Nie jest łatwo być psem – i to w każdym tego słowa znaczeniu. Przyjrzyjmy się jednak na chwilę losom naszych czworonożnych przyjaciół. Niejednokrotnie padają oni ofiarami nie tylko niewiedzy swoich właścicieli, nieświadomych tego jak postępować ze zwierzętami, ale i zwykłego okrucieństwa. Problem znęcania się nad zwierzętami wymaga działań, które nakierowane są na dwa cele. Z jednej strony należy pomagać tym, które doświadczają przemocy, ale oprócz tego przede wszystkim zmieniać świadomość osób odpowiedzialnych za ich los.
Jak podołać temu zadaniu? Służą temu oczywiście kampanie społeczne, jednak w natłoku akcji charytatywnych i rozmaitych grup potrzebujących pomocy, trudno przebić się ze swoim przekazem, czy też cytując bohatera kampanii „Mafia dla Psa” – “Kampanie społeczne to zawsze niezłe g….”. Zwłaszcza kampanie prowadzone na rzecz zwierząt borykają się z problemem epatowania cierpieniem i niewielką oryginalnością.
Zobacz również
Świadomość tych problemów stanowiła inspirację dla kampanii społecznej „Mafia dla Psa”® prowadzonej na rzecz bezdomnych, pokrzywdzonych psów. Serce akcji stanowi spot, którego reżyserem, a także autorem scenariusza jest przedstawiciel młodego pokolenia polskich reżyserów, Kazimierz Zbąski, współpracujący przy tej okazji ze swoją siostrą, Marią Zbąską. Spot ten w niespotykany wcześniej sposób prezentuje problem znęcania się nad zwierzętami. W rolę ich nieformalnych rzeczników wcielają się… gangsterzy. Posługując się kolokwialnym językiem ulicy nawołują do odpowiedniego podejścia do zwierząt, tłumacząc właściwy sposób zachowania na porwanym przez siebie… psie.
Udział w nowatorskiej akcji wzięli znani aktorzy: legendarny Rysio z „Klanu” – Piotr Cyrwus, Michał Czernecki, Marcin Sztabiński, Michał Piela oraz Piotr Bujnowski, którzy wcielają się w postaci mafiosów wrażliwych na los psów.
Ironiczny klip przygotowany dla potrzeb akcji w niespotykany wcześniej sposób łączy cechy tradycyjnej kampanii społecznej z koncepcją kina gangsterskiego i dialogami rodem z „Miasteczka South Park”. „Mafia dla Psa”® nie szokuje swoich widzów na siłę, ale znacząco odróżnia się od sztampowych i łzawych reklam charytatywnych, z jakimi najczęściej spotykamy się w rodzimych mediach.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Twórcy filmu zapowiadają, że pomoc Fundacji nie zakończy się na filmie – pierwszą częścią jest jednak rozpropagowanie go wśród internautów…
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Mafia dla Psa nie tylko edukuje, zwiększając społeczną świadomość opisywanego problemu, ale także stanowi okazję do dobrej zabawy.
Partnerzy akcji to: Dom Produkcyjny Timecode, Nowy Teatr, Play, Siepomaga, Mediafun, Panavision, Luksfilm, Yakumama, Dorsz, Ucho Studio, OneLine. Spot został przygotowany charytatywnie.
– Zbiórka przyciąga bardzo dużo osób, wiele portali napisało o niej. Największym sukcesem jest to, że wpłacają też osoby, które na co dzień nie są wielkimi miłośnikami zwierząt, a ta kampania, jej koncepcja przekonała ich bardziej niż drastyczne zdjęcia poszkodowanych zwierząt, które często pojawiają się przy takich kampaniach. Mamy już prawie 20 tys. zł w puszce, celujemy w 50 tys. zł – mówi Agnieszka Nowik z Siepomaga.pl. Łączna kwota wszystkich wpłat zbieranych przez Siepomaga w Internecie od początku działania serwisu przekroczyła dziś 2 mln zł.
Link do zbiórki: www.siepomaga.pl/dlapsa
Aktualizacja 31.12.2012: Projekt Mafia Dla Psa, w kilka dni zobaczyło 2,5 mln osób. Spot błyskawicznie opanował internet. Udało się zebrać ponad 100 tys. zł.
Poniżej making of „Mafia dla psa”: