Social media na przełomie 2019/2020 podsumowują: Katarzyna Gąsior z GroupM, Marta Drożdż z Whites, Jakub Mihilewicz z Reprise (grupa IPG Mediabrands), Karolina Kornackaz KAMIKAZE, Aleksandra Mazur i Monika Szyszka z MakoLab.
Zobacz również
Katarzyna Gąsior
social media specialist w GroupM
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2019 roku w Polsce
W 2019 roku Facebook wprowadził nowy format reklamowy – Video Pooling łączący wideo z ankietą oraz z możliwością przekierowania odbiorcy reklamy na stronę reklamodawcy. Agencja Wavemaker przeprowadziła jako pierwsza w Polsce kampanię z użyciem tego formatu dla Nestle CiniMinis (akcja Miękkolubni vs Chrupciolubni). Video Pooling idealnie wpisywał się tu w komunikację marki, której użytkownicy określali jak lubią jeść swoje płatki śniadaniowe.
Z kolei Mindshare jako pierwsza agencja w Polsce przeprowadził kampanię Collaborative Ads dla Unilevera z udziałem Allegro. Ten format umożliwia sprzedaż konkretnych produktów klienta na stronie partnera (w tym przypadku – właśnie Allegro). Format wyświetla dynamicznie dopasowane do użytkownika produkty. Dodatkowo klient ma możliwość wpięcia swoich kodów pixel i sdk na stronie partnera, by prowadzić remarketing do osób, które oglądały jego produkty bądź porzuciły koszyk.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Trzecia zasługująca na uwagę akcja to chatbot Multikina na Facebook Page. Umożliwia on zakup biletów i subskrypcję newslettera o nowych premierach. Dodatkowo chatbot ma możliwość wysłania przypomnienia o opłaceniu rezerwacji zrobionej wcześniej na stronie www. Wystarczy przy składaniu tej rezerwacji zaznaczyć, że takie przypomnienie nas interesuje.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
3 wydarzenia z 2019 roku najmocniej wpływające na social media
Facebook przykłada coraz większą wagę do tematów dotyczących szeroko pojętych problemów społecznych tj. ekologia czy polityka. W związku z tym wprowadzone zostały zaostrzenia w przypadku publikacji reklam dotyczących tych tematów. Niesie to za sobą konieczność dodatkowej weryfikacji Facebook Page, z którego emitowana jest reklama oraz dodania informacji o tym jaka organizacja finansuje daną kampanię.
Facebook ogłosił usunięcie widoczności like’ów pod postami na Instagramie. Ich liczba będzie widoczna dla twórców, ale pozostanie tajemnicą dla followersów. Celem tego zabiegu jest „uzdrowienie” Instagrama – by stał się bezpiecznym miejscem, nie tworzącym presji wśród młodych użytkowników walczących dziś o uwagę i policzalne wyrazy adoracji.
Jako że w roku 2019 królującym formatem reklamowym było wideo, Facebook postanowił rozszerzyć możliwość optymalizacji kampanii z ich użyciem wprowadzając ThruPlay optimization. Oznacza to dla reklamodawcy możliwość rozliczenia się za całościowe obejrzenia wideo, bądź za minimum 15 sekund, w zależności od długości promowanego materiału.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2020 roku
RODO i wszystkie obostrzenia dotyczące wykorzystywania danych będą z pewnością ciągłym problemem dla social media marketingu. Już od 2018 roku nie tylko social media marketing, ale również cały sektor digital, zmaga się z regulacjami dotyczącymi wykorzystywania danych w internecie. Nie wszystkie obostrzenia są jasne i często ciężko znaleźć jednoznaczną odpowiedź jak tych danych używać, jak je przetwarzać bądź udostępniać biznesowym partnerom, aby nie nadużyć jakichkolwiek prawnych regulacji.
