Social media na przełomie 2019/2020 podsumowują: Edwin Zasada z Tailor Made PR, Anna Ledwoń z More Bananas, Kamila Krajewska z Digital Resolution, Izabela Zbrzeźniak z Artegence, Marta Małachowska z Plej.
Zobacz również
Edwin Zasada
strategy director, social media communication, Tailor Made PR
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2019 roku w Polsce
Taki wybór nigdy nie jest prosty. Szczególnie, gdy mowa o dojrzałym rynku, na którym dzieje się sporo fajnych rzeczy. Dlatego pozwoliłem sobie wybrać dwie kampanie oraz dwie marki ze swoją bieżącą komunikacją, które moim zdaniem zasługują na wyróżnienie.
Wśród moich faworytów są:
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
1. Samsung „Na Twoich zasadach”
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jak sam Sokół nawinął w jednym z numerów Pezeta „cały kwartał zasuwałem robiąc deale życia” – trzeba przyznać, w 2019 widać było tego efekty.
Dlaczego cenię tę kampanię? Powodów jest kilka.
Po pierwsze, nie jest ona do końca oczywista, jak na komunikację telefonu biznesowego. Przede wszystkim chodzi tu o postać Sokoła, który o ile jest żyjącą legendą polskiego hip-hopu, o tyle nie kojarzy się tak bezpośrednio z biznesem. A co by nie mówić, jest w nim od momentu posiadania własnej wytwórni i marki odzieżowej, a w dodatku fajnie rezonuje na młodych przedsiębiorców, którzy wychowali się na jego muzyce.
Spoty wciągają widza w historię, jaka przydarzyła się naszemu narratorowi, ponieważ ta została podana w lekki i humorystyczny sposób. Myślę, że skrót „BWS” wejdzie do branżowego słownika na stałe.
I na koniec wisienka. Pomimo, że wszystkie rekomendacje mediowe mówią aktualnie o skracaniu materiałów ze względu na atencję widza, która przy materiałach reklamowych teoretycznie po kilku pierwszych sekundach spada, ktoś postanowił zagrać va bank i stworzyć wideo trwające ponad minutę.
Tak, tak, inaczej konsumuje się treści na YouTubie, a inaczej na Facebooku – pełna zgoda. Jednak wrzucając materiały na kanał marki ktoś musiał zakładać dwie rzeczy. Po pierwsze, że będzie promować (pre-roll) content, a po drugie, że pierwsze 15 sekund reklamy jest tak mocne, że widz zostanie na dłużej.
Ciekawe jak wyglądał średni czas oglądania.
2. Żywiec Zdrój „#DoŻółtegoKosza”
„Cudze chwalicie, swego nie znacie” – nic z tych rzeczy drodzy czytelnicy. Dla niektórych może zabrzmieć to nieskromnie, ale akcja, jaką Tailor Made PR miało okazję współtworzyć, moim zdaniem zasługuje, aby o niej wspomnieć w tym podsumowaniu.
Dlaczego?
Po pierwsze, zmierzyliśmy się z trudnym tematem plastiku. W 2019 roku jest to temat, który budzi emocje. I mam nieodparte poczucie, że pierwszy raz od dłuższego czasu został on w Polsce podany w sposób, który nie wzbudził kontrowersji.
Na ten sukces złożyło się kilka istotnych elementów.
Jasne CTA, które propaguje prawidłowe zachowania konsumenckie. Myślę, że żaden z odbiorców nie miał wątpliwości z jakim przesłaniem przychodzi Żywiec Zdrój.
Oczywiście, bez influencerów nie udałoby nam się uwiarygodnić przekazu. Tutaj główne skrzypce odegrał Krzysztof Gonciarz wraz ze swoją umiejętnością opowiadania historii. Dowód?
„I tak powinny wyglądać filmy sponsorowane! Cudo”, „W twoim wykonaniu nawet materiał o śmieciach jest świetny”, „Krzysiu czy da się załatwić, żeby ta reklama była w tv?”/
Ładny obrazek, merytoryczny materiał obalający m.in. utarte mity na temat recyklingu i jakby o trudnym temacie „rozmawia” się łatwiej.
Poza Krzyśkiem do kampanii dołączyło kilka innych postaci, dzięki czemu mogliśmy maksymalizować zasięg i dotrzeć z przekazem do różnych grup odbiorców. A media dzięki obecności takich osobowości jak Jankes, Reni Jusis czy Lisie Piekło chętnie podchwyciły temat.
