#TheBestOfEffie Grand Prix 2000: IKEA „Otwarcie Nowego Sklepu”

#TheBestOfEffie Grand Prix 2000: IKEA „Otwarcie Nowego Sklepu”
W tym roku obchodzimy 25-lecie konkursu Effie Awards Poland. Z tej okazji w cyklu #TheBestOfEffie przyglądamy się kampaniom, które otrzymały Grand Prix. Jednym z wyróżnionych projektów jest „Otwarcie Nowego Sklepu” marki Ikea, nagrodzony w 2000 roku. Poznaj jego kulisy.
O autorze
2 min czytania 2024-12-02

W cyklu #TheBestOfEffie wspominamy kampanie, które nie tylko zostały uhonorowane najwyższą możliwą nagrodą w konkursie Effie, lecz również zapisały się pamięci odbiorców jako wyjątkowe i nadające kierunek całej branży reklamy w Polsce.

Grand Prix 2000: Ikea –„Otwarcie Nowego Sklepu”

Ta wyjątkowa kampania, zwana potocznie „Ikea Protest Poznań”, to projekt nagrodzony Grand Prix podczas pierwszej w historii edycji Effie Awards Poland. Dokładnie 25 lat temu, Ikea w Poznaniu miała zostać otwarta już po raz trzeci w przeciągu 5 lat. Miała być ona największa w Polsce, z pierwszą szwedzką restauracją w Poznaniu, placem zabaw dla dzieci i dużo bogatszą ofertą. Zanim jednak sklep miał zostać otwarty, przez 10 dni musiał pozostać dla klientów zamknięty. Jak można było przekonać poznaniaków, by po raz trzeci przyszli na otwarcie Ikea? To właśnie stało się głównym wyzwaniem kampanii.

Skan z Katalogu Effie, wydawanego w latach 2000-2017. 

Wśród celów znalazły się maksymalne nagłośnienie informacji o otwarciu nowego sklepu, wzmocnienie więzi pomiędzy poznaniakami a Ikea, uzyskanie wsparcia ze strony mediów i zaangażowanie mieszkańców Poznania.

Strategia kampanii postanowiła oprzeć się na poczuciu rozczarowania i bycia zawiedzionym na wieść o tym, że sklep ma zostać zamknięty.

Projekt zakładał zwerbowanie grupy mieszkańców, którzy zaprotestują przeciwko zamknięciu sklepu, tłumacząc, jak dużą będzie to stratą dla miasta.

Motto protestu „Gdzie nasza Ikea?” miało skłonić ich do zadania sobie pytania: czym jest Ikea w życiu miasta i jego mieszkańców? Po proteście, zgodnie z zaplanowaną strategią, marka wydała sprostowanie mówiące o tym, że, owszem, sklep został zamknięty, ale tylko po to, aby w Poznaniu pojawiła się większa Ikea.

Kompilacja plakatów i transparentów obecnych w kampanii.

Kampania rozpoczęła się oklejeniem miasta plakatami wyrażającymi protest. W mieście rozdawane były ulotki informujące o jego czasie i miejscu.

Drugiego dnia protestu pojawiły się plakaty na przystankach autobusowych. Protestujący byli podzieleni na cztery grupy, z których każda protestowała w odmienny sposób: skandując żądania, rozdając ulotki, angażując przechodniów w scenki teatralne, zbierając podpisy pod petycją.

Po trzech dniach protestu, do którego włączyło się niemalże całe miasto, Ikea wydała sprostowanie, dlaczego sklep został zamknięty, i obiecała otworzyć dwa razy większy sklep.

Skan z Katalogu Effie, wydawanego w latach 2000-2017.

Opis kampanii

  • Tytuł: „Otwarcie Nowego Sklepu”
  • Zgłaszający: Leo Burnett
  • Klient: IKEA 
  • Kategoria: Inne usługi

Streszczene kampanii

IKEA planowała otwarcie swojego sklepu po raz trzeci w ciągu ostatnich 5 lat i wydawało się, że to wydarzenie nie przyciągnie odpowiedniej ilości osób. Naszym celem było przekonanie Poznaniaków o „zamknięciu” IKEA i sprawienie, by zaczęli się zastanawiać, jakie byłoby ich życie bez IKEA, ich ulubionego sklepu meblowego. Motto: „Gdzie jest nasza IKEA?” wykrzykiwane było przez protestujących, kiedy zamknięto starą IKEA. Następnie IKEA oficjalnie przeprosiła Poznaniaków i zaprosiła ich na otwarcie nowego, większego sklepu.

PS TheBestOfEffie Grand Prix 2019: Żywiec „Chce się Ż”