TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Rynek e-commerce w liczbach [ANALIZA]

Rynek e-commerce w liczbach [ANALIZA]
Pandemia to złoty okres dla branży e-commerce. Jakkolwiek by to nie zabrzmiało, okazała się ona złotym okresem dla całej branży. Kolejne obostrzenia, kolejki do najpopularniejszych dyskontów czy wyznaczone godziny zakupów, a nawet brak niektórych produktów na sklepowych półkach spowodowały wzrost grupy osób deklarujących robienie zakupów w sklepach internetowych.
O autorze
5 min czytania 2024-07-31

Przed pandemią (patrząc na dane od 2016 roku) odsetek osób deklarujących zakupy online rósł spokojnie mniej więcej o 5 p.p. rocznie. I było tak do 2019 roku. W 2020 roku (a więc w pierwszym roku pandemii w Polsce) robienie zakupów online zadeklarowało 73% badanych, co stanowi wzrost o 12 p.p. w porównaniu do 2019 roku. Był to wzrost, jakiego dotychczas nie odnotowaliśmy w historii publikacji raportu „E-commerce w Polsce”.

Tu należy jednak oddać duży wkład największych platform e-commerce, które prowadziły w tym czasie kampanie edukacyjne, mające na celu m.in. zwiększenie aktywności pokolenia silver (50+) czy zwiększenie wiedzy o bezpieczeństwie i wygodzie zarówno zakupów, jak i płatności online.

Źródło: Gemius, Raport „E-commerce w Polsce 2023”

Po wielkich wzrostach, spowodowanych wybuchem pandemii, mieliśmy wybuch inflacji. Zastanawialiśmy się wszyscy, czy poszukiwanie oszczędności spowoduje kolejne wzrosty odsetka osób deklarujących zakupy online, czy wręcz przeciwnie – oglądanie w ramach oszczędności każdej wydanej złotówki spowoduje jego spadek.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wyniki przeprowadzonego badania pokazały, że okres pandemiczny osiągnął w pewnym sensie szklany sufit pod względem liczby osób kupujących online. Odsetek ten zatrzymał się na poziomie 75% w roku 2021 i pozostał bez zmian do 2023 roku.

Znajomość spontaniczna i ToM (Top of Mind) serwisów

Liderem pod względem znajomości spontanicznej i ToM niezmiennie pozostaje Allegro. Tę markę na pytanie „Wymień do trzech nazw serwisów związanych z zakupami w internecie, które przychodzą Ci na myśl w pierwszej kolejności” wskazało 86% ankietowanych, a jako pierwszą wymieniło 73%, co czyni ją niekwestionowanym liderem w branży. Na kolejnych miejscach znalazły się OLX (39% znajomość spontaniczna i 5% ToM) oraz Amazon (20% i 1% ToM).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Źródło: Gemius, Raport „E-commerce w Polsce 2023”

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Co ciekawe, Allegro cieszy się wysoką znajomością wśród kupujących również w mniej „intuicyjnych” branżach, jak „Odzież i dodatki”, Artykuły do domu i ogrodu” czy „Artykuły spożywcze”, gdzie również znajduje się na miejscu pierwszym.

Wybory konsumentów – dostawa i płatności

W Polsce bardzo polubiliśmy automaty paczkowe. Aż 82% kupujących online korzysta podczas zakupów z opcji dostawy do tego typu maszyn. Tu również mamy lidera pod względem wskazań kupujących – Paczkomaty InPost, które wskazało 93% korzystających z automatów paczkowych.

Wzrost popularności automatów paczkowych spowodował spadek korzystania z dostaw kurierem do domu/pracy, których wskazało 42% kupujących – jest to spadek o 8.p.p. w stosunku do 2021 roku.

Źródło: Gemius, Raport „E-commerce w Polsce 2023”

W innej branży również wyłonił się czarny koń wyścigów, którego mocno napędziła pandemia – płatności poprzez BLIK. Korzystanie z tej formy dokonywania transakcji w 2023 roku deklarowało 63% badanych, co stanowi wzrost o 15 p.p. w porównaniu z 2021.

Źródło: Gemius, Raport „E-commerce w Polsce 2023”

Social i live commerce – czy już czas na zakupy w mediach społecznościowych?

Moim zdaniem na rok social commerce poczekamy równie długo, jak na rok mobile kilka lat temu. Obecnie zakupy w mediach społecznościowych deklaruje zaledwie 19% kupujących online, a średnia częstotliwość zakupu to 7,3 w ciągu roku.

Źródło: Gemius, Raport „E-commerce w Polsce 2023”

Niezbyt optymistycznie wygląda ten sektor również pod względem średnich wydatków, które wynoszą (według deklaracji kupujących) 705 złotych rocznie.

Sklepy online przez pryzmat danych

Wiemy już, jak wygląda rynek e-commerce z perspektywy kupujących, warto przyjrzeć się więc, jak wygląda on w danych. 27 005 400 – tylu Realnych Użytkowników (wskaźnik Real User z badania Mediapanel, odpowiadający osobom w populacji 7-75) odwiedziło kategorię „Zakupy online” w marcu 2024. Oznacza to, że 91% internautów w przedziale wiekowym 7-75 przeglądało w marcu witrynę lub aplikację e-commerce. Co więcej, przeciętny „Kowalski” spędził w tym miesiącu na stronach z tej kategorii 3 godziny 28 minut i 30 sekund.

