Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez SmartInsights, dla 51% marketerów e-mail marketing to najważniejszy kanał komunikacji, a dla 45% z nich kanałem tym jest SEO. Dla porównania, w przypadku kampanii display wartość ta wynosi tylko 19%. Dzieje się tak ze względu na skuteczność, opłacalność, ale też mierzalność wspomnianych kanałów komunikacji – ich wyniki są o wiele łatwiejsze do oszacowania niż w przypadku np. działań w social media. Nic więc dziwnego, że z e-mail marketingu korzysta już 82% firm z sektora B2B i B2C, a 90% profesjonalistów z branży potwierdza, że jest on „ważny” bądź „bardzo ważny” z punktu widzenia prowadzonego przez nich biznesu.
Badania przeprowadzone przez Bluerank i IRCenter wskazują, że aż 80% spośród przebadanych firm prowadzi działania z zakresu SEO/SEM, korzystając z usług agencji zewnętrznych. Stosunkowo niskie koszty SEO i e-mail marketingu umożliwiają optymalizację działań pod kątem klientów i są w stanie przyczynić się do wzrostu widoczności marki w Internecie.
Zobacz również
Dlaczego właśnie SEO/SEM?
Pierwszym krokiem przedsiębiorców chcących zaistnieć w branży e-handlu jest oczywiście uruchomienie sklepu internetowego i przyciągnięcie do niego jak największej liczby klientów. Kluczowe jest zaplanowanie takiej strategii marketingowej, która zwiększy ruch w naszym sklepie i nie będzie nas wiele kosztować. Jedno z najczęstszych pytań właścicieli e-sklepów na etapie budowania strategii marketingowej brzmi natomiast „czy powinienem zainwestować w SEO czy SEM?”. Odpowiedź jest prosta: w jedno i drugie.
Search Engine Marketing (SEM) to ogół działań marketingu w wyszukiwarkach, które obejmują zarówno działania w bezpłatnych (SEO) jak i płatnych wynikach wyszukiwania (PPC). Kompleksowe działania SEM w strategii marketingowej mogą przynieść wiele korzyści dla właściciela sklepu. Przede wszystkim zwiększyć – nawet kilkakrotnie – współczynnik klikalności. Co więcej, według Search Engine Watch, firmy korzystające zarówno z płatnych jak i bezpłatnych wyników w wyszukiwarce Google, odnotowują wzrost współczynnika konwersji rzędu 200%.
Zawsze wiedzieliśmy, że optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych będzie jednym z najpopularniejszych i najskuteczniejszych działań podejmowanych przez marketerów. Działania SEM są dziś nieodzownymi elementami każdej profesjonalnie zaplanowanej kampanii marketingowej i dziedzina ta w kolejnych latach będzie się dynamicznie rozwijać. Możemy przypuszczać, że będziemy obserwować ten rozwój pod kątem bardziej niszowych, wysokiej jakości, unikalnych i skupionych na użytkowniku treściach – mówi Maciej Antczak, New Business Manager z, Bluerank Internet przekształca się w kierunku dostarczania coraz bardziej spersonalizowanego, ale też wizualnego contentu. SEO ewoluuje właśnie w tę stronę i wkrótce zacznie wypełniać tę potrzebę– dodaje.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
E-handel a e-mail marketing
Efektywność, wysoki wskaźnik ROI, możliwości segmentacji, personalizacji czy automatyzacji – to główne powody, dla których e-mail marketing wciąż pozostaje nieodłącznym wsparciem dla każdego właściciela sklepu internetowego. Profesjonalnie realizowany e-mail marketing może przynieść bezkonkurencyjne wyniki – zarówno jeśli chodzi o wskaźnik zwrotu z inwestycji jak i konwersji. ROI z prowadzonych działań e-mail marketingowych może wzrosnąć nawet do 3800%. Współczynnik konwersji natomiast może osiągnąć aż 66%. Wyniki te potwierdzają, że wiadomości marketingowe są bardzo efektywnym narzędziem zachęcania klientów do dokonania zakupu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Narzędzia e-mail marketingowe nie przestają się przy tym rozwijać, oferując dziś responsywność newsletterów, zaawansowaną personalizację w czasie rzeczywistym, predictive marketing, a przede wszystkim – zarządzanie komunikacją wielokanałową, przodując tym samym w nowoczesnej, bezpośredniej komunikacji z klientem.