Użytkownicy są coraz bardziej wymagający jeśli chodzi o proponowane im treści. Teraz konsument oczekuje od marki autentyczności. Chce mieć do niej zaufanie, które zdobywa poprzez spersonalizowane komunikaty czy też przez rekomendacje, które otrzymuje od użytkowników produktu. Ważne, aby te przekazy były wiarygodne i budowały zaangażowanie oraz pozytywną dyskusję w sieci.
Z roku na rok przybywa nowych aplikacji społecznościowych. Niektóre z nich jak np. TikTok w krótkim czasie osiągają ogromną popularność. Taka dynamika rynku wymusza na reklamodawcach dostosowywanie swoich działań do jego potrzeb i „śledzenie” konsumenta w aplikacjach, których aktualnie używa. W związku z tym, rok 2020 przyniesie z pewnością dużo wyzwań w docieraniu do konsumentów poprzez różne platformy społecznościowe.
Nowinki technologiczne a social media w 2020 roku
Wzrasta znaczenie technologii AR i VR w branży reklamowej. Mogą mieć one duży wpływ na kierunek w jakim rozwijać się będzie digital marketing w 2020 roku. Marketing eksperymentalny daje możliwość zaangażowania klientów i stworzenia dla nich nietuzinkowych rozwiązań graficznych. Różne platformy społecznościowe produkują sprzęt, który daje użytkownikom możliwość wykorzystania szerokiej gamy możliwości jakie daje AR i VR (okulary czy soczewki umożliwiające np. wirtualne przymierzanie ubrań). Marketerzy wykorzystają te funkcje, aby rozerwać i angażować odbiorców oraz zwiększać przychody z reklam.
Coraz większe znaczenie z roku na rok zdobywa również sztuczna inteligencja. W 2020 roku z pewnością możemy spodziewać się coraz większej liczby chatbotów – niektórych naprawdę rozbudowanych i zaawansowanych w swoim działaniu. Dzięki chatbotowi można zbierać leady, sprzedawać produkty bezpośrednio w messengerze, zbierać informacje o użytkownikach w celu lepszego zrozumienia potrzeb i profilu klienta, usprawnić komunikację z nim oraz działać bardzo pozytywnie na odbiór marki.
Marta Drożdż
social media manager w Whites
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2019 roku w Polsce
Social media są świetnym narzędziem do realizacji celów sprzedażowych, ale wiele marek wykorzystuje swoje szerokie zasięgi również w celach edukacyjnych czy społecznych. W 2019 roku mogliśmy oglądać kampanie, które zachęcały do wdrożenia ekologicznego stylu życia czy działań na rzecz ochrony środowiska. Dla mnie jedną z lepszych kampanii było wideo stworzone przez PornHub „The Dirtiest Porn Ever”, którego akcja dzieje się na zaśmieconej plaży. Teaser został obejrzany ponad 3 miliony razy, a za każde obejrzenie pełnometrażowego wideo na stronie PornHub marka obiecała przekazać pieniądze na działania na rzecz ochrony oceanów.
W dyskusję o ochronie środowiska włączyły się również polskie marki. Marka Żubr wypuściła limitowaną edycję swoich etykiet, na których znalazły się zagrożone wyginięciem gatunki zwierząt żyjące w Polsce: wilk, ryś i sóweczka. Marka nowym etykietom podporządkowała całą komunikację w swoich kanałach social media, a zagrożone zwierzęta stały się nowymi (tymczasowymi) brand hero marki.
W dyskusję o ochronie środowiska w 2019 roku włączyli się także sami użytkownicy portali, tworząc intrygujący content. Jedną z ciekawszych inicjatyw były stworzone przez użytkownika Reddit rozpikselowane zdjęcia – liczba pikseli wskazywała na liczbę przebywających na wolności przedstawicieli danego gatunku. Inspirację do tego pomysłu użytkownik zaczerpnął z akcji zorganizowanej przez WWF „Japan – Population by Pixel”.