Zatem drogi czytelniku, jeżeli już pijesz z plastikowej butelki wiedz, że to nie wstyd. Wstydem jest nie wyrzucić tej butelki do żółtego kosza.
Ok, czas na tzw. bieżącą komunikację. Poza dużymi, nośnymi kampaniami ze swojej strony chciałem wspomnieć o komunikacji dwóch marek, które totalnie kradną moje serce codzienną pracą.
Pierwsza to Podlaskie Travel i ich „Podlaskie. Zasil się naturą” (LinkedIn) oraz cała komunikacja marki Wyborowa (Facebook).
Komunikacja obydwu tych marek jest pełna kreacji i copy, które mają podwójne znaczenie. W dodatku widać tam lekkość w reagowania na wydarzenia z kraju i ze świata. Polecam podejrzeć co robią, bo robią to po prostu dobrze.
3 wydarzenia z 2019 roku najmocniej wpływające na social media
Myślę, że jedno dopiero przed nami i aktualnie trudno nam ocenić, jaki ono będzie mieć wpływ na naszą codzienną pracę. Mówię tu o usunięciu przez Instagram liczby serduszek pod zdjęciami – pusty wskaźnik, często nadmuchany przez boty, pójdzie w zapomnienie. Ufff… pytanie jakie będą tego konsekwencje.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2020 roku
Z każdym kolejnym rokiem będziemy musieli coraz mocniej walczyć o uwagę konsumentów.
A to jest bardzo mocno powiązane z efektywnością prowadzonych działań – zarówno tych w kanałach własnych, jak również u influencerów.
Niestety dzisiejsi odbiorcy mają styczność ze zbyt dużą ilością bodźców, a ich najcenniejszą walutą jest czas. Dlatego marki jeszcze mocniej niż kiedykolwiek będą musiały się wyróżnić. Jak? Na to pytanie staram się odpowiedzieć w kolejnym pytaniu.
Nowinki technologiczne a social media w 2020 roku
No właśnie, czy 2020 przyniesie coś nowego pod względem technologii? Pewnie tak. Jednak sam nośnik nie wystarczy. A przynajmniej nie jest tak silnym wyróżnikiem, aby ulokować markę w świadomości odbiorcy na dłużej. Jak nigdy przedtem marketerzy będą musieli wykazać się kreatywnością, wrażliwością i uważnością, aby dostarczyć wybranym grupom klientów realne zmiany produktowe lub umiejętnie promować idee społeczne.
Anna Ledwoń
creative owner, More Bananas
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2019 roku w Polsce
Z roku na rok jestem coraz większym „fanem” kampanii / akcji holistycznych, łączących różne media, offline z online i marketingowe możliwości. Ale skoro mam wybrać te, które oparte były przede wszystkim na social mediach, podejrzewam, że nie będę sama w swoich wyborach.
Naturalnie jestem pod ogromnym wrażeniem tego, co dzieje się w social mediach polskiego Netflixa, Łomży, na stronie FB Krakus, czy tego, jak działania przekrojowo w większości SM prowadzi Pol’and’Rock Festival. Jestem pod ogromnym wrażeniem kooperacji Durex i The Dumplings, zresztą tego typu działania w Polsce (marka via artysta) w ostatnim roku odbywały się na niezwykle wysokim poziomie – choć tutaj o SM jedynie zahaczamy.
Doceniam również „złote strzały”, które w pewnym momencie zdecydowanie wybijają markę w SM albo same tworzą „trendy” czy wirusowy efekt jak chociażby wpis Pizza Portal.
Natomiast, gdybym miała wskazać trzy kampanie, zdecydowanie byłyby to:
- Podlaskie Travel „Zasil się naturą”. Bo „proste rozwiązania” często bywają najlepsze. Z jednej strony mamy kampanie oparte na nowych technologiach czy AI, z drugiej strony kampanie oparte na tym, co najważniejsze. Dobrym insajcie, znajomości grupy docelowej, wyczuciu i flow. Taka jest ta kampania.
- Kampania OLX.pl przeciwko wulgarności w sieci to dla mnie numer jeden w tym roku. Trafna, szczera, potrzebna. Ponownie: zbudowana na dobrym przekazie i pomyśle. Dotarcie do hejtera i edukacja na ten temat nie jest łatwa. Przekaz albo jest zbyt poważny, albo wręcz przeciwnie, traktuje temat zbyt płytko. To, co zrobił OLX trafiło idealnie w punkt.
