grafika: fotolia.pl
Poprzednie części cyklu „Strategia od podstaw” znajdziesz tutaj.
Zobacz również
Quo Vadis? – cel komunikacji
To, co komunikujemy w social mediach powinno sprzedawać, budować wizerunek produktu/marki lub służyć obsłudze klienta. To trzy główne działania, których możemy oczekiwać od użytkowników w ramach modelu EEIA.
Jakie są jednak cele komunikacji w social mediach (nie licząc wpłynięcia na fana tak, żeby dokonał akcji)? Są cztery główne cele, które można realizować oddzielnie lub łączyć:
- Edukacja – informujemy klientów o sposobach korzystania z produktu, o naszej ofercie, poszerzamy jego wiedzę o tematy bliskie naszej branży,
- Interakcja – zachęcamy do wchodzenia z marką w dyskusję, zadajemy pytania, prosimy o podzielenie się uwagami i sugestiami,
- Branding – komunikaty służą budowaniu wizerunku marki oraz tworzeniu skojarzeń między emocjami i wartościami a firmą,
- WOM – celem jest tworzenie szumu dookoła marki – nie tylko więc interakcja na linii firma-fan, ale również pomiędzy fanami oraz osobami, które kont w social mediach nie mają.
Należy pamiętać również, że każdy komunikat, który przygotowujemy powinien być dostosowany do grupy docelowej. Różne grupy mają różne potrzeby, zainteresowania oraz na co innego zwracają uwagę.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
POEM, czyli poezja komunikacji
Payed, owned i earned media, czyli treści, które należą do nas, zostały zakupione i zostały stworzone przez fanów/klientów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Treści własnościowe, to wszystkie te, które należą do marki. Zdjęcia produktów, oferta reklamowa, teksty ze strony internetowej itd.
- Treści opłacone – reklamy, teksty sponsorowane, wykupione linki.
- Treści uzyskane (zarobione) są tymi, które tworzą fani i klienci. Recenzje, opinie, sugestie, wpisy na blogach, portalach ect.
Ma to o tyle znaczenie w kontekście strategii komunikacji, że należy zawsze balansować między tymi trzema grupami materiałów. Jeśli będą tylko media kupione i własnościowe, klienci nie będą się czuli się odpowiednio dopieszczani. Przy braku treści opłaconych zmniejszamy sobie zasięg i potencjalną grupę docelową. Bez treści własnościowych to zabójstwo dla marki.
Parlez vous? Podsumowanie
- Wiedz co chcesz powiedzieć, dlaczego, gdzie oraz do kogo
- Staraj się postawić w pozycji klienta/odbiorcy
- Realizacja – czy jest możliwe to, o czym marzymy? Czy koszty nie będą wyższe niż zyski? (szczególnie, jeśli chodzi o konkursy czy aplikacje)
- Nie wszystko co modne jest dobre. Nie wszyscy muszą być na Facebooku, a marketing szeptany jest bardzo trudny do przeprowadzenia
- Zawsze pamiętaj o misji, wizji, założeniach strategicznych
- Analizuj bieżącą sytuację firmy i punkt, w którym chcesz się znaleźć
- Dobieraj kanały i komunikaty do grupy docelowej (różne kanały = różne komunikaty i często = różne grupy docelowe)
- Nie bierz nic na pewniaka. Sprawdzaj dane, informacje i fakty.
- Lepiej jeden dobry pomysł niż dużo średnich
- Myśl zawsze o skutkach
- Jak będziesz oceniać swoje działania? Proces ewaluacji jest niezbędny.
Komunikacja marki w social mediach to prawdziwa podróż przez wzburzone morza pełne piratów, gór lodowych, potworów i niebezpiecznych wirów. Dobre planowanie uchroni nas jednak w czasie podróży i pozwoli bezpiecznie dopłynąć do celu. Czego oczywiście wszystkim życzę.