3 wydarzenia z 2019 roku najmocniej wpływające na social media
W 2019 roku twórcy największych platform społecznościowych skupili się przede wszystkim na rozwoju wewnętrznych narzędzi.
W listopadzie Facebook zaprezentował nowe rozwiązanie – Brand Collabs Manager, dzięki któremu twórcy i osoby publiczne mogą w łatwiejszy sposób nawiązać kontakt z reklamodawcami i rozpocząć komercyjne współprace. Facebook pracuje również nad ulepszeniem analizy danych, która pozwoli zarówno wydawcom, jak i twórcom na dokładne śledzenie wyników udostępnianych treści i ich optymalizację.
Innym ciekawym posunięciem Facebooka w 2019 roku było wprowadzenie aplikacji Facebook Dating, która wykorzystując dane użytkowników, przynależność do grup czy zachowanie w serwisie, pomoże w znalezieniu partnera. W obliczu rosnącej popularności nowych kanałów social media, np. TikTok, możemy się spodziewać, że w kolejnych latach Zuckerberg nadal będzie wprowadzał nowości zaciągnięte z innych aplikacji czy narzędzi, aby dzięki temu stać się kompleksowym medium i nie pozwolić na znaczący odpływ użytkowników.
Zmiany wprowadzane są również na Instagramie, który ogłosił testy związane z ukrywaniem liczby polubień danego zdjęcia. Były one prowadzone początkowo w wybranych krajach, a po pozytywnych wynikach zostały wdrożone również w Polsce (dla wybranych użytkowników). Obecnie liczba polubień jest jednym z ważniejszych wyznaczników sukcesu działań marek na Instagramie. Jej usunięcie może w najbliższej przyszłości zredefiniować nasze podejście do wyznaczanych w tym kanale celów.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2020 roku
Przede wszystkim problemem staje się rosnący brak zaufania do publikowanych przez marki treści oraz ocenianie ich poczynań. Użytkownicy social media na przestrzeni ostatnich lat stali się bardziej świadomi i dociekliwi – otwarcie oceniają działania marek, głośno mówią o błędach i wywierają realny wpływ na ich kampanie czy produkty. Przykładem może być usunięcie z kolekcji Gucci czarnego golfu z czerwonymi ustami, który został przez użytkowników skrytykowany i uznany za przejaw rasizmu marki.
Brak zaufania nie przejawia się tylko w odniesieniu do marek, ale również do samych kanałów social media jako narzędzia komunikacji. Użytkownicy coraz częściej boją się o swoje bezpieczeństwo w sieci, sprawdzają, w jaki sposób marki przetwarzają ich dane i bardzo mocno zwracają uwagę na dostępy. Można założyć, że w kolejnym roku wiele kanałów social media chcąc podnieść poczucie bezpieczeństwa użytkowników, wprowadzi restrykcje dotyczące targetowań czy szersze możliwości związane z wyborem danych, które użytkownik chce udostępniać reklamodawcom.
Nowinki technologiczne a social media w 2020 roku
Rok 2019 to zdecydowanie sukces stories. Użytkownicy social media zaczęli konsumować treści jeszcze szybciej, a ulotność informacji i ich chwilowość nieustannie ekscytuje i wzbudza największe zainteresowanie. Patrząc na ten trend związany z treściami efemerycznymi, można założyć, że poszczególne platformy social media będą rozwijać swoje narzędzia do tworzenia stories i w przyszłym roku zaskoczą nas nowymi funkcjonalnościami.
Drugim bardzo ciekawym zjawiskiem są wirtualni influencerzy, którzy zaczęli pojawiać się również na polskim rynku (Sara Kosmos od września 2019 roku). Na świecie konta generowanych komputerowo liderów opinii śledzą już miliony użytkowników, a jak wskazują dane, generują większe zaangażowanie niż te prowadzone przez realnych influencerów… Bardzo możliwe, że w obliczu kryzysu zaufania do influencerów, to właśnie ci wirtualni staną się w najbliższej przyszłości najlepszym narzędziem promującym marki.
Jakub Mihilewicz
senior social specialist w Reprise (grupa IPG Mediabrands)
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2019 roku w Polsce
- OLX – A co gdyby?
- WWF – Jesteś zagrożonym gatunkiem
- POLIN – Inna historia, taki sam hejt
3 wydarzenia z 2019 roku najmocniej wpływające na social media
- Wybory na gubernatorów oraz wybory stanowe w US w 2019 roku oraz nadchodzące wybory prezydenckie w 2020 roku. Facebook z jednej strony obawia się kolejnego backlashu i spadku notowań, jak po aferze Cambridge Analytica, więc stara się przynajmniej formalnie pokazywać, że działa w interesie ogółu społeczeństwa i udowadniać, że nie da się za jego pośrednictwem manipulować opinią publiczną – Mark Zuckerberg jest nadal regularnie „grillowany” przez Kongres, z portalu znikają (na chwilę) manipulanci jak Alex Jones, zmniejszają się możliwości targetowania po zainteresowaniach politycznych. Z drugiej zaś strony sama korporacja Zuckerberga ma wyraźny interes polityczny w zachowaniu obecnej władzy – z rozmów, które przechwycił portal The Verge, Mark jasno daje do zrozumienia, że z perspektywy jego biznesu kandydatka demokratów, Elizabeth Warren, nie byłaby mile widziana w Gabinecie Owalnym – głównie dlatego, że już zapowiedziała rozbicie monopolu Facebooka i nałożenie regulacji na gigantów z Doliny Krzemowej.
- Przemówienie Grety Thunberg przed Organizacją Narodów Zjednoczonych 23 września br. – odbiło się na tyle szerokim memicznym echem, że ciężko je zignorować, niezależnie od tego, czy bierzemy pod uwagę hejt, czy słowa wsparcia.
- Smoki i Baby Yoda. Na początku roku kończący się serial „Gra o Tron” HBO spowodował zmasowane wydatki na media i rozliczne łuskowe kreacje. Teraz nadszedł „The Mandalorian” Disneya – nie czarujmy się, Baby Yoda wygrywa w tegorocznej kategorii „Niedorzecznie urocze fikcyjne stworzenie”. Wziął nasze feedy z zaskoczenia i nic nie wskazuje na to, żeby coś miało przebić popularnością tego małego gumowego gremlina.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2020 roku
- Facebook dochodzi już do szczytu ilości użytkowników – przyrost nowych użytkowników mocno spowalnia, szczególnie wśród młodszej części populacji, dodatkowo powoli dochodzimy do pełnego nasycenia rynku portalami społecznościowymi. Sytuację Facebooka ratuje dużo szybciej rozwijający się Instagram.
- Brak serduszek na Instagramie i lajków na Facebooku – platformy testują możliwość odejścia od najważniejszego wyznacznika popularności treści. Marketerzy i influencerzy głowią się jak teraz będą rozliczać kampanie.
- Moda na cyfrowy detoks bądź całkowite odchodzenie od mediów społecznościowych, kasowanie kont, mniejsza ilość kontentu – sam Facebook skupia się ostatnio bardziej na Messengerze niż na feedzie, przyznaje że ma problem z zachęcaniem ludzi do częstego udostępniania swoich prywatnych treści. Rozmowy grupowe i prywatność to trendy zauważalne od lat, nie wygląda na to żeby w 2020 miało się to zmienić.
Nowinki technologiczne a social media w 2020 roku
Facebook Dating – bezpośrednia konkurencja dla Tindera już działa w dwudziestu krajach, w Polsce ma być dostępna na początku 2020 roku. Czy uda się strącić randkowego króla z tronu? Na pewno marketerzy będą mogli liczyć na nowe możliwości.
Messenger, WhatsApp, Instagram DM i inne aplikacje do natychmiastowego wysyłania wiadomości będą się rozwijać jeszcze bardziej w kierunku WeChata, czeka nas więcej reklam, gier w aplikacji, mikropłatności i botów. Oprócz tego będziemy obserwować większa popularność i rozwój aplikacji stawiających na bezpieczeństwo i prywatność jak Signal.
Karolina Kornacka
head of content & social media KAMIKAZE
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2019 roku w Polsce
Bardzo ciekawą kampanię rekrutacyjną „Róż się do lepszej pracy” przeprowadziła drogeria Hebe. Zabawa słowem i spójne, estetyczne grafiki, bezpośrednio nawiązujące do sprzedawanych w sieci produktów, były strzałem w dziesiątkę.
Marki coraz większą uwagę przywiązują do rekrutacji poprzez social media, tu dobrym przykładem są np. Kaufland, Biedronka, McDonald’s.
Kolejne dwie akcje pokazują, że social media mogą robić dobro.
Pierwsza to kampania zachęcająca do pójścia na wybory – „Zabierz głos, bo go stracisz”. Przed obiektywem stanęły popularne osobistości – Dawid Podsiadło, Krzysztof Zalewski, Anja Rubik, Areta Szpura, profesor Adam Strzembosz. Za obiektywem wspaniali fotograficy z różnych pokoleń – Zuza Krajewska, Tadeusz Rolke, Chris Niedenthal oraz Jacek Kołodziejski. W kampanii przygotowanej przez Fundację Batorego powstały piękne zdjęcia z charakterystyczną czerwoną ramką, na której znalazło się hasło akcji. Content publikowany był w social media uczestników akcji, a także użytkowników, którzy również dodawali ramkę do zdjęć i publikowali je na swoich kanałach. Pod dedykowanym akcji hashtagiem ludzie pokazywali swoje zdjęcia z chwili oddawania głosu. Prosta akcja z udziałem popularnych osób miała pozytywny odbiór, a patrząc na frekwencję w wyborach, była także skuteczna.
Druga akcja to całkowicie oddolna inicjatywa. Mały Alex przyszedł na świat z rdzeniowym zanikiem mięśni. Jego rodzice zorganizowali największą w historii SięPomaga zbiórkę na leczenie syna w USA. 9 milionów złotych to ogromne kwota, ale w zbiórkę zaangażowała się mnóstwo ludzi. Każdy może pomóc chłopcu, wpłacając pieniądze bezpośrednio na zbiórkę, licytując książki, spotkania, ubrania, czy nawet psie autografy (ten przekazała Wiesia Zborowska Wrona). Naprawdę wszystko o czym tylko można pomyśleć. O samej akcji, Alexie i leczeniu można przeczytać na instagramowym profilu mamy chłopca – @lekarka_na_roślinach. Zebrana już kwota jest zawrotna – ponad 5 milionów, ale wciąż brakuje jeszcze bardzo dużo. Wierzę, że ta piękniejsza strona social mediów pokaże swoją twarz w pełni i ta zbiórka zakończy się sukcesem.
3 wydarzenia z 2019 roku najmocniej wpływające na social media
Ukrycie polubień postów
Ukrycie polubień na swoich platformach Mark Zuckerberg zapowiadał już dawno. W tym roku jednak zamienił słowa w czyny i testowo Instagram nie pokazuje polubień postów. Testy te prowadzone są także w Polsce. Początkowo nowa funkcjonalność miała dotyczyć jedynie prywatnych profili użytkowników, jednak jak się okazało, aktualizacja objęła również profile firmowe. Ta decyzja może mieć bardzo duży wpływ na działania marek i influencerów na Instagramie.
Wirtualni influencerzy
Zjawisko, którego nie da się ignorować. Pierwsza wirtualna na świecie ma ponad milion obserwujących i nawiązała współpracę z największymi markami. Pierwsza Polska wirtualna influencerka – Sara Kosmos póki co nie wygrała polskiego Instagrama, ale biorąc pod uwagę światowy trend, należy obserwować jej rozwój.