Źródło: Badanie Mediapanel, okres: marzec 2024, wskaźniki: ATS

Zdecydowanie dłużej na przeglądaniu treści z kategorii „Zakupy online” spędzają kobiety – w marcu było to średnio 240 minut, gdzie czas spędzony przez mężczyzn wyniósł 173 minuty. Analizując dane w podziale na wiek, największą rozbieżność w czasie spędzanym przez obie płcie obserwujemy w grupach wiekowych od 20 do 34 roku życia.

Pod względem oglądalności poszczególnych kategorii prym wiodą „Platformy sprzedażowe” (marketplace’y). W badanym miesiącu odwiedziło je 24,8 miliona realnych użytkowników. Przeciętny użytkownik spędzał na stronach i aplikacjach z tej kategorii 142 minuty miesięcznie. Dobrze wygląda również kategoria „Odzież, obuwie, dodatki”, którą odwiedziło 19,1 miliona realnych użytkowników. Jednak w tej kategorii czas, jaki przeciętny użytkownik spędził na przeglądaniu treści, jest dwukrotnie krótszy i wyniósł 71 minut.

Źródło: Badanie Mediapanel, okres: marzec 2024, wskaźniki: Real Users, ATS

Jak wygląda to w przypadku poszczególnych marek? Pierwsze miejsce pod względem oglądalności zajmuje Allegro – osiągnęła ona niemal 20 milionów zasięgu i ponad 100 minut miesięcznie na użytkownika. Drugie miejsce to Temu: 14 milionów Realnych Użytkowników. Podium zamyka marka Media Expert, którą w marcu 2024 roku odwiedziło 11,7 miliona Realnych Użytkowników. Pełny ranking TOP 20 znajduje się poniżej.

Źródło: Badanie Mediapanel, okres: marzec 2024, wskaźniki: Real Users, ATS

Warto zwrócić uwagę na markę Vinted, która pod względem zasięgu znajduje się na 10 miejscu, jednak średni miesięczny czas (wskaźnik ATS) na użytkownika w marcu 2024 wyniósł w jej przypadku ponad 121 minut miesięcznie, co plasuje ją pod tym względem na pierwszym miejscu. To pokazuje, jak dużą rolę odgrywa w Polsce re-commerce, a więc zakup produktów używanych, który jest coraz częstszą praktyką.

Innym zjawiskiem, niepokojącym z punktu widzenia sklepów, jest wysoka pozycja azjatyckich marketplace’ów. Jak widać na wykresie, w TOP 10 marek e-commerce 3 to właśnie azjatyckie platformy: SHEIN (miejsce 7 pod względem zasięgu), AliExpress (miejsce 4) i Temu (miejsce 2!).

Jak TEMU znalazło się w TOP3 w kategorii „Zakupy online” pod względem zasięgu?

Nie będę skupiał się tutaj na samym przekazie reklamowym, newsletterem o ogromnej częstotliwości, promocjach czy fake’owych loteriach po wejściu do aplikacji.

Postaram się pokazać za to, jak wygląda aktywność reklamowa marki od momentu wejścia na polski rynek. A była ona niezwykle intensywna. TEMU pojawiło się w Polsce na przełomie czerwca / lipca 2023 roku. W lipcu na stronę WWW i aplikację weszło łącznie 3,2 miliona użytkowników. W trzecim miesiącu obecności w Polsce liczba Realnych Użytkowników wyniosła już 9.8 miliona. Tym samym Temu w zaledwie trzy miesiące wyprzedziło pod względem zasięgu swoich dwóch azjatyckich konkurentów – AliExpress i Shein.

Źródło: Badanie Mediapanel, okres: czerwiec 2023 – marzec 2024, wskaźniki: Real Users

Wysoki zasięg to jednak nie wszystko. Wskaźnik ATS (średni czas na użytkownika) dla TEMU wynosi średnio 35 minut miesięcznie na użytkownika. Porównując to do Allegro, które w marcu osiągnęło wynik 101 minut czy Aliexpress, z rezultatem 82 minut widać, że TEMU ma jeszcze sporo do nadrobienia.

Źródło: Badanie Mediapanel, okres: czerwiec 2023 – marzec 2024, wskaźniki: Real Users

Skąd jednak tak wysoki zasięg? Tak jak pisałem, powodem może być bardzo intensywnie prowadzona kampania reklamowa, którą TEMU rozpoczęło na dużą skalę w listopadzie 2023 roku. W najbardziej aktywnym miesiącu (styczniu 2024) marka ta wygenerowała ponad 4 miliardy kontaktów reklamowych, osiągając 80% zasięgu w grupie Polaków w wieku 7-75.

Źródło: Badanie gemiusAdReal, okres: czerwiec 2023 – maj 2024, wskaźniki: Real Users, AdContacts

Co mniej optymistyczne dla polskich wydawców, w maju 2024 roku aż 59% kontaktów reklamowych marki miało miejsce w przestrzeni reklamowej dwóch gigantów – Grupy Meta Platforms i Grupie Google.

Zdjęcia: mat. aut.
Zdjęcie główne: Freepik

PS NMInsights: „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” [RAPORT]

Zgodnie z dziewiątą edycją raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie”, wykonanego na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej, Polacy przynajmniej raz w tygodniu korzystają z e-zakupów. Sprawdź więcej.