Social TV daje więcej niż TV i social razem wzięte

Social TV daje więcej niż TV i social razem wzięte
Dostrzegamy coraz większą liczbę artykułów w polskich mediach na temat social TV. Można przypuszczać, że w końcu wykorzystanie tego narzędzia komunikacji stanie się popularne, choć na tzw. Zachodzie już od kilku lat trwa hype związany z social TV.
O autorze
4 min czytania 2013-07-29

U nas do tej pory z elementami social TV można było się zapoznać raczej jedynie dzięki HBO (brawa!), ale sytuacja powoli się zmienia, bo social TV to konkretne pieniądze na stacji, nadawców i producentów.

Z tym to się je?

Social tv jest połączeniem kilku kanałów w komunikacji. Najczęściej jest to połączenie przekazu wideo w telewizji lub Internecie oraz social media. Połączenie to umożliwia reakcję w czasie rzeczywistym na to, co dzieje się na antenie. Social tv angażuje i pozwala pogłębić interakcję. Przenosi uwagę konsumenta między kanałami. To, co dzieje się w telewizji, komentowane jest w Internecie i może mieć realny wpływ na audycję.

Social tv w Polsce

Social tv w Polsce jest na początku drogi, ma jednak ogromny potencjał i może korzystać z doświadczeń Europy Zachodniej. Pogłębia się zjawisko multiscreeningu, współużytkowania różnych urządzeń multimedialnych. Coraz częściej oglądamy telewizję z laptopem na kolanach lub ze smartfonem w ręce. Z badań Interactive Research Center wynika, że 73% polskich internautów w wieku 19-30 lat, podczas oglądania telewizji, korzysta z laptopa, smartfona lub tabletu. Z co najmniej dwóch urządzeń na raz korzysta co czwarty polski internauta w wieku 19-30 lat. Z laptopem na kolanach telewizję ogląda ponad połowa osób z tej grupy, równo połowa korzysta w tym czasie z tabletu, a ponad 60 procent sięga po smartfona.

Telewizja w połączeniu z social media daje możliwość interakcji – czegoś, czego brakowało jej od dawna. Coraz częściej można spotkać relacje z Twittera jako screeny wyświetlane podczas programu telewizyjnego. Mogą być to też automatyczne mechanizmy stosowane np. podczas konferencji branżowych. Podczas dyskusji telewizyjnej, równolegle prowadzona jest dyskusja na Facebooku czy Twitterze. Goście programu mogą odnosić się do tego, co piszą Internauci. W tym kontekście social tv ma kilka bardzo pozytywnych funkcji. Po pierwsze angażuje fanów w dyskusję telewizyjną. Telewizja nie jest jednokierunkowa, każdy może się wypowiedzieć. Po drugie każdy wpis z dyskusji użytkowników wyświetla się ich znajomym. Umożliwia to budowanie większego zasięgu dyskusji, daje możliwości dotarcia z programem do kolejnych grup odbiorców. Po trzecie dyskusje z social media wplecione w program telewizyjny są dodatkowym materiałem do wykorzystania przez dziennikarzy, wzbogacają audycję…

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Skuteczność

Efektywność stosowania social tv można mierzyć za pomocą narzędzi, które wykorzystujemy w łączeniu aktywności użytkowników. Jeśli social tv polega na interakcji z pobraniem aplikacji to wiemy, ile osób udało nam się zaangażować. Jeśli chcemy, aby audycja internetowa była komentowana, widzimy „na żywo”, ile osób udało nam się zaprosić do dyskusji. W przypadku łączenia telewizji z aplikacją na Facebooku widzimy, ile osób wykonuje konkretne działania, do których namawia speaker. Zawsze chodzi o danie użytkownikowi możliwości dodatkowej aktywności.

Ciekawym wykorzystaniem social tv jest połączenie amerykańskiego serialu Da Vinci’s Demons emitowanego na kanale Starz z aplikacją na iPada. Podczas oglądania serialu można zsynchronizować aplikację z wyświetlanym obrazem i otrzymać dostęp do dodatkowych materiałów niedostępnych dla osób, które nie oglądają serialu. Dodatków dla fana serialu jest sporo, oprócz dostępu do materiałów ze studia nagrań, także dodatkowe sceny wycięte z finalnej produkcji, opisy bohaterów oraz dodatkowe gry i łamigłówki związane z postaciami produkcji.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Kto może to wykorzystać?

