– W Starbucks nie boimy się wyzwań ani trudnych warunków. Wypracowaliśmy rozwiązania pozwalające na funkcjonowanie w nowej rzeczywistości. Już na początku pandemii dostosowaliśmy nasze procesy i zasady operacyjne do zaistniałej sytuacji, dzięki czemu dużo łatwiej przeszliśmy przez rok 2021. W czasie lockdownów nie tylko utrzymaliśmy sympatię naszych stałych Gości, ale także zagościliśmy w sercach wielu nowych osób, dzięki systematycznemu rozwijaniu kanału delivery i poszerzeniu współpracy z agregatorami o Pyszne.pl i Uber Eats – opowiada Vedran Modrić, dyrektor operacyjny Starbucks Polska.
Dostarczanie ulubionych produktów pod same drzwi niejednokrotnie doceniali Goście kawiarni, szukający choć odrobiny normalności w tych niecodziennych czasach. Specjalnie dla nich marka wprowadziła także wiele nowości w swoim menu.
Zobacz również
W wakacje, po raz pierwszy po dłuższej przerwie, Starbucks otworzył nową kawiarnię w Gdańsku przy ul. Rajskiej, a następną w listopadzie w Łodzi, naprzeciwko stacji dworca nazywanej przez mieszkańców miasta Stajnią Jednorożców. Cieszą się one sporym zainteresowaniem.
– To wspaniale móc znowu spotykać się z naszymi Gośćmi i widzieć jak wspólnie spędzają czas, dzielą się swoimi emocjami. Czuć, że znów jesteśmy wszyscy razem w naszej ulubionej kawiarni. Wspólne wyjście poza dom, spotkania z przyjaciółmi, kawa, która łączy – to taki oddech radości w tych trudnych czasach. Częścią filozofii marki jest koncepcja trzeciego miejsca między pracą a domem, stworzenie przestrzeni zarówno do rozmów i spotkań, jak i odpoczynku od wielkomiejskiego zgiełku – i wiemy, że dla wielu naszych fanów jest to właśnie ich ulubiony punkt. Szczególnie teraz, po długim okresie braku możliwości korzystania z miejsc publicznych, wszyscy szukamy okazji do spotkań i budowania relacji. Mamy dużo większą ochotę wyjść z przyjaciółmi „na zewnątrz” – mówi Katarzyna Pijanowska, brand manager Starbucks.
W tym roku marka świętowała swoje 50 urodziny
– To dla nas duże wydarzenie i okazja do spojrzenia wstecz, na to czego już dokonaliśmy, przede wszystkim w ramach odpowiedzialności społecznej i misji łączenia ze sobą ludzi. Ciepłą atmosferę panującą w naszych kawiarniach tworzą przede wszystkim pracownicy, których nazywamy Partnerami. W wielu lokalizacjach utrzymaliśmy stały zespół przez okres pandemii, mimo że działały one w ograniczonym trybie lub były całkiem zamknięte. Jesteśmy bardzo wdzięczni naszym Partnerom za ich zaangażowanie w tych warunkach – mówi Vedran Modrić.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Markę ogromnie cieszy też wyraźny wzrost sprzedaży po okresie zimowego lockdownu, ale było to niemałe wyzwanie dla pracowników w kawiarniach, którzy każdego dnia dawali i dają z siebie wszystko.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Rok 2021 – najważniejsze wydarzenia
Z okazji okrągłej, 50-tej, rocznicy, Starbucks przygotował dla swoich miłośników specjalną kolekcję butelek i kubków wielokrotnego użytku, nawiązujących do historii i wartości marki. Zorganizowany został też specjalny Coffee Tasting, gospodarzem którego był Duncan Moir, Prezydent Starbucks EMEA. W spotkaniu wzięli udział pracownicy aż z 43 rynków – w tym także z Polski.
