Przy wyborze gier respondenci kierują się przede wszystkim gatunkiem (51 proc.) i ceną (41 proc.), istotne są również recenzje i opinie – na nie zwraca uwagę 38 proc. ankietowanych. Grami najczęściej wybieranymi przez graczy są FIFA (26 proc.), Wiedźmin (24 proc.), Grand Theft Auto (20 proc.) i Call of Duty (18 proc.). Natomiast widzowie e-sportu najchętniej oglądają osoby grające w FIFĘ (20 proc.), Wiedźmina (20 proc.), Minecrafta (13 proc.) oraz League of Legends (12 proc).
Zobacz również
W promowaniu gier, turniejów i eventów biorą udział youtuberzy i streamerzy, którzy od lat uczestniczą w kształtowaniu rynku branży e-sportowej w Polsce i na świecie. Polecenie gry przez influencerów e-sportu jest istotne dla 16 proc. ankietowanych graczy. Najbardziej znaną osobą w świecie polskiego e-sportu jest Piotr „Izak” Skowyrski (12 proc.). Wśród innych streamerów popularnością cieszą się Tomasz „Gimper” Działowy (11 proc.) i Jarosław „Pasha” Jarząbkowski (10 proc.).
Podobnie jak w tradycyjnym sporcie, rynek e-sportowy to nie tylko gracze, ale i widzowie. Liczba osób zaangażowanych w oglądanie gier i turniejów jest wielokrotnie wyższa niż liczba realnych uczestników rozgrywek. Według badań przeprowadzonych przez SW Research, w zorganizowanych eventach e-sportowych bierze udział 43 proc. ankietowanych. Jedynie niespełna 14 proc. stanowią zawodnicy, zaś 74 proc. to widzowie.
E-sport to jednak nie tylko zabawa. Rywalizacja między zawodnikami odbywa się zarówno w formie rekreacyjnej, jak i na turniejach gier komputerowych, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród fanów gamingu. Z badań przeprowadzonych przez SW Research, wynika jednak, że jedynie 35 proc. ankietowanych zna i potrafi wymienić nazwy eventów e-sportowych odbywających się w naszym kraju. Zdaniem respondentów najpopularniejsze z nich to: PGA Poznań Game Arena, Warsaw Games Week oraz Intel Extreme Masters World Championship. Ankietowani zapytani o firmy, które związane są z eventami e-sportowymi, najczęściej wymieniają Red Bull Esport (21 proc.), Coca-Cola (21 proc.), Play (18 proc.) oraz Samsung (17 proc.).
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
29 proc. ankietowanych kupuje gry w stacjonarnych i internetowych sklepach komputerowych/RTV/AGD. Niemal tyle samo (26 proc.) zaopatruje się w gry na dedykowanych platformach, a z platform handlowych i ogłoszeniowych korzysta w tym celu 23 proc. respondentów. Najczęściej wymieniane przez ankietowanych platformy cyfrowej dystrybucji, na których kupują gry to: Steam (58 proc.), Origin (31 proc.) i Uplay (16 proc.). Wśród platform handlowych i ogłoszeniowych, oferujących gry komputerowe, najpopularniejszymi wśród ankietowanych są: Allegro (68 proc.), OLX (48 proc.) oraz Gumtree (19 proc.). W kategorii sklepów (stacjonarnych i internetowych), w których można kupić gry, najczęściej wymieniany jest x-kom (40 proc.). Zakupy w Media Markt robi 39 proc. ankietowanych, w Media Expert 38 proc., a w RTV EURO AGD 31 proc.
Badanie zostało zrealizowane w dniach 22-27.08.2018 przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW RESEARCH metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 1017 ankiet na celowej próbie graczy lub widzów e-sportu (deklaracje) w wieku 16+. Kwestionariusz badawczy został przygotowany przez SW RESEARCH.