Social tv jest idealnym narzędziem dla wszystkich marek, które wywołują dużo emocji i umożliwiają interakcję. Najczęściej będą to wydarzenia sportowe i muzyczne o szerokim zasięgu. Najlepiej social tv było widać podczas rozgrywek Super Bowl, podczas którego występ piosenkarki Beyonce uzyskał ponad cztery miliony komentarzy w social media.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Innym świetnym przykładem wykorzystania social tv jest głosowanie na najlepszy „wsad” podczas corocznego Slam Dunk Contest.

Fani mogą „na żywo” komentować i oceniać akcje pokazywane w telewizji. Wszystkie aktywności z social media widoczne są na ekranie podczas audycji. Zastosowanie social tv nadaje się wszędzie tam, gdzie marki budują społeczność. Pamiętajmy, że poprzez social tv inaczej możemy docierać do fanów politycznych programów publicystycznych a w inny sposób do widzów porannych programów fitness.

Sport, Eurosport i Social TV

Nietrudno znaleźć inspirujące przykłady aplikacji facebookowych wykorzystujących social tv w przypadku dużych nadawców zwłaszcza ze Stanów Zjednoczonych, ale jednym z ciekawszych przykładów social TV na rynku polskim mogą być działania Eurosportu. Poprzez aplikacje na Facebooku fani marki grają w gry sportowe, otrzymują punkty, ale też są zachęcani i nagradzani za oglądanie programów Eurosportu. Każdy z użytkowników biorących udział w konkursie mógł zdobyć dodatkowe punkty poprzez wpisywanie w aplikacji kodów podawanych przez komentatora na antenie telewizyjnej. Każdorazowo kodem można było zwiększyć swoją szansę na wygraną w konkursie. Przy okazji ostatniej transmisji z wyścigu kolarskiego ponad tysiąc osób wpisało w aplikacji poprawny kod podany przez komentatora na wizji.

Celem zastosowania mechanizmu social tv w komunikacji Eurosportu było z jednej strony zaangażowanie fanów marki z mediów społecznościowych do oglądania transmisji w telewizji. Z drugiej strony nakłonienie widzów do wejścia w interakcję z marką w social media.

Social tv a mobile

Wykorzystanie social tv może być także związane z mobilem. Wszystko zależy od tego, jakiej akcji oczekujemy od widzów. Może być to pobranie aplikacji mobilnej, pobranie piosenki, zeskanowanie QR kodu lub zupełnie inne, np. odgadnięcie za pomocą aplikacji Shazam jaka piosenka leci podczas reklamy samochodu i wzięcie udziału w konkursie. Ze względu na grupę docelową, którą stanowią młodzi ludzie,social tv może świetnie uzupełniać krótką ścieżkę zakupową. Z telewizji konsument trafia do Internetu, gdzie finalizuje zakupy.

Social TV to nie telewizja hybrydowa czy Smart TV

Różnica pomiędzy telewizją hybrydową a smart TV jest niewielka i polega głównie na źródle pochodzenia aplikacji telewizyjnych. W przypadku Smart TV dostawcą jest producent telewizora, zaś w przypadku telewizji hydrydowej jest to nadawca. To co jest wyjątkowe w telewizji hybrydowej to możliwość pełnej integracji aplikacji i multimediów z nadawanymi programami. Wygląda to wyjątkowo dobrze dla użytkownika w trakcie “konsumpcji” programów live. Warto jednak podkreślić, że Smart TV i telewizja hybrydowa nie konkurują z sobą, a raczej stanowią naturalne dla siebie uzupełnienie.

By nie było zbyt pięknie 😉

Rozpływając się w zachwycie nad social TV pamiętajmy też o wyzwaniach stojących przed social TV. Z jednej strony jest to kwestia mierzalnych efektów oraz umiejętności powiązania wielu danych i wskaźników, które jednoznacznie dawałyby odpowiedź na zagadnienia ROI. Z drugiej strony jest to problem tworzenia całych ekosystemów i architektury przepływu informacji – rzecz o tyle trudna, że wymagająca wiedzy eksperckiej na poziomie technologii, social media, telewizji. Ostatnim wyzwaniem zaś jest sposób konsumpcji telewizji przez dotychczasowych widzów. Nie oszukujmy się – early adopterów w pełni korzystających z social TV nie jest w wielu przypadkach wystarczająco wielu, by inwestycje stacji telewizyjnych i nadawców dawały szybki zwrot z inwestycji. Jednak jak zawsze – pierwsza stacja, nadawca, który zawładnie social TV wygra większą część tortu 🙂 A jest o co się bić.

 

Anna Robotycka, managing partner w faceADDICTED