W ramach kampanii 1,5% Funduszu Obywatelskiego im. Henryka Wujca powstał spot „Zależy mi” z udziałem m.in. prof. Adama Bodnara, prof. Ewy Łętowskiej, dr Hanny Machińskiej i Stanisława Soyki. Treść przekazów kampanii nawiązuje do troski o kraj, społeczeństwo, o to, co dla Polek i Polaków jest ważne. Wszyscy bohaterowie wypowiadają do kamery krótkie zdanie określające, na czym im zależy. W spocie obok znanych osobistości biorą udział także obywatele i obywatelki, w tym przedstawiciele Funduszu Obywatelskiego im. Henryka Wujca. Film ilustruje muzycznie fragment utworu Stanisława Soyki „Zależy mi”.
– Kampanią chcieliśmy zmierzyć się z dość powszechną apatią, rezygnacją i ucieczką w sprawy wyłącznie prywatne. Tyle niegodnych rzeczy dzieje się w życiu publicznym w Polsce, że już nas to „nie rusza”. W odpowiedzi na nie, zdarza się, że coraz częściej myślimy: „nie zależy mi”… i przestajemy być gotowi na choćby minimalny wysiłek dotyczący spraw, na których powinno nam zależeć. Dlatego tak ważnym było, aby pokazać, że są ludzie, obywatelki i obywatele, którym wciąż zależy – mówi Jakub Wygnański, współzałożyciel Funduszu Obywatelskiego im.
Zobacz również
– Henryka Wujca. „Fundusz Obywatelski na co dzień wspiera aktywistki i aktywistów i wartościowe inicjatywy obywatelskie, które dowodzą, jak wielu osobom w tym kraju zależy na rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, w którym to zaangażowani obywatele i obywatelki wyznaczają władzy granice i choćby kontrolują jej działania – dodaje Jakub Wygnański.
Formuła kampanii jest otwarta według założenia: każda z osób wypowiada zdanie godne ze swoimi przekonaniami. Prof. Adam Bodnar i prof. Ewa Łętowska – członek i członkini Kapituły Funduszu Obywatelskiego im. Henryka Wujca – powiedzieli o prawach człowieka i rzetelnie przeprowadzonych wyborach. – Zależy mi, aby każdy był traktowany z szacunkiem i czuł się bezpiecznie – mówi w filmie dr Hanna Machińska, laureatka Nagrody Obywatelskiej im. Henryka Wujca. – Zależy mi, aby uchodźcy mogli otrzymać pomoc, której potrzebują – dodaje. W filmie kampanijnym wystąpił także Stanisław Soyka, którego piosenka „Zależy mi” ilustruje muzycznie spot. Artysta zdecydował się powiedzieć, że zależy mu na tolerancji. – Było dla mnie ważne nawiązanie do mojej pierwszej znanej piosenki pt. „Tolerancja”, która zaczyna się słowami: <<Dlaczego nie mówimy o tym co nas boli otwarcie, Budować ściany wokół siebie marna sztuka>>. Tolerancja nie jest w moim utworze tylko postawą akceptacji, wiąże się z otwartością, przyjęciem innego człowieka z szacunkiem, miłością i gotowością do rozmowy. „Bardzo szanuję postać Henryka Wujca, patrona Funduszu Obywatelskiego. Był wspaniałą osobą i bez wątpienia był człowiekiem dialogu, otwartym na innych ludzi – mówi Stanisław Soyka. W różnych wersjach spotu pojawili się m.in. także uczennica oraz uczeń mówiący o przyszłości planety czy obywatelka, która wskazała na potrzebę ochrony lasów przed wycinką oraz reprezentanci Funduszu Obywatelskiego im. Henryka Wujca.
Fundusz Obywatelski im. Henryka Wujca jest jedynym funduszem w Polsce, który przyznaje wsparcie osobom i organizacjom na działania obywatelskie ze środków zebranych wyłącznie od obywateli i obywatelek. W ciągu 5 lat działalności grantodawczej przekazał ponad 2,5 mln zł na ok. 200 inicjatyw obywatelskich. Bardzo różnorodnych: pokazujących, jak aktywni obywatele i obywatelki potrafią się angażować i reagować na kryzysy: praworządności, praw mniejszości, uchodźczych i jak są zdolni samoorganizować się i brać sprawy w swoje ręce, gdy zawodzą instytucje. Wśród projektów znalazły się m.in. akcja Tour de Konstytucja, inicjatywa Wolne Sądy, działania Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka czy wsparcie organizacji i wolontariuszy ratujących ludzi na granicy polsko-białoruskiej oraz niosących pomoc uchodźcom z Ukrainy (projekt „Stewardessy Pokoju” – m.in. walcząca z chaosem na przejściu granicznym w Medyce grupa wolontariacka).
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Fundusz Obywatelski wspiera także projekty służące zmniejszaniu podziałów w społeczeństwie (takie jak projekt Spięcie – przebijająca bańki społecznościowe współpraca pięciu redakcji o różnych poglądach), a także inicjatywy przeciwdziałające mowie nienawiści i radykalizacji (m.in. powstanie Brunatnej Księgi) oraz na rzecz ochrony przyrody – w szczególności przeciwko wycince lasów (m.in. Lasy i Obywatele).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Co roku działalność Funduszu Obywatelskiego im. Henryka Wujca przekonuje kolejnych darczyńców do wspierania działań obywatelskich. Więcej informacji o kampanii i inicjatywach finansowanych przez Fundusz Obywatelski na stronie: funduszobywatelski.pl
Pomysłodawcą kampanii „Zależy mi” i autorami koncepcji kreatywnej jest agencja Clos Brothers. Zdjęcia do spotu zrealizował Mateusz Wajda. Za montaż filmu jest odpowiedzialna Dorota Migas-Mazur. Spot będzie emitowany online i w telewizji. Podstawową wersją jest spot 30’’. Powstała też wersja przeznaczona do radia – będzie ją można usłyszeć w stacjach Grupy Radiowej Agory. Zaplanowano także reklamę w wybranych tytułach prasowych i działania reklamowe w modelu programmatic.