Tarik Hassan (Politan): Rola i potencjalna korzyść marketingowa tzw. czynnika „made in” są różne w różnych kategoriach produktowych

Tarik Hassan (Politan): Rola i potencjalna korzyść marketingowa tzw. czynnika „made in” są różne w różnych kategoriach produktowych
Na temat kondycji polskiego rynku chemii gospodarczej, technologii, która wpływa na ten rynek, trendach i obserwacjach, a także o konsumentach rodzimych produktów rozmawiamy z Tarikiem Hassanem, dyrektorem marketingu firmy Politan.
O autorze
2 min czytania 2018-05-21

Jak ocenia Pan kondycję polskiego rynku chemii gospodarczej?

Stabilna sytuacja ekonomiczna w kraju oraz niski poziom bezrobocia pozytywnie wpływają na stabilizację rynku chemii gospodarczej. Polski rynek jest dojrzały i bardzo konkurencyjny. W większości kategorii produktowych silną pozycję mają marki globalne, ale polscy producenci aktywnie walczą z międzynarodowymi koncernami i profesjonalizują działania. Wprowadzane są zarówno nowe produkty, jak i marki kierowane do określonych segmentów konsumentów. Przykładem takiego działania jest nowa marka Sensit, która ma szeroką ofertę produktów do czyszczenia i pielęgnacji.

Czy, i jak, technologia wpływa na rynek chemii gospodarczej?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Z jednej strony są przykłady kategorii produktowych, w których nowe technologie zmieniły rynek i wpłynęły na przyzwyczajenia konsumentów (np. nowe produkty do zmywarek; kapsułki do prania). Z drugiej strony można znaleźć przykłady nowych produktów opartych na innowacyjnej technologii, które zupełnie nie przyjęły się na polskim rynku (np. naboje ze skoncentrowanymi płynami). Reasumując, nowe technologie mogą być wartościowe dla konsumentów, ale tylko pod warunkiem rozwiązywania rzeczywistych problemów.

Jakie są obecnie największe wyzwania w branży artykułów gospodarczych? Co jest w trendach?

Szczególną uwagę zwracamy na trendy społeczne, wśród których na rynku household wymienić można np. „hedonizację” – dążenie konsumenta do wygody i zwiększenia komfortu. Konsumenci na codzienne sprzątanie chcą poświęcać jak najmniej czasu, a od produktów oczekują skuteczności, wydajności i bezproblemowego użytkowania. Dzięki temu zaoszczędzony czas mogą przeznaczyć na realizację swoich pasji czy spędzenie czasu z rodziną. Taka idea – sprytnego i efektywnego sprzątania – doskonale koresponduje z filozofią działania naszej flagowej marki Gosia, czyli „sprytnych patentów”.

Wyzwania dla firmy są niezmienne – nasilająca się konkurencja, przyspieszanie procesów NPD, obrona rentowności biznesu przy wzrastający obrót.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jak Politan obserwuje trendy/innowacje na rynku i jak wdraża je w swoje produkty?

Obserwujemy rynek, badamy preferencje konsumentów, sprawdzamy co w interesujących nas kategoriach produktowych dzieje się również poza Polską, odwiedzamy rodzime i zagraniczne targi i przyglądamy się trendom społecznym. To wszystko stanowi bazę dla procesów NPD.

Co kusi konsumenta do zakupu rodzimych produktów, skoro zalewani jesteśmy zagranicznymi towarami?

Rola i potencjalna korzyść marketingowa tzw. czynnika „made in” są różne w różnych kategoriach produktowych. Siła pozytywnego oddziaływania faktu rodzimej produkcji dla produktów spożywczych jest zapewne wyższa, aniżeli w branży wysoko rozwiniętych technologii. Podstawowe pytanie dotyczy jakości i tego, czy przymiotnik „polski” pozytywnie rezonuje w kontekście danej kategorii produktowej.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

O rozmówcy:
Tarik Hassan – związany z marketingiem od wielu lat, w firmie Politan pracuje od 2017 roku. Menedżer marketingu z doświadczeniem w tworzeniu i wdrażaniu strategii w Polsce i Europie. Posiada obszerną wiedzę w zakresie promocji sprzedaży, innowacyjności w planowaniu i zakupie mediów oraz kształtowania sieci sprzedaży od strony wizerunku i wymagań marki.