SW Research: niewłaściwe wychowanie i małpki rozpijają Polaków [BADANIE]

co wplywa na naduzywanie alkoholu w polsce badanie sw research
Badanie SW Research pokazuje, że prawie co drugi Polak (45 proc.) uważa, że największy wpływ na nadużywanie alkoholu mają wzorce wyniesione z domu. Co trzeci (32 proc.) wini za to „małpki”.
O autorze
1 min czytania 2025-10-24

W październiku 2025 r. agencja badawcza SW Research zapytała dorosłych Polaków, co ich zdaniem ma największy wpływ na nadużywanie alkoholu. Oto odpowiedzi, które uzyskano:

Najczęściej wymieniane były czynniki społeczne i rodzinne:

  • 45 proc. respondentów wskazało „złe wzorce wyniesione z domu”,
  • 24 proc. – „brak odpowiedniej edukacji”.

Tanie „małpki” kluczowym czynnikiem nadużywania alkoholu

Drugim najczęściej wymienianym źródłem problemu jest łatwy dostęp do wysokoprocentowego alkoholu w małych opakowaniach, tzw. „małpek”.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • Co trzecia osoba (32 proc.) uznała, że ich sprzedaż sprzyja nadmiernemu spożyciu.
  • Jeszcze więcej, bo 42,3 proc. Polaków, jest zdania, że „małpki” są zbyt tanie – opłata od nich powinna zostać zwiększona.
  • Prawie połowa badanych (47,9 proc.) nie rozumie, dlaczego małe butelki z alkoholem, które zaśmiecają parki i chodniki, nie są objęte systemem kaucyjnym.

Problemem również wszechobecna dostępność alkoholu

Na trzecim miejscu wśród przyczyn nadmiernego spożycia alkoholu Polacy wymieniają jego dostępność:

  • dużą liczbę sklepów sprzedających napoje z procentami (29,3 proc),
  • sprzedaż całodobową (27,6 proc.),
  • promocje cenowe (25,5 proc.).

Wyniki te znajdują odzwierciedlenie w opiniach dotyczących skutecznych działań ograniczających nadużywanie alkoholu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • 52,5 proc. jest za zakazem prowadzenia przez sklepy promocji cenowych na alkohol.
  • Niewiele mniej, bo 45,8 proc. badanych, uznało, że zakaz sprzedaży „małpek” byłby  skutecznym  rozwiązaniem.

Reklama piwa ma niewielki wpływ na nadmierne spożycie

Z danych SW Research wynika, że reklama piwa jest postrzegana jako stosunkowo mało istotny czynnik nadużywania alkoholu przez Polaków.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • Jedynie 13,3% respondentów wskazało ją jako jedną z głównych przyczyn problemu.

Wyniki te wskazują, że w opinii Polaków, na styl konsumpcji alkoholu w większym stopniu wpływają czynniki związane z dostępnością, ceną i formatem opakowań mocnych alkoholi niż komunikacja marketingowa.

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS Ponad połowa Polaków uważa, że piwo 0% pomaga ograniczyć picie alkoholu [BADANIE]

PS2 PanParagon: Nocna prohibicja. O której godzinie Polacy kupują najwięcej alkoholu [BADANIE]