- Ciekawe case study… porażki, czyli Coca Cola wysyłająca do influencerów plastikowe butelki poniosła się w social mediach wręcz wirusowo. A uczyć warto się nie tylko na spektakularnych kampaniach, ale i takich zupełnie nietrafionych.
3 wydarzenia z 2019 roku najmocniej wpływające na social media
Słysząc takie pytanie zawsze „odpływam” i szukam spektakularnych zmian, rozwiązań i treści niczym z F8 Facebooka. Tyle, że… o ile wpływa to na social media, ich środowisko czy przyszłość, o tyle nie zawsze na końcowego użytkownika. A teraz postanowiłam przyjrzeć się tematowi i z jego strony. Pytając również bliskich wokół siebie. Wyszedł z tego mix takich rzeczy:
- Znikającego polubienia na Facebooku i „serduszka” na Instagramie, to temat ostatnio na topie, chociaż zapowiadany już kilka miesięcy temu. Zresztą już jakiś czas temu pojawiły się pierwsze beta testy. Idealistycznie: z nadzieją, że będzie to jednak miało jakiś wpływ na samopoczucie i zachowania ludzi w sieci. A realnie: nadal wiele, niekoniecznie małych czy nieświadomych firm stawia na lajki. Być może takie działania Facebooka w końcu zmieni postrzeganie celów w social mediach i tego, jak powinniśmy tam budować komunikację i strategię.
- Odkąd pojawił się „Creator Studio” i możliwość planowania postów na Instagramie słyszę główne trzy rzeczy:
a) Dlaczego ja jeszcze nie mam?!
b) Genialna opcja!
c) Bez sensu, że nie mogę planować przez stronę na Facebooku.
Być może mała zmiana, ale wpłynęła mniej lub bardziej na większość administratorów stron na Facebooku i Instagramie. - Stały rozwój TikToka namieszał w świecie social mediów. Zdecydowanie podzielił również marketerów na tych, którzy widzą w tym narzędziu przyszłość i coś świeżego oraz tych, którzy sceptycznie podchodzą do medium niejednokrotnie przewidując dla TikToka przyszłość podobną albo i gorszą co dla Snapchata. Jedno jest pewne: to aplikacja, która najszybciej osiągnęła taki poziom użytkowników i ciężko przejść nam obok niej obojętnie.
To tam tworzą się dzisiaj młodzi twórcy, ale jednocześnie i patologie. To tam zaczynamy powoli wchodzić z butami jako marketerzy. Wcześniej tylko współpracując z tiktokerami, teraz prowadząc już kampanie płatne. Co prawda reklamy pojawiły się w listopadzie zeszłego roku, ale w Polsce dopiero teraz; i dopiero teraz nabierają szybkości i wielkości w planowanych budżetach na tego typu działania
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2020 roku
- Jak zapowiedział sam Mark Zuckerberg „The future is private”. I takie zadanie i cel ma przyświecać wszystkim platformom, które posiada gigant. Idąc dalej, prywatność i bezpieczeństwo w sieci, to problem nas wszystkich. Tak samo jak fake newsy czy idąc krok dalej: deep fake. To problem tak i po stronie użytkownika, który musi umieć bronić się przed atakami na swoją prywatność w sieci czy odróżnić prawdę od fałszu; jak i marek, które z jednej strony muszą wziąć również odpowiedzialność za zwykłych użytkowników, a z drugiej tak samo umieć obronić się przed fałszem i atakami.
- Technologia rozwijająca się szybciej niż biznes oraz coraz większe przepaście pomiędzy firmami w social mediach. Kiedy jedni budują zaawansowane chatboty, inni dopiero uczą się jak dodawać poprawne posty na stronie na Facebooku. Przepaść będzie coraz większa. Tak jak i w wydawanych budżetach, stosowanych technologiach czy samej komunikacji.
- Młodzi, czyli pokolenie Z i Alpha. O tym pierwszym powstało już sporo artykułów i raportów, ale mam wrażenie, że nadal większośc opiera się na stereotypach, domysłach i obrazie, jaki podają nam media albo nasze własne dziecko. Pokolenie to wchodzi na rynek zakupów lub już się na nim znajduje – trafienie do nich z kampanią to wyzwanie. O ile, póki co odpowiadają na nie całkiem nieźle b. duże marki, o tyle, chociażby w samym MŚP to nadal „terra incognita”.
Nowinki technologiczne a social media w 2020 roku
Trendy zawsze budzą we mnie dysonans. Zachęcam do przejrzenia tego, co zapowiadano na rok 2019 i zweryfikowaniu na moment obecny – pewnie nie będzie kolorowo. Z drugiej strony należy trzymać rękę na pulsie, a bycie o krok przed konkurencją w tym temacie to przewaga rynkowa. Na co wg mnie warto zwrócić uwagę?
- W dalszym ciągu nacisk na content obrazowy (ruchomy) oraz content efemeryczny.
- Rosnąca siła podcastów.
- Klientocentryczne podejście do komunikacji.
- Dalszy rozwój LinkedIna i jego wpływ na personal branding, rozwój social sellingu, rozwój samego serwisu.
- Rosnąca siła i wpływ TikToka.
- W dalszym ciągu trzy magiczne skróty: AI / AR / VR. Które nie wydają się już tak odległe w świetle powstających botów czy możliwości tworzenia swoich własnych filtrów w Spark AR Studio.
- Tematy społeczne: zero waste, gospodarka obiegu zamkniętego. Stawianie w dalszym ciągu na coraz większą transparentność i autentyczność w komunikacji.
- Wyszukiwanie głosowe i obrazem na pewno namiesza w SEO. Czy będzie to miało również wpływ na social media? Z lekką ekscytacją obserwuję obecne poczynania medium jakim jest Pinterest, w szczególności po tym, jak pojawiła się możliwość tworzenia płatnych kampanii reklamowych w Polsce.
- Zakup przez Facebooka CTR-Labs, czyli firmy, która stworzyła opaskę służącą do transmisji sygnałów elektrycznych z mózgu do komputera.
Kamila Krajewska
head of social media, Digital Resolution
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2019 roku w Polsce
Mówienie o znaczeniu i sile mediów społecznościowych staję się truizmem. Natomiast przywoływanie przykładów, szczególnie takich, za którymi nie stoją żadne pieniądze, a jedynie skromni ludzie o wielkich sercach – czystą przyjemnością. Abstrahując od dramatycznych okoliczności, w wyniku których wydarzenie miało miejsce, możemy śmiało powiedzieć, że inicjatywa pani Patrycji Krzymińskiej na rzecz WOŚP nie tylko udowodniła jak wiele możemy zdziałać za pomocą mediów społecznościowych, lecz także zabrała bardzo ważny i wyraźny głos sprzeciwu wobec wszechobecnej mowy nienawiści.
Wracając do kampanii reklamowych, w tym roku szczególną uwagę zwróciła na siebie kampania OLX skierowana przeciwko wulgarności i poczuciu anonimowości Internautów. Prosty w słowach, trafiający w samo sedno problemu przekaz idealnie dopasowany do grupy docelowej – to musiało się udać!
O tym jak dużym wyzwaniem jest wybór właściwego ambasadora, który pozostanie autentyczny w przekazie reklamowym, wie każdy marketer. Na słowa uznania zasługuje marka Samsung z kampanią „Na Twoich zasadach”. Ci, którzy śledzą twórczość i działalność biznesową Sokoła, z całą pewnością zgodzą się, że jest osobą, która żyje na własnych zasadach i nie pozwala się zaszufladkować. Nienachalne w product placemencie spoty z oczywistych powodów przyciągają największą uwagę pracowników korporacji, jednakże sam przekaz opiera się na lekkiej, ale angażującej narracji, która zachęca do obejrzenia spotów do końca i czekania na więcej.
3 wydarzenia z 2019 roku najmocniej wpływające na social media
Jedna z najbardziej oczekiwanych przeze mnie i zapowiadanych przez Facebooka zmian w końcu staje się rzeczywistością. Rozpoczęcie procesu ukrywania poziomu zaangażowania pod postami to z punktu widzenia specjalistów od paid social zmiana, która musiała się wydarzyć. O tym, że efektywność (szczególnie ta sprzedażowa) zamieszczanych treści nie powinna być mierzona skalą zaangażowania użytkowników mówimy już od dawna, ponieważ intencje zakupowe budują się poprzez odpowiednią częstotliwość kontaktu z reklamą w różnych kanałach mediowych. Co więcej, ta zmiana powinna mieć również realny, pozytywny wpływ na młodych użytkowników, na których media społecznościowe wywierają szczególnie niebezpieczną presję spowodowaną chęcią porównywania się z innymi czy aspirowania do bycia kimś innym.
