Tytuł jest wyrazem fascynacji serialem, bo nie sądzę, aby z napięciem tej skali branża outdoorowa wchodziła w rok 2015, chociaż przyznaję: to może być ważny rok dla outdooru.
W Polsce może to być ważny rok między innymi dlatego, że w toku są dwie outdoorowo ważne sprawy – tzw. ustawa krajobrazowa oraz projekt narzędzia badawczego dla outdooru. 3 marca br. odbyło się finalne posiedzenie sejmowej podkomisji do spraw rozpatrzenia prezydenckiego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu.
Zobacz również
Ponieważ 2015 to rok wyjątkowo wyborczy, ciekawie będzie obserwować pojawiające się kampanie także w wymiarze politycznych deklaracji dbałości o estetykę miast i wsi.
W lutym 2015 miało zakończyć się badanie Travel Survey, czyli opis odbiorców reklamy zewnętrznej z podziałem na grupy celowe, oparty o dowolny zestaw cech, w tym sposób konsumpcji i styl życia. Travel Survey to jedna z podstaw i źródło danych dla Outdoor Track, czyli narzędzia badawczego outdooru. Ważna zapowiedź dotyczy też pieniędzy . Analitycy uważają, że wydatki na outdoor zostaną na stałym poziomie. ZOG prognozuje nieznaczny ich spadek, sięgający poziomu 0,5 proc. w porównaniu z 2014 rokiem i zarazem podkreśla, jak duże nadzieje są wiązane z wdrożeniem standardu badawczego.
To nie jest pod polskim słońcem nic nowego, od dawna mówimy o badaniach i uporządkowaniu przestrzeni oraz likwidacji nielegalnych reklam. Na widoczne zmiany musimy poczekać, aż obie duże i ważne dla outdooru sprawy wejdą w życie.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
A co na świecie?
Tytuł wprowadził nas w klimat amerykański więc sprawdźmy, jakie prognozy dla outdooru na 2015 rok przedstawiają eksperci z Media Life Magazine.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Interaktywność – oto jaki trend, zdaniem specjalistów od outdooru zza oceanu będzie grał coraz większa rolę w reklamie zewnętrznej. Outdoor wcale nie stracił na rozwoju mediów cyfrowych, przeciwnie: jest jedynym spośród tradycyjnych mediów, które zyskało na nowych możliwościach komunikacji z odbiorcami. Rzeczywistość cyfrowa spowodowała, że tradycyjne kampanie outdoorowe mogą docierać do adresatów w bardziej spersonalizowany sposób, wręcz osobisty. Najpoważniejsza rzecz w reklamie zewnętrznej, która dzieje się właśnie teraz: to będzie rok lepszej, częstszej i bliższej komunikacji. I nie chodzi tu o dotychczasowe, dobrze znane akcje – zachęcanie do wygłaszania opinii, słanie wiadomości tekstowych i interakcji w mediach społecznościowych. Nowy outdoor to taka platforma styczności marek z odbiorcą i taki rodzaj bliskiego kontaktu, który Media Life nazywa wręcz intymnym, kameralnym. Jego celem jest … odgadywanie życzeń konsumentów. Chodzi o oto, aby outdoor był użytecznym narzędziem, pomagającym ludziom w podejmowaniu decyzji i podejmowaniu faktycznych działań, aby był napędem do działania i aby rozwijał, rozbudowywał, poszerzał czysto reklamową część komunikatu.
Zapytani przez Media Life ludzie na co dzień mający do czynienia z reklamą zewnętrzną wymienili trzy inne elementy, które ich zdaniem w 2015 roku będą zauważalne.
Po pierwsze – boom na wyświetlacze cyfrowe. Specjaliści prognozują nawet dwukrotny wzrost liczby ekranów, wyświetlających informacje i to nie tylko w przestrzeni zewnętrznej, ale także w taksówkach, urzędach, gabinetach lekarskich, który według nich nastąpi w ciągu dwóch lat.
Po drugie – systematycznie będą rosnąć budżety przeznaczane na kampanie outdoorowe. W USA reklama cyfrowa, mobilna i klasyczny outdoor są jedynymi mediami, notującymi zauważalny wzrost nakładów. Brzmi optymistycznie!
I po trzecie – postęp w narzędziach badawczych. Rzetelny pomiar efektywności jest dla outdooru niczym układ krwionośny dla żyjącego organizmu. To największa nadzieja dla tego medium jeśli chodzi o konkurencyjność wobec innych kanałów komunikacji i jednocześnie ten obszar, w którym także Amerykanie mają sporo do zrobienia. Jak się okazuje, znaczenie tego czynnika nie zależy od szerokości geograficznej.
Frank Underwood powiedział tak: It’s time we go on the offensive.
Przed nami ciekawy czas i dużo do roboty. I przynajmniej kilkanaście artykułów z outdoorowego podwórka w tej rubryce.
Witajcie w outdoorze na Nowym Marketingu.
Agnieszka Maszewska
Zajmuje się komunikacją i CSR w Jet Line.
Absolwentka polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim oraz podyplomowych studiów PR w ISNS PAN, studentka CSR w Akademii Leona Koźmińskiego.
Członek Zarządu Fundacji Rejs Odkrywców, powołanej przez Jet Line.