Sprzedaż poprzez social media
To już nie tylko sklep na Facebooku, ale chociażby kolejny placement reklamy na Instagramie – karta Eksploruj. TikTok też komercjalizuje działalność, wprowadzając e-commerce.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2020 roku
Największym wyzwaniem w social mediach w kolejnym roku będzie użytkownik. A konkretnie to, jak do niego dotrzeć, jak go zaangażować, jak sprawić, by przekaz był dla niego wiarygodny. Użytkownicy social mediów są coraz bardziej świadomi i wiedzą, czego szukają.
Kluczowa będzie wiarygodność przekazu, również w kontekście ambasadorów marki, odpowiedzialności społecznej, działań CSR.
Trzecia strona to sprzedaż, która rozwija się w social mediach, a prognozy mówią, że w 2021 roku platformy społecznościowe będą trzecią siłą, jeśli chodzi o sprzedaż w Internecie. Nieustający sprzedażowy rozwój social mediów jest bardzo istotny z punktu widzenia marek. Dla konsumentów powinno to być ułatwienie dokonania zakupów w każdej chwili. Zagrożeniem jest zamienienie kanałów social media marek w tablice ogłoszeń, może to być męczące i zniechęcające dla odbiorców.
Nowinki technologiczne a Social media w 2020 roku
Mikrotrendów, które będą miały wpływ na komunikację marek w social mediach, jest kilka, między innymi:
- Personalizacja komunikatów, reklam, treści, wszystkiego, co dociera do odbiorcy. Przekaz powinien być dobrany specjalnie do konsumenta, bo takie są jego oczekiwania.
- Interaktywny content, na który użytkownik ma realny wpływ.
- Dalszy rozwój video i w postaci streamu i 360, także z elementami gamingu.
Istotny może okazać się także VR, AR i rozwój voice search.
Jedno jest pewne, w social mediach czeka nas kolejny ciekawy, pełen wyzwań rok.
Aleksandra Mazur, copywriter / social media specialist w MakoLab
Monika Szyszka, social media specialist w MakoLab
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2019 roku w Polsce
Ikea: Porozmawiajmy o sypialni – czyli jak poprzez żart oswoić najbardziej osobiste tematy, to numer jeden na naszej liście udanych kampanii 2019. Wielki plus za rozmach i dobór influencerów, a przede wszystkim za zaangażowanie stand-uperów. Dedykowany kampanii kanał na Youtubie Z nogą w drzwiach nadal przyciąga widzów – trudno się dziwić, bo kogo nie bawią autentyczne sypialniane anegdoty?
Rok 2019 to czas filmowego RTM. Wielkie zaangażowanie marek podczas premier ostatniego sezonu „Gry o tron” i nowej wersji „Króla Lwa” zaowocowały mniej lub bardziej udanymi kreacjami. Wśród najciekawszych wyróżniamy: Lot i jego post ze smoczym cieniem zarysowującym się na sylwetce liniowego samolotu oraz Port Gdańsk prezentujący dźwigi jako żyrafy w promieniach zachodzącego słońca – nie tylko dowcipnie, ale i oryginalnie.
Numer 3 na naszej liście to Wedel i Przyjemna ochłoda na lato, czyli nowe, letnie smaki Ptasiego Mleczka. Krótkie, kilkusekundowe filmy zachęcające do kuchennych eksperymentów z popularnymi piankami i angażujące ankiety to dobry przykład dostosowania przekazu do formatów Facebooka. A jednocześnie – chwytliwy pomysł, bo kto nie chciałby w czerwcu spróbować takiego orzeźwiającego shake’a z piankami?
3 wydarzenia z 2019 roku najmocniej wpływające na social media
The future is private – to motyw przewodni tegorocznej Facebook Developer Conference F8. Twórcy platformy zapowiedzieli wzmożone prace nad ochroną danych użytkowników. W social mediach szerokim echem odbiła się szczególnie deklaracja umożliwienia trwałego usuwania wiadomości. Zapowiedzi twórców platformy dotyczące szyfrowania komunikatorów z pewnością nie tylko nie uspokoiły użytkowników zainteresowanych ochroną swoich danych, a przyczyniły się też do podjęcia tematu w szerszym gronie.
