Według raportu Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), sprzedaż podrobionych i pirackich towarów stanowi obecnie 3,3% globalnego handlu, a wartość takich produktów na całym świecie to łącznie około 509 miliardów dolarów.
Niska cena i wysoka dostępność podróbek sprawia, że takie produkty kupuje nawet 20% Polaków*. Według Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności intelektualnej 44% polskich konsumentów celowo kupiło podróbkę, a 19% świadomie uzyskało dostęp do pirackich treści**. Najczęściej kupowane podrobione rzeczy to: ubrania, obuwie, kosmetyki, elektronika, zabawki.
Zobacz również
Badania pokazują, że produkcja i handel tzw. fałszywkami ma się dobrze. Niestety oprócz wspierania nieuczciwej konkurencji, rynek podróbek może stanowić zagrożenie dla konsumentów, którzy nabywają produkty z niesprawdzonego źródła.
Kupując towar na platformie e-commerce czy poprzez social media nabywca ma prawo oczekiwać, że jest to towar legalny i bezpieczny w użyciu. Kupując towary niewiadomego pochodzenia, takie jak leki, części samochodowe, alkohol etc. ryzykujemy własnym zdrowiem, a nawet życiem. W celu wyeliminowania zagrożeń konieczna jest współpraca konsumentów, producentów, handlowców oraz władz – komentuje Leszek Wieciech, head of Anti-Corruption Programme, UN Global Compact Network Poland.
Jak podkreślają pomysłodawcy akcji, racjonalne argumenty o łamaniu prawa czy o wspieraniu nieuczciwej konkurencji nie zawsze trafiają do konsumentów. Dlatego też kampania „Żyj oryginalnie” odwołuje się do ich emocji, zachęcając do wyboru niepodrobionych produktów. Na stronie informacyjnej www.zyjoryginalnie.pl konsumenci znajdą argumenty i wypowiedzi specjalistów, które jako „głos rozsądku” mają zniechęcić do kupowania podrobionych towarów.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Mamy nadzieję rozwijać tę kampanię i platformę komunikacji, by pokazać konsumentom, że kupowanie podróbek nie jest „modne“, że skoro my wiemy, że mamy podrobioną rzecz, to inni w naszym otoczeniu również są w stanie ją rozpoznać. Podkreślamy, że kupowanie podrobionych rzeczy to brak oryginalności w wyrażaniu siebie i pójście na łatwiznę. W dobie przedmiotów z drugiego obiegu i np. mody na rzeczy vintage mamy uczciwe i często tańsze możliwości zaspokajania swoich potrzeb materialnych i psychologicznych – komentuje Agnieszka Plencler, prezeska Forum Konsumentów.
Na stronie zyjoryginalnie.pl można znaleźć również wskazówki dotyczące tego, jak rozpoznać podrobiony produkt.
Co ważne, kampania wystartowała w okresie przedświątecznych zakupów, kiedy warto dokładniej przyjrzeć się kupowanym produktom i świadomie podejmować decyzje zakupowe.
Kosmetyki to wspaniały pomysł na gwiazdkowy prezent, pod warunkiem, że pochodzą z legalnego źródła, ich wytwórca odprowadza wszystkie podatki i bierze pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo produktów. Podróbki kosmetyków (choć czasem kuszą ceną) niestety tych kryteriów nie spełniają. Każdy – a nasi najbliżsi w szczególności – zasługuje na to, by być obdarowanym oryginalnym, pełnowartościowym, legalnie wytworzonym prezentem – dodaje Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektorka generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.
Kampania będzie trwała od 1 do 18 grudnia i Fundacja szacuje, że dotrze do ok 8 mln unikalnych użytkowników.
Partnerami akcji są: Polska Izba Handlu, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, UN Global Compact Network Poland, Amazon, Polskie Stowarzyszenie Branży Zabawek i Artykułów Dziecięcych oraz Stowarzyszenie KobieTy w Centrum, Administracja Celna Republiki Czeskiej.
Organizatorzy planują rozwój projektu i stworzenie platformy edukacyjno-informacyjnej ze wsparciem kolejnych organizacji i marek.
* Badanie UCE RESEARCH i SYNO Poland dla Grupy Modern Commerce, maj 2021.
** Raport EUPIO z zestawienia wskaźników dotyczących własności intelektualnej i młodych ludzi, 2022.
PS
Shopee podjęło zdecydowane działania związane z kontrolowaniem ofert polskich sprzedawców. Za sprzedaż produktów zabronionych i podróbek nakładane są punkty karne.
PS 2
O kopiowaniu rozwiązań, kulcie podróbek na chińskim rynku, design thinkingu i service design rozmawiamy z Wojtkiem Ławniczakiem, CEO w Very Human Services, prelegentem Infoshare.
zdjęcia: zyjoryginalnie.pl