Tak wynika ze specjalnego raportu „13 for 2013” przygotowanego przez Marian Salzman, CEO agencji Havas PR North America i wielokrotnie nagradzaną specjalistkę w dziedzinie identyfikacji trendów.
Marian Salzman jako jedna z najważniejszych globalnych specjalistek ds. identyfikacji trendów od 17 lat przedstawia coroczne raporty. Każdy z nich prezentuje spostrzeżenia dotyczące zmieniających się wierzeń, systemów wartości, podejścia do życia i preferencji w zakresie mediów, a także szerszych geopolitycznych zmian, które mają wpływ na marki, biznes oraz sposoby tworzenia i kreowania wiadomości.
Zobacz również
W raporcie „13 for 2013” został zaprezentowany ogólny zarys prognoz na obecny rok. Opisywane trendy świetnie obrazują skomplikowanie współczesnego świata. Widać wyraźnie, że rozwój najnowszych technologii mających ułatwiać nam życie kontrastuje z dążeniem do spowolnienia, a nawet redukcji trendu konsumpcyjnego i powrotu do prostszego życia. Jednak to, co możemy wyróżnić jako spójnik wszystkich przedstawionych trendów, to nieustanna potrzeba łączenia się i kontaktu międzyludzkiego – czy to za pomocą hipernowoczesnych urządzeń, czy też poprzez proste codzienne czynności i rytuały – komentuje Anna Roman, senior strategic planner, Havas Worldwide Warsaw. Z polskiej perspektywy warto podpatrywać rozwój tych trendów, gdyż część z nich zaczyna powoli pojawiać się w umysłach i postawach Polaków, jak choćby trend związany ze zmianą roli ojca zarówno w obszarze jego obowiązków, jak i oczekiwań względem marek jako konsumenta – dodaje Anna Roman.
Poniżej przegląd trzynastu trendów. Jednocześnie zapraszamy do zapoznania się z raportem źródłowym.
1. Znaczenie słowa „współ”. Życie to współpraca, która stanowi obecnie najgorętszy trend zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Wszystkie słowa rozpoczynające się od „współ-” (współtworzenie, współgranie, współdziałanie, nawet współistnienie) nabierają większego znaczenia, ponieważ „ty + ja” to swoisty pancerz i ochrona przed niebezpiecznym światem.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
2. Twórz rozwiązania, nie problemy. Politycy zawsze zapewniają, że mają rozwiązanie nurtujących problemów, inaczej szybko straciliby stanowiska. Negatywne myślenie nigdy jeszcze nie pomogło nikomu zdobyć przyjaciół, chyba że mówimy o obrażaniu drugiej strony w politycznych bataliach.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
3. Życie w roku 2013: zaciskanie pasa i podwojona oszczędność. Konsumpcjonizm indywidualny zastąpi wspólna konsumpcja oraz podejście „mniej znaczy więcej” realizowane poprzez mikrowłasność (1/12 samochodu, 1/4 psa, 1/365 domku letniskowego itp.). Przewiduje się, że konsumenci będą dążyli do tego, aby ograniczać konsumpcję i ponownie wykorzystywać produkty, tak aby minimalizować potrzebę robienia zakupów.
4. Gospodarki stawiają na alternatywę. Nowe traci wartość na rzecz tego, co stare. Stare to przyszłość. W związku z zainteresowaniem wszystkim, co lokalne, kolejne miasta wprowadzają komplementarne waluty, mamy więc BerkShares w stanie Massachusetts czy brytyjskie odmiany funta z Brixton i z Bristolu. Wymiana usług i towarów w określonych sytuacjach może stać się nawet alternatywą dla transakcji pieniężnych. Pomaga w tym internet, dzięki któremu sprzedawcom i nabywcom określonych usług łatwiej się odnaleźć.
5. Co dalej z niedoskonałym światem? Photoshop może usunąć wszelkie niedoskonałości, medycyna estetyczna naprawić mankamenty urody, korepetytor sprawić, że przeciętny uczeń z powodzeniem zda trudny egzamin. Jak wobec tego mamy zaakceptować to, co niedoskonałe – ludzi, miejsca, rzeczy, które szanujemy za ich autentyczność? Rok 2013 to czas nieustannej walki pomiędzy dążeniem do doskonałości a poszukiwaniem autentyczności.