– Pięćdziesiąta rocznica Starbucks to dla naszych Partnerów niezapomniane wydarzenie. Naszą misją od wielu lat jest inspirować i rozwijać ludzi. Dlatego zależało nam, żeby spotkać się w gronie Partnerów Starbucks z różnych zakątków Europy i Świata, aby wspólnie upamiętnić ten niezwykły czas i spędzić go tak, jak lubimy najbardziej, czyli razem przy kubku kawy. Minione lata upłynęły nam w duchu troski o ludzi, planetę oraz pasji do kawy, czyli wartości przyświecających nam od początku. Teraz mamy doskonałą okazję do refleksji, spojrzenia w przyszłość i zastanowienia się, co jeszcze chcemy osiągnąć – mówi Vedran Modrić.
Od 2020 roku marka współpracuje ze startupem EcoBean i wspólnie pracuje nad możliwościami jakie daje przetwarzanie fusów.
– Wspieramy ich testy nad ponownym wykorzystaniem kawowych odpadów, przekazując fusy zbierane w warszawskich kawiarniach.. Choć sami już wcześniej poszukiwaliśmy sposobu na ponowne wykorzystanie tego odpadu. W ubiegłym roku wyszliśmy do naszych Gości z inicjatywą pod hasłem „Zabierz fusy do domu”, zachęcając ich do zabierania poporcjowanych fusów ze sobą i ponownego ich wykorzystania jako ekologiczny środek do czyszczenia domu, czy kawowy peeling – opowiada Katarzyna Pijanowska.
Akcja, której celem jest ponowne wykorzystanie surowca, cieszy się w Polsce dużą popularnością, szczególnie wśród osób żyjących zgodnie z ideą zero waste. Poprzedniej zimy marka odpowiedziała także na prośbę Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie i jako jedna z lokalnych kawiarni przekazała swoje fusy po kawie do posypywania wybranych alejek w parkach, jako alternatywa dla piachu i soli drogowej.
Od 2020 specjalną ofertę Starbucks można znaleźć w aplikacji „To Good To Go”, która w prosty sposób łączy użytkowników z miejscami takimi jak: kawiarnie, cukiernie, restauracje, hotele czy sklepy. W wielu z nich na koniec dnia zostaje niesprzedana żywność, która choć świeża, ze względu na przepisy musiałaby zostać wyrzucona. Aplikacja zyskała sobie sporą popularność. Dzięki tej współpracy marce udało się uratować w tym roku przed wyrzuceniem ponad 340 tysięcy produktów.
– Od lat wspieramy aktywności realizujące cele zrównoważonego rozwoju. Wszystkie tego typu podsumowania przypominają nam, że małymi krokami, wspólnie z naszymi Gośćmi możemy zmieniać rzeczywistość dookoła nas – mówi Katarzyna Pijanowska.
Cele na 2022 rok
– W 2022 roku chcemy spotykać się z naszymi Gośćmi, być razem z nimi w ich ulubionej kawiarni Starbucks – a więc z całą pewnością będziemy pracować nad otwarciami kolejnych lokalizacji, w których będzie można porozmawiać przy aromatycznej kawie. Zależy nam również na tym, aby rozwijać koncepcję trzeciego miejsca między pracą a domem, tworzyć przestrzenie do rozmów i spotkań, a także odpoczynku. Widzimy, że pandemia bardzo osłabiła relacje międzyludzkie. Dla Starbucks były one zawsze niezwykle istotne, ale w tym szczególnym czasie dostrzegamy, że potrzeba dbania o nie staje się jeszcze większym wyzwaniem i priorytetem – mówi Vedran Modrić.
Marka planuje kontynuację i rozwój działań z zakresu odpowiedzialności społecznej, szczególnie w zakresie ekologii oraz zrównoważonego rozwoju.
– Chcemy coraz bardziej angażować się w życie lokalnych społeczności, dawać naszym Gościom poczucie, że są u siebie, a marka podziela ich wartości – dodaje Katarzyna Pijanowska.