Z okazji nadchodzącego Halloween SentiOne przeanalizował wypowiedzi polskich internautów pod kątem ich ulubionych horrorów. W pierwszej trójce pod względem liczby wypowiedzi znalazły się „Teksańska masakra piłą mechaniczną”, „Pogromcy duchów. Dziedzictwo” oraz „Czarny telefon”. W kontekście konkretnych platform streamingowych najwięcej wypowiedzi o tego typu produkcjach dotyczy Amazon Prime oraz Disney+.
Już w poniedziałek przypada coraz chętniej obchodzone w Polsce Halloween. Oprócz przebierania się i zapalania dyniowych lampionów popularnym sposobem spędzania czasu w ten dzień jest oglądanie horrorów. Z tej okazji SentiOne, polska firma zajmująca się m.in. monitoringiem Internetu z wykorzystaniem zaawansowanej technologii sztucznej inteligencji, przygotowała ranking horrorów oraz filmów o duchach i potworach cieszących się największą popularnością wśród polskich internautów – zarówno ogółem, jak i na konkretnych platformach streamingowych. Przeanalizowane dane dotyczą danych z ostatniego roku, czyli okresu od 24 października 2021 r. do 24 października 2022 r.
Zobacz również
Pod względem liczby wzmianek niekwestionowanym zwycięzcą jest „Teksańska masakra piłą mechaniczną”, wspominana w polskim Internecie w ciągu ostatniego roku ponad 61,5 tys. razy. To seria horrorów licząca już 9 filmów, z których pierwszy miał premierę w 1974 r., a ostatni w lutym tego roku. Na drugim miejscu z ponad 46 tys. wzmianek znalazło się kolejne podejście do klasycznej serii z lat 80. – „Pogromcy duchów. Dziedzictwo”, film, który miał premierę w listopadzie ubiegłego roku. Trzecie miejsce z blisko 42 tys. wzmianek również zajmuje stosunkowo nowy film – „Czarny telefon”, którego światowa premiera miała miejsce we wrześniu 2021 r., polska natomiast w czerwcu 2022 r.
Na dalszych miejscach znalazły się: „Koszmar z ulicy Wiązów” (niemal 26 tys. wzmianek), „Blair Witch Project” (23,8 tys. wzmianek), „Milczenie owiec” (23,7 tys. wzmianek), „Omen” (22 tys. wzmianek), „Powrót laleczki Chucky” (18,5 tys. wzmianek), „Ostatniej nocy w Soho” (17,3 tys. wzmianek) oraz „Halloween” (11,5 tys. wzmianek).
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
„Teksańska Masakra Piłą Mechaniczną” to jedyny film z wymienionej dziesiątki, na temat którego większość wzmianek – aż 64 proc. – pochodzi z Facebooka. Najnowsi „Pogromcy duchów” oraz „Milczenie owiec” najczęściej były omawiane na portalach internetowych, za to w przypadku sześciu pozostałych produkcji ok. 40 proc. wypowiedzi na temat każdej z nich pochodzi z Twittera. Chociaż w rozmowach o horrorach w polskim Internecie dominują mężczyźni, to od kobiet pochodzi zazwyczaj ¼ – ⅓ wypowiedzi – mówi Wojciech Łuszczyński, head of marketing w SentiOne.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Na Amazon Prime oglądamy seriale, na Disney+ klasykę
Które tytuły są najczęściej omawiane w kontekście oferty konkretnych platform streamingowych? Najwięcej wypowiedzi na temat szeroko pojętych horrorów pojawia się w kontekście Amazon Prime i Disney+. Na pierwszej z wymienionych królują seriale – „Pamiętniki wampirów” (30,6 tys. wzmianek), daleko za nimi „Carnival Row” (5 tys. wzmianek) i Supernatural (2,2 tys. wzmianek). Widzowie Disney+ wybierają klasykę – „Omen” (22,2 tys. wzmianek), „Obcy 8. pasażer Nostromo” (10,1 tys. wzmianek) oraz „Obcy – decydujące starcie” (4,2 tys. wzmianek).
W kontekście HBO Max największą popularnością cieszą się filmy o czarach i demonach – Czarownica: Bajka ludowa z Nowej Anglii (2,3 tys. wzmianek), „Zakonnica” (1,8 tys. wzmianek) i „Annabelle” (610 wzmianek). Odbiorcy Netflixa upodobali sobie tematykę opętań i zombie – najczęściej wymieniany jest Egzorcysta (5,6 tys. wzmianek), za nim znalazły się „Resident Evil” (4,5 tys. wzmianek) oraz „Obecność” (3 tys. wzmianek).