Kolejną zmianą, która ma istotny wpływ na planowanie kampanii w mediach społecznościowych jest wprowadzenie możliwości optymalizowania budżetów na poziomie kampanii. Ma to szczególne znaczenie przy realizacji kampanii nastawionych na efekt. Przyjmując jako priorytet cel kampanii, Facebook w rzeczywistym czasie jest w stanie określić potencjał danej grupy docelowej i rozdystrybuować środki w najbardziej efektywny sposób. Z pewnością nie jest to rozwiązanie, które nie wymaga kontroli ze strony plannerów, jednak pozwala na tworzenie i testowanie bardzo rozbudowanych struktur kampanii w krótszym czasie z wymiernymi efektami.
Dynamiczny rozwój platformy TikTok to wydarzenie, które w 2019 roku dostarczyło wiele zróżnicowanych możliwości i form dotarcia do najmłodszej części naszego społeczeństwa. Dotychczasowy potencjał bazował głównie na działaniach we współpracy z influencerami, jednakże w ostatnim czasie platforma udostępniła reklamodawcom możliwości prowadzenia działań poprzez dedykowane formaty reklamowe, które czynią ten kanał jeszcze bardziej atrakcyjnym miejscem dotarcia do młodych.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2020 roku
Czas spędzony na użytkowaniu mediów społecznościowych rośnie, a co za tym idzie, wzrasta również aktywność użytkowników i reklamodawców. Facebook w swojej misji jasno określa, że jest to miejsce do budowania społeczności i dostosowuje swoje algorytmy do tego, aby wyświetlać treści możliwie najbardziej dopasowane do ich zainteresowań. Walcząc o uwagę z setkami treści, marki muszą skupić się przede wszystkim na konsekwentnej i wyróżniającej się strategii komunikacji tak, aby komunikat został zauważony oraz zapamiętamy przez użytkowników.
Kolejne wyzwanie stoi przed wszystkimi reklamodawcami, którzy prowadzą bardzo intensywne i rozbudowane działania sprzedażowe na Facebooku. W jednej z ostatnich informacji udostępnionej przez Facebooka możemy przeczytać, że w 2020 roku planowane jest wprowadzenie ograniczenia ilości emitowanych reklam w jednym czasie przez reklamodawcę.
Ostatnim, ale nie najmniej ważnym wyzwaniem, jest odpowiednie zaplanowanie procesu ścieżki zakupowej konsumenta z uwzględnieniem mnogości kanałów i narastającej ilości rozwiązań proponowanych przez platformy społecznościowe. Dotychczas media społecznościowe wśród większości reklamodawców były traktowane raczej jako dodatek pojawiający się na pojedynczych etapach customer journey, jednakże wraz z rozwojem technologicznym wszystkich platform, mamy coraz więcej możliwości kontaktu z klientem podczas całego procesu podejmowania decyzji zakupowych.
Nowinki technologiczne a social media w 2020 roku
Jednym z wiodących trendów, który już odegrał bardzo dużą rolę w mediach społecznościowych i w dalszym ciągu będzie zyskiwał na popularności jest AR. Wirtualna rzeczywistość powinna być postrzegana nie tylko w kontekście angażującego formatu, który pozwala na uatrakcyjnienie przekazu i budowania relacji z marką. Obecne możliwości pozwalają nam wykorzystanie roli AR również podczas procesów zakupowych, szczególnie w kategoriach fashion i beauty, gdzie wirtualna rzeczywistość wykorzystywana jest do umożliwienia użytkownikom przymierzenia/wypróbowania produktów. To rozwiązanie testowanie jest wśród wybranych reklamodawców na Instagramie, jednak obserwując dynamikę rozwoju mediów społecznościowych, w niedługim czasie możemy spodziewać się roll-outu dla szerszego grona.
Izabela Zbrzeźniak
social media specialist w Artegence
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2019 roku w Polsce
Ciekawe kampanie czy akcje w social mediach to dla mnie te, które mają do pokazania coś więcej niż ładny obrazek.
Weźmy pod lupę kampanię OLX „A co gdyby?”. To jakościowy storytelling, rozładowujący hejterskie sytuacje z humorem i taktem, jednocześnie ukazujący, że w sieci nikt nie jest anonimowy i warto pamiętać o kulturze również tam.
Jak bez bólu przejść rebranding i stworzyć ciekawszą kampanię niż ta promująca launch marki w Polsce? Wie to Bolt, który zmieniając nazwę z Taxify w marcu do dziś prowadzi świetną komunikację w social mediach – zwłaszcza na Instagramie – opartą na oszczędzaniu oraz idei #SmartRiders. Ich humor, zabawa słowem i kreatywność, to złoto!
Mamy ładne kreacje, dowcip i pomysłowość, a co z zaangażowaniem? I nie mam tu na myśli kolejnego KPI’a do zrealizowania, tylko zaangażowanie zmieniające rzeczywistość. I tu trzecia, najlepsza kampania 2019 roku: ,,Zabierz głos, bo go stracisz”! Świetna akcja mobilizująca do wzięcia udziału w wyborach parlamentarnych. Wsparta przez ludzi z różnych środowisk, bardzo dobrze odebrana przez młode pokolenie. Sami zobaczcie, co działo się pod hashtagiem: #zabierzglosbodostracisz
3 wydarzenia z 2019 roku najmocniej wpływające na social media
Rok 2019 mocno podkreślał znaczenie ekologii i działalności człowieka względem klimatu.
Myślę, że postać młodej aktywistki Grety Thunberg, której wystąpienia były szeroko udostępniane w mediach społecznościowych, wpłynęły na rozwinięcie się zainteresowania wokół ekologii i środowiska. Pojawiły się również akcje „Nie dla plastiku”, które dzięki sile mediów społecznościowych przyczyniły się do takich zmian w codziennym życiu, jak rezygnacja z plastikowych słomek czy jednorazowych kubków w wielu restauracjach. Doprowadziło to do momentu, w którym wrzucenie zdjęcia drinka z plastikową słomką staje się faux-pas.
W 2019 r. zaczęliśmy też więcej mówić o detoksie od mediów społecznościowych. Pojawiły się statystyki ukazujące, ile czasu spędzamy przed ekranem smartfonów. W Wielkiej Brytanii około 6% użytkowników usunęło aplikację z telefonu, 6% trwale usunęło swoje konta, a 8% usunęło konta i aplikacje mobilne z mediów społecznościowych. I tu pojawia się kwestia złotego środka w działaniach i częstotliwości kontaktu marki z użytkownikiem, aby nie doprowadziły one do odwrotnych skutków niż zamierzone.
Także większa kontrola nad naszymi danymi w sieci, nad bezpieczeństwem – to kierunek, który rozwija Facebook, aby użytkownicy czuli się bezpieczniej. Już teraz możemy w ustawieniach nie wyrazić zgody na wykorzystywanie naszej aktywności i danych do wyświetlania reklam. Duża dogodność dla nas, ale i duży problem dla reklamodawców.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2020 roku
Jak angażować i czym zaciekawiać ludzi – to wyzwania pojawiające się co roku w naszych głowach. Wiemy, że wideo content is king, a w 2020 r. przewiduje się, że aż 80% ruchu będzie pochodzić właśnie z wideo. Zatem pora zakasać rękawy i tworzyć jeszcze ciekawszy, angażujący oraz spersonalizowany content wideo.
Być może przyjdzie nam się zmierzyć ze zniknięciem liczby polubień na Instagramie. Może wpłynąć to znacząco na jakość contentu oraz na jeszcze większą wagę samego zaangażowania użytkowników w mediach społecznościowych.
Trzecim wyzwaniem może być dylemat w doborze influencerów do współpracy z naszą marką. Już teraz mówimy o nowych kategoriach jak: mikro i nano-influencerzy. Czy powinniśmy wybierać osoby z dużymi zasięgami, ale stające się coraz mniej wiarygodne, czy wybierać osoby mocno wpisane w DNA marki, z większą wiarygodnością i autentycznością, ale z mniejszą publiką?
