Guru – seowiec, SEO manager
Padmasambhava guru, który zaniósł buddyzm do Tybetu
Zobacz również
Zaczynamy oczywiście od osoby, która powinna być w centrum wszystkich działań. To seowiec dba o wyznaczanie głównych kierunków w pozycjonowaniu, opiniowanie projektów innych działów, rozwój swój i swojego ewentualnego zespołu. To on musi nauczać i inspirować całą firmę do działania. Jeśli nie masz w środku nikogo, kto zajmuje się stricte SEO, tę rolę może przejąć firma zewnętrzna.
Główne zadanie seowca to misjonarstwo. Bo każdy, nawet najlepszy jego pomysł, musi być wytłumaczony realnymi wskaźnikami, inaczej poszczególne departamenty nie zrozumieją jego wagi dla siebie i nic z niego nie wyniknie.
Maharadża – prezes, CEO, zarząd
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Jam sahib Digvijaysinhji maharadża Nawanagaru, który pomagał polskim dzieciom w trakcie II wojny światowej
Prezes spina naszą całą firmę, dlatego to kluczowe, żeby wiedział co nieco o SEO. Nie musi znać szczegółów (i pewnie nie chce), ale powinien wiedzieć, że SEO mu się po prostu opłaca i jest istotną częścią jego biznesu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Główne zadanie prezesa to medytacja. Seowiec musi go zainspirować, bo przecież zależy mu na tym, żeby kierował jak największe środki na inwestycje w SEO. Może mu na przykład powiedzieć, że ponad 71 proc. przejść na stronę internetową z wyników wyszukiwania to przekierowania organiczne.
Radża – manager IT, CTO
Radża, czyli książę
Manager IT musi być po stronie SEO, jeśli ma ono mieć jakąś przyszłość w firmie. Po pierwsze, spora część SEO jest techniczna i wymaga pracy programistów. Po drugie – łatwiej jest projektować stronę lub jej elementy z myślą o SEO, niż po fakcie łatać już gotowe produkty. Dlatego najlepiej jeśli opinia seowca będzie niezbędna przy wszystkich projektach, a jego zdanie zostanie wzięte pod uwagę już na początku.
Główne zadanie managera IT to dbanie o dobrą karmę. Prośby seowca z jego punktu widzenia często mogą nie wydawać się logiczne (z technicznego punktu widzenia), dlatego dobry Radża musi mu zaufać, ale i powinien oczekiwać twardych argumentów. Jeśli włączy go do procesów swojego departamentu, na pewno nie pożałuje.
Bramini – web designer, web developer, IT
Bramin – członek kasty kapłanów hinduskich odprawiający rytuał poświęcenia ognia
Ci, którzy tworzą stronę internetową prawdopodobnie najbardziej chcą, by dzieło ich rąk funkcjonowało jak należy . Najlepszym ukoronowaniem ich współpracy z SEO będzie więc pokazanie ich „dziecka” na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania.
Główne zadanie IT to intonowanie mantr. Powtarzanie, powtarzanie i powtarzanie dobrych praktyk SEO przy każdym kolejnym projekcie to klucz do sukcesu.
Kszatrijowie – community manager, social media
Kszatrijowie to warna wojowników i rządzących
Tworzą dobry wizerunek naszego produktu i strony. Dobrze wiedzą czego ludzie chcą i co zachęci ich do zaangażowania. Czy trzeba mówić więcej?
Główne zadanie social media managerów to wzmacnianie czakr. Energia linków, które gwarantują, jest niezwykle istotna dla całego SEO.
Wajśja – sprzedaż i marketing
Wajśja to hinduska warna – kasta, która zajmuje się produkcją, rolnictwem czy handlem
SEO to dla sprzedaży i marketingu czysta pomoc. Pomoże dobrze zrozumieć czego ludzie szukają oraz jak widzą nasz produkt. SEO to także sposób na zdobycie leadów, szczególnie jeśli będzie funkcjonowalo w stałej symbiozie z content marketingiem. Strony, które mają więcej stron (401-100) mają, aż sześć razy więcej leadów, niż witryny z mniejszą ilością stron (51-100). Oprócz tego leady z SEO są skuteczniejsze – konwertują w 14,6% przypadków, podczas gdy leady z outbound marketingu mają dość niski współczynnik konwersji – ok. 1,7%.
Główne zadanie sprzedaży i marketingu to poznanie aury. Mogą na przykład zapewnić seowcowi wsparcie w poznaniu słów kluczowych, jakie wykorzystują klienci przy opisywaniu produktu, czy też zapewnić linki.
Siudrowie – content manager, copywriter, redaktor
Najniższa, albo jeśli patrzeć na to inaczej – podstawowa – warna w Indiach, kasta służących i robotników rolnych
Możemy zrobić wszystko na naszej stronie, ale bez treści nie będziemy mieli nic. Twórcy contentu powinni znać przynajmniej podstawy SEO copywritingu. I po prostu robić dobry tekst (nie zapominajmy oczywiście o grafikach i wideo).
Główne zadanie contentowców to wypełnienie naszej strony praną – siłą życiową. Ze współpracy z działem SEO będą oni najbardziej zadowoleni kiedy ich praca będzie miała przełożenie na więcej odsłon z wyników organicznych.
Na podstawie: Explaining SEO, Role by Role, SEO Maturity Model: Where is Your Organization?
Autorzy: Maciej Woźniak i Janusz Omyliński
Maciej Woźniak
Partner zarządzający w agencji Whites
Agencja Whites specjalizuje się we wdrażaniu strategii White Hat SEO i kampanii Content Marketingowych. Z marketingiem internetowym związany od 8 lat. Wcześniej związany z Agorą, gdzie pracując na stanowisku specjalisty ds. SEM optymalizował i pozycjonował serwisy Gazeta.pl oraz prowadził kampanie AdWords. W latach 2009-2012 roku odpowiedzialny za rozwój SearchLabu – agencji marketingu w wyszukiwarkach działającej w ramach Agory.