Let’Em Burn – w 2019 roku spłonęła Katedra Notre Dame, amazońska puszcza, australijskie lasy, a część obszaru Kalifornii do dziś zmagają się z żywiołem, którego niszczycielska moc niepostrzeżenie wkradła się też do dyskusji w social mediach. Jeśli fake newsy doprawimy powszechną dezinformacją, a do wszystkiego dorzucimy sporo silnych emocji, otrzymamy mieszankę wybuchową – udostępnienia, komentarze i reakcje, jakich dawno już świat social mediów nie widział.
You know nothing Jon Snow – na premierę ostatniego sezonu Gry o tron czekali wszyscy – także marki, które postanowiły ogrzać się nieco w blasku hype’u wokół kultowego serialu, doskonale wiedząc, jak bardzo opłaca im się zamieścić baner z cieniem smoka, czy wykorzystać motyw tronu w aranżacji łazienki.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2020 roku
Wielkim wyzwaniem dla reklamodawców będzie planowane ograniczenie liczby reklam jednocześnie emitowanych przez stronę na Facebooku. Przyczyna decyzji są niestety błędy marketerów – nachalny remarketing i powtarzające się komunikaty od tego samego reklamodawcy zniechęcają do zakupu (jak i do FB w ogóle). To z kolei powoduje, że marki zauważają spadek efektywności i ograniczają środki na kampanie FB. Aby przeciwdziałać temu mechanizmowi, Facebook zapowiada ograniczenie liczby reklam już w połowie 2020 roku.
Wielkim wyzwaniem będą testowane od miesięcy zmiany na Instagramie. Ukrycie liczby polubień pod zdjęciem ma służyć przeciwdziałaniu rywalizacji – szczególnie między bardzo młodymi użytkownikami w wieku szkolnym i dać szansę tym, którzy, choć tworzą wartościowy content, nie mogą się wybić. Jeśli zmiany zostaną wprowadzone, odczują je przede wszystkim influencerzy, i współpracujące z nimi marki. Czy to oznacza nowy rozkład sił? Zobaczymy.
Zmianę odczujemy też w dziedzinie reklamy politycznej. Pierwszą jej turę przeżyliśmy już wiosną, po wprowadzeniu znaczących obostrzeń w kwestii warunków publikacji reklam politycznych na Facebooku. 30 października Jack Dorsey ogłosił globalny ban dla reklam politycznych Twitterze. Nie można mu odmówić racji, ze „political message reach should be earned, not bought”, ale z drugiej strony pojawia się obawa, że takie ograniczenia wpłyną na kształt sceny politycznej.
Nowinki technologiczne a social media w 2020 roku
Rozszerzona rzeczywistość śmielej wkroczy na polskiego Facebooka – marki z pewnością wykorzystają sprzedażowy potencjał aplikacji, umożliwiających wirtualne przymiarki i testy. Za przykład posłuży im choćby Sephora, która wystartowała ze swoją aplikacją pozwalającą na wirtualne sprawdzenie produktów do makijażu także na Facebooku.
Relacje zostaną docenione przez kolejne marki – rok 2019 pokazał tym, którzy jeszcze nie wykorzystują stories, że tracą. Nowe filtry i możliwości tworzenia treści w relacjach oraz niski koszt reklamy sprawią, że niedługo marketerzy będą musieli zakasać rękawy i prześcigać się w pomysłach na treść jak najlepiej przystosowaną do tego przebojowego umiejscowienia.
W 2020 chętniej skorzystamy z płatności na Facebooku i zrobimy więcej zakupów na platformach do tej pory nieproponujących takich możliwości – TikTok i Pinterest wprowadzają nowe opcje sprzedażowe.