Rusza kampania społeczna: Twój brak sprzeciwu ratuje życie

Już 31 października rusza kampania społeczna promująca transplantację i donację narządów po śmierci. Jej pomysłodawcą i twórcą jest Marek Biskup, pierwszy pacjent, któremu młody zespół ze Śląskiego Centrum Chorób Serca odważył się przeszczepić sztuczne płuco natleniające krew poza organizmem.
O autorze
1 min czytania 2020-10-28

W kampanię zaangażował się aktor Tomasz Kot, a kreatywnie wsparła ją Agencja K2. Działania mają na celu zwiększenie świadomości dawstwa narządów po śmierci, a w efekcie wzrost liczby organów przekazywanych do przeszczepów. 

W Polsce zaledwie 17% osób rozmawiało ze swoimi bliskimi na temat ewentualnego przekazania swoich narządów po śmierci, jak wynika z badań przeprowadzonych przez Kantar Polska w ramach budżetu partycypacyjnego Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Jednocześnie tylko 7% rodzin deklaruje zdecydowany sprzeciw, a 14% umiarkowany. 

Aż 90% rodzin po rozmowie z koordynatorem udziela autoryzacji na pobranie narządów bliskich po śmierci. Główną motywacją stojącą za udzieleniem zgody na pobranie narządów od zmarłego jest chęć uratowania życia innych osób. Taką odpowiedź wskazało 55% badanych.

– To dla mnie bardzo osobista kampania. Półtora roku temu w wyniku błędu lekarskiego straciłem płuca. W trybie nagłym transplantolodzy z Zabrza uratowali mi życie, wykonując innowacyjny, ryzykowny zabieg przeszczepu płuc. Dowiedziałem się wtedy, że głównym powodem niskiej liczby przeszczepianych organów w Polsce jest brak zgody rodzin na pobranie narządów– mówi Marek Biskup, pomysłodawca kampanii i założyciel agencji badawczej Kantar Polska. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

–  26 października obchodziliśmy Światowy Dzień Donacji i Transplantacji, którego gospodarzem w tym roku jest Polska. Dlatego chcielibyśmy zachęcić wszystkich, by zdeklarowali się jako potencjalni dawcy oraz poinformowali bliskich o swojej decyzji. Taka decyzja powzięta dziś, może uratować nawet siedem żyć jutro – dodaje Filip Szperl, dyrektor kreatywny Agencji K2.

Kampania obejmuje spot radiowy oraz internetowy spot wideo z fragmentem filmu „Bogowie”, wykorzystanym dzięki uprzejmości Watchout Studio, producenta filmu. Zostaną one wyemitowane 31 października i 1 listopada i będą wspierane działaniami w mediach społecznościowych. Akcję wsparły RMF, Eurozet, ESKA, Agora, kilkadziesiąt stacji regionalnych oraz internetowe Radio Nowy Świat. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się