Nowinki technologiczne a social media w 2020 roku
Myślę, że w mediach społecznościowych nastąpi wzrost stosowania technologii takich jak rzeczywistość rozszerzona (AR) i rzeczywistość wirtualna (VR). Użytkownicy będą wymagać lepszych i bardziej angażujących doświadczeń, a technologie te będą to właśnie umożliwiać. Instagram oddał nam świetne narzędzie – Spark AR Studio, z którym możemy sami tworzyć kreatywne i angażujące filtry. Zobaczmy też Facebook Horizon – społeczny świat VR. Jest to rodzaj wirtualnego świata, w którym ludzie mogą się łączyć, grać w gry i eksplorować. Aplikacja ta ma być testowana już w 2020 r.
Wyszukiwanie głosowe (voice search) to trend, który w 2020 r. mocno się rozwinie. Tak naprawdę już teraz widzimy, jak media społecznościowe powoli są włączane w pracę z osobistym asystentem głosowym. Na przykład Alexa może odczytywać nasz feed na Twitterze, gdy my przygotowujemy kolację. Rozwój wyszukiwań głosowych wpłynie z pewnością na język marek w mediach społecznościowych, a być może na powstanie nowej platformy skupionej wyłącznie na głosie.
Marta Małachowska
head of social media w Plej
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2019 roku w Polsce
Marketerzy coraz skuteczniej przestrzegają dobrych praktyk komunikacji w social media, co – paradoksalnie – powoduje, że coraz trudniej o wyróżniające się kampanie. Stosowanie się do zasad to nie wszystko – w dzisiejszym natłoku komunikatów nie wystarczy bowiem, że nasze kreacje będą dostosowane do urządzeń mobilnych czy dążyły do efektu thumb-stopping. W związku z tym do podsumowania wybrałam te aktywacje, które przyciągnęły mnie swoją autentycznością i umiejętnym wykorzystaniem wyrazistych cech marki (bądź takie cechy stworzyły).
Na pierwszy ogień idzie więc komunikacja Bolt na Instagramie – praktycznie wszystko, co pojawia się na ich profilu, potrafi mnie czymś zaskoczyć. W tym roku mieliśmy okazję obserwować potyczki między taksówkarzami i aplikacjami transportowymi oraz nasiloną komunikację marek takich jak Uber, Bolt czy FreeNow, które miały za zadanie przyciągnąć potencjalnych klientów na swoją stronę. W moim odczuciu jedynie Boltowi – właśnie poprzez Instagram – się to udało. Jest to komunikacja oparta o autentyczność i dystans, świetnie skrojona pod mobile, mówiąca językiem odbiorcy, wchodząca w dyskusję i reagująca na bieżące trendy. Marka nie boi się też dawać prztyczka w nos konkurencji – o czym świadczy chociażby ich najświeższa akcja z Lidią Uber (oraz bardzo ciekawe wybrnięcie z potencjalnego kryzysu spowodowanego reklamą wielkoformatową w Warszawie). Co zastanawiające, komunikacja Bolt na Facebooku mocno odbiega od tej, na Instagramie, jest bardziej zachowawcza i sztampowa, co prowadzi do pewnego rozdźwięku. Szkoda, bo chętnie zobaczyłabym ich bardziej odważne realizacje również w rzeczywistości facebookowej.
Ciekawą kampanią reagującą na negatywne zachowania klientów była kampania „A co gdyby?” serwisu OLX. W krótkich filmach, marka w prosty i humorystyczny sposób pokazała sprzeciw wobec nieuczciwych praktyk oraz nieuprzejmości użytkowników, którzy w internecie nazbyt często czują się bezkarni. W ten sposób marka z jednej strony wykorzystała jedną z najbardziej wyrazistych cech marki (memy i screeny na temat chorych córek na OLX krążyły po różnych grupach od dawna), a negatywny sentyment przekuła w pozytywną akcję. Do pełni szczęścia zabrakło mi jedynie lepszego dostosowania materiałów do warunków mobile (napisy co prawda były, ale sama realizacja w dużej mierze oparta była o „gadające głowy”).
Na koniec dość świeża realizacja, czyli odważna komunikacja Aliexpress oparta o fatalne tłumaczenia dostępne na ich stronie. To, co potencjalnie mogło odpychać od serwisu, zostało wykorzystane przez markę i przekute w atut, budząc zaciekawienie, a być może nawet uśmiech na twarzach odbiorców. Zabieg bardzo prosty, a efektowny – ciekawe jak przełoży się na popularność serwisu wśród polskich użytkowników.
