W październiku 2025 r. agencja badawcza SW Research zapytała dorosłych Polaków, co ich zdaniem ma największy wpływ na nadużywanie alkoholu. Oto odpowiedzi, które uzyskano:

Zobacz również
Najczęściej wymieniane były czynniki społeczne i rodzinne:
- 45 proc. respondentów wskazało „złe wzorce wyniesione z domu”,
- 24 proc. – „brak odpowiedniej edukacji”.
Tanie „małpki” kluczowym czynnikiem nadużywania alkoholu
Drugim najczęściej wymienianym źródłem problemu jest łatwy dostęp do wysokoprocentowego alkoholu w małych opakowaniach, tzw. „małpek”.
- Co trzecia osoba (32 proc.) uznała, że ich sprzedaż sprzyja nadmiernemu spożyciu.
- Jeszcze więcej, bo 42,3 proc. Polaków, jest zdania, że „małpki” są zbyt tanie – opłata od nich powinna zostać zwiększona.
- Prawie połowa badanych (47,9 proc.) nie rozumie, dlaczego małe butelki z alkoholem, które zaśmiecają parki i chodniki, nie są objęte systemem kaucyjnym.
Problemem również wszechobecna dostępność alkoholu
Na trzecim miejscu wśród przyczyn nadmiernego spożycia alkoholu Polacy wymieniają jego dostępność:
Apps in ChatGPT: nowy krok OpenAI [OPINIE]
- dużą liczbę sklepów sprzedających napoje z procentami (29,3 proc),
- sprzedaż całodobową (27,6 proc.),
- promocje cenowe (25,5 proc.).
Wyniki te znajdują odzwierciedlenie w opiniach dotyczących skutecznych działań ograniczających nadużywanie alkoholu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- 52,5 proc. jest za zakazem prowadzenia przez sklepy promocji cenowych na alkohol.
- Niewiele mniej, bo 45,8 proc. badanych, uznało, że zakaz sprzedaży „małpek” byłby skutecznym rozwiązaniem.
Reklama piwa ma niewielki wpływ na nadmierne spożycie
Z danych SW Research wynika, że reklama piwa jest postrzegana jako stosunkowo mało istotny czynnik nadużywania alkoholu przez Polaków.
- Jedynie 13,3% respondentów wskazało ją jako jedną z głównych przyczyn problemu.
Wyniki te wskazują, że w opinii Polaków, na styl konsumpcji alkoholu w większym stopniu wpływają czynniki związane z dostępnością, ceną i formatem opakowań mocnych alkoholi niż komunikacja marketingowa.
źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko