sprzedaż produktów wielkogabarytowych i sprawną obsługą procesu logistycznego. A aktualne rozwiązania, którymi dysponują hurtownie, potrafią sprostać ofercie z każdej niemal branży.
Mamy więc już gotowca, mamy podpiętą hurtownię. Co teraz zrobić, żeby klienci kupowali chętniej i więcej? Wiadomo nie od dziś, że klienci nieświadomie, lub z braku czasu, podczas zakupów skupiają się przede wszystkim na produktach, które w danej chwili są im potrzebne. Dopiero po zakupie okazuje się, że np. do laptopa przydałaby się myszka, do smartfona słuchawki, a do telewizora soundbar. Taka dodatkowa potrzeba pojawia się dopiero po otrzymaniu kupionego towaru. A mogłaby przecież wcześniej.
Z pomocą przyjdzie tutaj dostępna dla sklepów Shoper aplikacja typu „Powiązane w koszyku”, działająca w kierunku zwiększania sprzedaży produktów na zasadzie cross-sellingu. Jako właściciel sklepu możesz proponować teraz klientom powiązane produkty na stronie koszyka, na karcie przeglądanego produktu albo na liście produktów – zachęcając przez dobór tematyczny czy użytkowy do dodatkowych zakupów. Warto pamiętać o tym, by gdy klient trafia do naszego sklepu, wykorzystać tę okazję do zaproponowania mu czegoś więcej – działanie takie, obok podnoszenia wartości koszyka, pozwala także budować przywiązanie klienta do danego sklepu. Także wtedy, gdy zaproponujemy mu up-selling, czyli oferowanie produktów w wyższym standardzie, o wyższej cenie, ale też bogatszych w dodatkowe funkcje. Nie zawsze kupujący zdaje sobie bowiem sprawę, że mógłby zainteresować się inną opcją niż ta, której zakup akurat zaplanował. Odpowiednia prezentacja towaru w sklepie, sugestia zakupowa może sprawić, że zmieni zdanie i wyda więcej. A potem chętnie jeszcze do nas wróci.
Obsługa klienta
Wydawać by się mogło, że w dobie nowoczesnych technologii i automatyzacji procesów, wszystkie te tematy sprzedażowe, o których piszemy powyżej, to oczywista oczywistość. Ale wielu wciąż zapomina, że klientowi trzeba w szczęśliwych zakupach dopomóc – nie tylko przez sugestie podobnych produktów w koszyku, ale już cały proces obsługi.
Z danych zebranych w sklepach internetowych Shoper wynika, że zdaniem połowy właścicieli e-biznesów pracujących na tym oprogramowaniu, obsługa klienta prowadzona na wysokim poziomie ma najlepsze przełożenie na sprzedaż. Z drugiej strony – dla niemal co dziesiątego kupującego to właśnie dobre doświadczenie w tym obszarze sprawia, że ma ochotę ponowić zakupy w danym e-sklepie. Dlatego warto udostępnić kilka skutecznych opcji kontaktu ze sklepem. I co ważne – rzeczywiście je obsługiwać.
Ten obszar zarządzania sklepem internetowym wspomogą integracje w rodzaju live chatów i systemów usprawniających odbiór połączeń telefonicznych. Jak aplikacja Smartupp, dzięki której możesz czatować z użytkownikami odwiedzającymi stronę twojego sklepu w czasie rzeczywistym, a także obserwować ich zachowanie – dla lepszego zrozumienia, czy nawigacja po sklepie jest dla niego łatwa, czy wręcz odwrotnie.
Ale dobra obsługa nie kończy się wcale na zrobionych zakupach. Klienci chcą być też miło traktowani po opróżnieniu koszyka. Dlatego tak ważna jest komunikacja posprzedażowa – e-mail, wysłany np. z pomocą integracji z Freshmailem, w którym podziękujesz mu za zakupy i zachęcisz do kolejnych odwiedzin. Albo do napisania opinii na temat twojego produktu. Inna ciekawa aplikacja rozbudowująca możliwości gotowego sklepu internetowego, to GetReview – pomagająca w zbieraniu opinii na temat zakupów i e-sklepu. A te akurat są szalenie istotne. Opinie budują wiarygodność marki, wspierają działania marketingowe i SEO, a tym samym wpływają na wzrost konwersji. Według Spiegel Research Center niemal 95% kupujących czyta opinie innych nim dokona zakupu. Także dla 80% właścicieli sklepów internetowych Shoper opinie kupujących to element, który najbardziej wpływa na wiarygodność marki, prowadzonej w branży e-commerce.
Podsumowanie
Mamy już za sobą ponad sześć tysięcy znaków, a zdążyliśmy wypisać raptem kilka apek, które rozszerzają możliwości gotowego sklepu internetowego. By opisać wszystkie – trzeba by poświęcić temu książkę. I to najlepiej świadczy o „gotowcach”, takich jak sklep Shoper, w 2020 roku – wraz z rozwojem technologii, ale przede wszystkim zwiększeniem zainteresowania wśród kupujących i upowszechnieniem e-zakupów, dzisiejsze sklepy potrafią dużo więcej niż na pierwszy rzut oka może się wydawać. Dlatego tak ważne jest przyjrzenie się nie tylko temu, co jest w standardzie – gotowe rozwiązanie do sprzedaży przez internet potrafi dużo więcej. Musisz tylko wiedzieć, czego szukasz.
***
Materiał pochodzi z ebooka „E-commerce 2020/2021. Jak skutecznie sprzedawać w Internecie?”.
Pobierz za darmo!