3 wydarzenia z 2019 roku najmocniej wpływające na social media
Co prawda, nie ma to bezpośredniego wpływu na samą komunikację w social media, ale wprowadzenie na Facebooka biblioteki reklam z pewnością odmieniło sposób, w jaki obserwujemy działania konkurencji i dało do myślenia co do prowadzenia działań komunikacyjnych w social media. Będąca pokłosiem afery Cambridge Analytica, funkcja dała wgląd każdemu do wszystkich kreacji emitowanych przez daną markę – nie tylko tych dostępnych publicznie na profilu. Z jednej strony więc mamy lepszy wgląd w poczynania branży, a z drugiej – odkryło nasze karty.
Dużym echem odbiła się także sprawa Brand24, które zostało oskarżone o niedozwolone praktyki i w konsekwencji zablokowane przez Facebooka. Nie mi oceniać, jak było naprawdę, ale ta sytuacja jasno pokazuje, że najbezpieczniej jest współpracować jedynie z oficjalnymi partnerami marketingowymi Facebooka.
Na koniec nie sposób pominąć tematu kryzysu klimatycznego, o którym bardzo głośno było przez cały rok. I to nie tylko wśród użytkowników, którzy coraz mocniej angażują się – nie tylko w social mediach – w tematy społeczne, ale także wśród marek, które postanowiły wykorzystać ten temat do prowadzenia swoich działań. O ile samo zaangażowanie firm w takie tematy nie budzi moich wątpliwości, to zwracam sporą uwagę na autentyczność takiej komunikacji, ponieważ jest to kwestia dla wielu osób niezwykle istotna, a próba jej zagarnięcia dla celów komercyjnych może być bardzo negatywnie odbierana.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2020 roku
Głównym wyzwaniem będzie z pewnością kwestia rentowności działań – z jednej strony marketerzy muszą zmierzyć się z nieubłagalnie zbliżającą się recesją, a co za tym idzie mniejszymi budżetami reklamowymi klientów, a z drugiej coraz większym przesyceniem Facebook Ads, co prowadzi do zwiększających się stawek aukcyjnych. Liczyć się będzie więc przede wszystkim odpowiednia strategia, mądre wykorzystanie rozwiązań i ciągła optymalizacja działań.
Z pewnością dużą rewolucją może się też okazać globalne wdrożenie ukrywania liczby like’ów. Rozwiązanie obecnie wprowadzane jest na Instagramie, jednak po sieci już krążą informacje, że to samo czeka Facebooka. To dobry krok, który z jednej strony być może wpłynie pozytywnie na zdrowie psychiczne użytkowników, którzy nazbyt często zbyt poważnie podchodzą do swojej popularności w sieci, a z drugiej strony zmusi klientów i marketerów do weryfikacji swoich założeń i skupieniu się na wskaźnikach, które mają realne przełożenie na budowanie wizerunku i sprzedaż. Równocześnie ciekawie może się rozwinąć sytuacja na polu influencer marketingu, gdzie do tej pory dość często efektywność wykazywano na podstawie reakcji, a teraz twórcy będą zmuszeni do udostępniania bardziej miarodajnych danych, takich jak zasięgi.
Nowinki technologiczne a social media w 2020 roku
Pierwszym wyraźnie zauważalnym trendem jest rozwój podcastów na polskim rynku, w czym z pewnością duży udział miała twórczość Asi Okuniewskiej. Obserwacja tego medium jest ekscytująca, choć nadal budzi moje wątpliwości, jakie jest jego realne przełożenie na reklamę, patrząc pod kątem wskaźników biznesowych marki.
Widzę też spory potencjał do dalszego rozwoju popularności TikToka, aplikacji skierowanej przede wszystkim do najmłodszej grupy odbiorców, choć z aspiracjami do zagarnięcia również starszych segmentów wiekowych. Bardzo ciekawie może też wyglądać rywalizacja z Facebookiem, który już wdraża pierwsze funkcjonalności Instagram Stories, mające za zadanie dostarczyć użytkownikom rozrywkę w formie instant.
Kolejna kwestia to dalszy rozwój technologii 5G, która może zmienić sposób, w jaki postrzegamy internet i social media, a także umożliwić markom nowe pole do popisu. Na razie jednak przeciętnemu użytkownikowi trudno wyobrazić sobie te możliwości, dlatego z niecierpliwością czekam na realne wdrożenie 5G do komercyjnego użytku.