6. Ojcowie: nowe matki. W świecie po męskiej recesji ojcowie muszą nieraz przykucnąć, zająć się dziećmi: tworzą w ten sposób nowe tradycje i zwyczaje dotyczące modelu rodziny. W rezultacie powstają nowe stereotypy: podczas gdy panie domu były docelowymi konsumentami w latach 70., ojcowie-blogerzy staną się mężczyznami, o których należy zabiegać w 2015 roku. Wkrótce to oni będą ustalać międzynarodowe listy zakupów.
7. Przyszłość edukacji: nieustanne kształcenie. Wkrótce szkoły będą działały bezustannie, dostępne za sprawą zaledwie jednego kliknięcia. Większość przedsiębiorczych ludzi widzi w edukacji długofalowe osobiste zobowiązanie wobec samych siebie. Studia wyższe mogą kosztować majątek, lecz wysokiej jakości edukacja jest dostępna w sieci bezpłatnie – zaloguj się albo zostaniesz w tyle.
8. Nowe spojrzenie na jakość życia. Większość z nas marzy o tym, aby zwolnić tempo, zwłaszcza ci, którzy czerpią korzyści (bądź ponoszą straty) w związku z szybko postępującymi zmianami. Kładziemy większy nacisk na celebrowanie gotowania i jedzenia czy spowalnianie procesu starzenia. Gonimy za domową atmosferą (zapachy, doświadczenia zmysłowe), aby zrównoważyć tempo, w jakim żyjemy.
9. Co dalej z miejscami? Festiwal SXSW sprawił, że Austin w Teksasie stało się „cool”. Między słowami ukazało nowe pokolenie nowoczesnej tokijskiej subkultury. Savannah skorzystało na filmie Północ w ogrodzie dobra i zła, dzięki któremu zaczęło przyciągać młodych artystów i młodych duchem emerytów. Pittsburgh zyskał na cyfryzacji i dziś tryska nowoczesnością i energią. W dobie dającej możliwość łatwego i szybkiego przemieszczania się obserwujemy rosnącą liczbę miast, które tworzą kreatywną zachętę do odwiedzin.
10. Rozwój Afryki. Przez dziesięciolecia Afryka była spisywana na straty i traktowana jak ubogi kuzyn współczesnego świata. Dziś można zaobserwować przesłanki wskazujące na to, że Afryka mająca miliard mieszkańców może stać się nową Azją. Jeżeli afrykańskie towary będą nadal tak popularne, kontynent ten ma szansę, aby wkrótce stać się poważnym graczem w centrum globalnej gospodarki przyszłości.
11. Teoria wielkiego miasta. Nowe supermiasta to już rzeczywistość – te największe stają się jeszcze większe, a niektóre mają nawet ponad 15 milionów mieszkańców. Oznacza to nowe problemy – od zanieczyszczenia po terroryzm – lecz również nowe rozwiązania. Większość z tych rosnących metropolii może się stać wschodzącymi rynkami.
12. Powrót do rzeczywistości z rdzennymi kulturami. Oto nowy trend w modzie i stylu oraz źródło „rzeczywistości poziomu zero” w życiu codziennym. Po okresie poszukiwań autentyczności rdzenność staje się argumentem fundamentalnym. Pochodzenie – wiedza, skąd coś lub ktoś rzeczywiście pochodzi – stanie się obsesją w coraz bardziej wirtualnym świecie.
13. Wkraczamy w rok zmęczenia. Zmęczenie jest supertrendy w niemal każdym ujęciu. Pojawiają się liczne modne diagnozy, lecz o żadnej nie mówi się tyle, co o zespole chronicznego zmęczenia. Prasa medyczna coraz częściej donosi o skutkach osłabienia nadnerczy. Pisząc historię roku 2013, być może ogłosimy go rokiem zmęczenia, w którym wszyscy cofniemy się do binarnego podejścia do życia, pozbawionego wentyli do przeładowania, ponieważ możliwe będzie jedynie przetrwanie lub ponowne załadowanie.