Strategia od podstaw: Bon voyage, wilki morskie!

Strategia od podstaw: Bon voyage, wilki morskie!
Przez ostatnich kilkanaście tygodni przeszliśmy cały proces tworzenia strategii - od założeń i celów, przez grupę docelową, kanały komunikacji, same komunikaty, po budżet, harmonogram i KPI. Czas na podsumowanie.
O autorze
2 min czytania 2013-11-08

grafika: fotolia

Wcześniejsze teksty autorki >

Tyle wiedzy, tak mało pamięci

Zdaję sobie sprawę, że ta ilość wiedzy, którą opisałam w poprzednich tekstach może przytłaczać. Dlatego żeby ułatwić proces korzystania ze strategii i pamiętania o wszystkich elementach znalazłam piosenkę, która wbiła mi się do głowy:

Refren brzmi: “who, what, where, why, how come?” i w dużej mierze to właśnie to, co powinniśmy pamiętać. Tylko kolejność trzeba zmienić (w strategii jest: założenia, grupa docelowa, kanały, komunikaty, budżet, harmonogram i KPI).

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • who? – kto? – grupa docelowa
  • what? – co? – komunikaty
  • where? – gdzie? – kanały komunikacji
  • why? – dlaczego? – założenia strategiczne
  • how come? – jak to możliwe? – zasoby, czyli budżet i harmonogram

Na deser trzeba pamiętać o KPI, czyli sprawdzeniu, czy zrealizowaliśmy nasze cele.

Czy ja naprawdę tego potrzebuję?

Nie będę przekonywać, że strategia jest niezbędna każdemu – czy dużej czy małej firmie, osobie prywatnej czy organizacji – każdy powinien mieć pewien pomysł na swoją obecność w social media, jeśli już zakłada profil. Myślenie strategiczne przydaje się też do wielu innych rzeczy. Planowanie jest po prostu łatwiejsze.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Oczywiście, jeśli zabierasz się do czegoś po raz pierwszy, może wydawać się to trudne i złożone. Ale kiedy trochę poćwiczysz, to zobaczysz, że tego typu myślenie wejdzie Ci w nawyk. Przestaniesz się nad tym zastanawiać i bać, bo się przyzwyczaisz.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Cechy strategii

  • jest określona w czasie – zwykle odległa, ponieważ dotyczy przyszłości za kilka lat
  • należy skupić się na jej realizacji
  • wpływa na nasze decyzje
  • określa szerokie spektrum działań – jest wszechobecna
  • ocenia się ją według wskaźników

Dlaczego jest tak ważna?

  • pomaga określić punkt, w którym się znajdujemy
  • wymaga przemyślenia, gdzie chcemy się znaleźć
  • zmusza do ewaluacji
  • przekonuje do analizy swojej grupy docelowej – klientów
  • usprawnia komunikację z klientami
  • aby skuteczniej ją przygotować, musimy zbadać opinie swoich klientów, partnerów i pracowników – dostajemy cenne informacje
  • porządkuje i usprawnia działania
  • dobrze przygotowana pomoże w sytuacjach kryzysów i problemów
  • określa, jak firma wyróżnia się na tle konkurencji
  • spina działania różnych działów firmy
  • ułatwia planowanie budżetu i działań marketingowych

Krótko mówiąc, naprawdę ułatwia życie. Wymaga dużo pracy – szczególnie intelektualnej. Ale kiedy raz ją przygotujecie, będzie wymagała tylko drobnych poprawek w trakcie trwania waszych działań.

Z mojej strony to tyle. Jeszcze długo można by pisać, szczegółowo omawiać pojedyncze elementy, ale jak na podstawy myślę, że macie już wszystko, co jest potrzebne, żeby nie zatonąć albo osiąść na mieliźnie. Nasza podróż przez ocean się udała, wszyscy dotarli szczęśliwie do celu. Pora teraz żebyś Ty, szczurze lądowy, zakasał rękawy i ruszył w swoją wyprawę. Nabierz wiatru w żagle i płyń! Bezpiecznej podróży!