E-mail marketing bardzo szybko i sprawnie wpisał się w obowiązujący trend, jakim jest dziś omnichannel, czyli komunikacja wielokanałowa, skupiona na jak najbardziej wygodnym i intuicyjnym doświadczeniu konsumenckim. W efekcie narzędzia e-mail marketingowe stopniowo stają się rozbudowanymi platformami, które umożliwiają znacznie łatwiejsze zintegrowanie kampanii – podkreśla Marek Włodarczyk, Country Manager optivo.Model omnichannel jest odpowiedzią na oczekiwania kupujących, którzy z kanałów online i offline korzystają na porządku dziennym. Nowe narzędzia wielokanałowe, jak powiadomienia push czy komunikatory internetowe, doskonale wpasowują się w sposób, w jaki dzisiejsi konsumenci korzystają z e-sklepów. Z perspektywy marketera najistotniejsze jest jednak to, by wszystkie kanały sprzedaży tworzyły spójny system odpowiadający na potrzeby i przyzwyczajenia kupującego – dodaje.
O czym należy pamiętać?
Działania marketingowe w wyszukiwarkach internetowych i e-mail marketing przyniosą oczekiwane korzyści, jeśli będą prowadzone we współpracy z zaufanymi, powszechnie uznanymi profesjonalistami. Już na samym początku należy dokładnie przeanalizować potrzeby klientów i wspólnie z ekspertami opracować spójną strategię komunikacji online.
Działania SEO/SEM i digital analytics silnie wiążą się z wizją obecności danej marki w Internecie. Chcąc zadbać o widoczność swojego biznesu, należy skonfrontować swoją wizję promocji z wiedzą i doświadczeniem marketerów. Działania promocyjne online czy offline, analiza i segmentacja użytkowników, czy też personalizacja podejmowanych czynności – to wszystko nie może się wydarzyć bez wspólnego omówienia potrzeb i strategii działań. Zatem warto pamiętać: pierwszy krok to poznanie oczekiwań klienta i dobry brief – mówi Maciej Antczak, New Business Manager z, Bluerank.
W przypadku e-mail marketingu, żeby sprawić, by wiadomości okazały się w 100% skuteczne, oprogramowanie, z którego postanowimy korzystać musi spełniać określone wymogi. Do cech, na które warto zwrócić uwagę, zaliczyć należy zakres, w jakim rozwiązania do e-mail marketingu umożliwiają monitorowanie wyników kampanii. W pierwszej kolejności marketerzy skupiają się na takich parametrach, jak: odsetek otwartych wiadomości, współczynnik klikalności czy wypisanych z newslettera użytkowników. Chcąc jednak w pełni analizować przełożenie się kampanii e-mail marketingowych na przychód firmy, powinni zwrócić uwagę na takie wskaźniki, jak: ROI (zwrot z inwestycji), liczba konwersji w przeliczeniu na liczbę wysłanych wiadomości czy też średni koszt pozyskania adresu e-mail. Bieżąca analiza tych danych pozwoli na lepsze – w dłuższej perspektywie – zarządzanie swoimi działaniami.
Coraz ważniejsza staje się także optymalizacja aktywności online pod kątem urządzeń mobilnych. Dzięki określonym funkcjom, odbiorcy wiadomości mogą dziś otrzymywać atrakcyjny wizualnie, zoptymalizowany komunikat na smartfonach czy tabletach. Jest to niezwykle istotne także z uwagi na fakt, iż doświadczenie omnichannel obejmuje dziś także przenikanie się kanałów online i offline. W ostatnim czasie dostrzeżono więc ogromne zalety integracji wiadomości SMS czy powiadomień push w ramach komunikacji marketingowej. W ten sposób, za pomocą naszego oprogramowania do e-mail marketingu, możliwe jest dotarcie do konsumentów nawet wtedy, gdy nie korzystają oni w danym momencie z Internetu.
Więcej o skutecznej komunikacji w e-commerce będzie można dowiedzieć się w ramach E-commerce Breakfast – cyklu spotkań dla praktyków sprzedaży w internecie, organizowanego przez ekspertów z optivo, DHL Parcel, Bluerank, opiniac.com oraz Kancelarii Radców Prawnych Lubasz i Wspólnicy. Więcej informacji o wydarzeniu można znaleźć pod adresem http://ecommercebreakfast.pl/