TikTok zgromadził 150 mln użytkowników w Europie. Platforma inwestuje w bezpieczeństwo swojej społeczności

O autorze
4 min czytania 2023-02-17

fot. depositphotos.com

Od momentu wejścia na europejski rynek TikTok notuje systematyczną dynamikę wzrostu i ogłasza właśnie, że liczba użytkowników w Europie przekroczyła 150 mln. Rosnąca społeczność wymaga zwiększonych nakładów na przejrzystość działań i ochronę danych osobowych, dlatego firma otworzy w marcu Europejskie Centrum Przejrzystości i Odpowiedzialności w Dublinie oraz zapowiada stworzenie kolejnych ulokowanych w Europie centrów danych.


TikTok ma obecnie swoje siedziby w 10 krajach regionu – Belgii, Francji, Niemczech, Irlandii, Włoszech, Holandii, Polsce, Hiszpanii, Szwecji i Wielkiej Brytanii, w których zatrudnia ponad 5 tysięcy osób odpowiedzialnych za rozwój takich obszarów, jak angażowanie marek i twórców, e-commerce, muzyka, polityki publiczne, badania i rozwój oraz bezpieczeństwo. Z platformy w 32 krajach Europy korzysta już ponad 150 mln osób.

TikTok miejscem dla każdego

Co przyciąga ludzi do aplikacji? Historycznie społeczność TikToka wyszła od tańca i pokazywania układów tanecznych, ale wraz z upływem kolejnych lat treści na platformie, jak i profil twórców diametralnie się zmieniły. Dzisiejszą siłą TikToka jest nie tylko różnorodność, ale również tworzenie internetowych społeczności pod szyldem popularnych hashtagów, które oddziałują także na rzeczywistość niewirtualną. Przykładowo, hashtag #BookTok, zastosowany przez miłośników książek już ponad 110 mld razy, odmienił rynek księgarski i listy bestsellerów na całym świecie. Użytkownicy popularnej platformy internetowej dzielą się swoimi ulubionymi tytułami, także tymi, które nie są wydawniczymi nowościami. Dzięki hashtagowi #BookTok drugie życie otrzymało wiele zapomnianych książek. Najsłynniejszym przykładem jest „Pieśń o Achillesie” z 2011 r. napisana przez Madeline Miller.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Choć przyjęło się mówić, że popularna platforma rozrywkowa przyciąga wyłącznie młodych ludzi szukających niezobowiązującej rozrywki, treści pojawiające się na TikToku temu przeczą. Jako dowód można podać inny popularny hashtag #FarmTok (9,7 mld wywołań), pod którym pojawiają się filmy ukazujące rolnicze życie. Podkuwanie konia, sadzenie roślin, zwierzęce porody czy prace w polu – to również przyciąga i udowadnia, że na TikToku znajdzie się miejsce dla każdego.

Reklamowa siła TikToka

Najbardziej kreatywni i popularni twórcy mają szansę zaistnieć również poza wirtualnym światem. Brytyjski raper Stepz odniósł sukces dzięki TikTokowej platformie SoundOn, która pomaga łączyć artystów z wydawcami i wytwórniami. Jego konto było najchętniej oglądane spośród wszystkich brytyjskich artystów na TikToku, a sam raper zgromadził prawie 3 miliony fanów, przyciągając ich mieszanką muzyki i treści komediowych. Jego wirusowy hit „Cramp Dat” zapewnił mu globalną popularność nie tylko na platformie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Rodzimym przykładem sukcesu zbudowanego w oparciu o TikToka jest OnlyBio (@Onlybio.life), która jako jedna z pierwszych marek w Europie Centralnej zdecydowała się wykorzystać TikToka na szeroką skalę w swojej komunikacji. Aktualnie profil ma ponad 400 tysięcy obserwujących, a filmy wielokrotnie osiągnęły pułap wielu milionów wyświetleń. Marka nie tylko oparła o TikTok swoją komunikację marketingową, ale wprowadziła na rynek produkty powstałe jako efekt rozmów ze społecznością platformy. Dzięki temu jeden z szamponów użytkownicy z własnej inicjatywy promowali następnie na swoich profilach. OnlyBio docenił także potencjał twórców, którzy angażowali swoich odbiorców w tworzenie materiałów z oznaczeniem marki.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

O sile TikToka i jego znaczeniu w budowaniu portfolio produktowego świadczy także powstanie nowej marki kosmetyków w ramach OnlyBio – Stars from the Stars (@starsfromthestars) – przeznaczonej i promowanej wyłącznie na TikToku. Jest ona owocem pracy ponad 100 twórców związanych z platformą. Firma wychodzi w komunikacji daleko poza samą promocję produktów, edukując także swoją społeczność. Z czasem stała się wiodącą marką kosmetyczną w Polsce i zrewolucjonizowała sposób komunikacji z konsumentem. Aktualnie grupa obejmująca obie powyższe marki jest czołowym reklamodawcą wertykału beauty na TikToku.

Z kolei Bartosz Ostałowski (@bartosz_ostalowski) to jedyny na świecie profesjonalny kierowca sportowy, który samochód prowadzi stopą. Pomimo swoich fizycznych ograniczeń, zdobył wyścigową licencję FIA i rywalizuje na równych zasadach z pełnosprawnymi kierowcami. Bartosz od lat buduje swoją pozycję na rynku mediów i marketingu sportowego. Dzięki obecności na TikToku dotarł nie tylko do wielotysięcznej grupy fanów motorsportu, ale też zbudował fantastyczną społeczność kibicującą mu także w jego pozasportowych zmaganiach. W swoich filmach inspiruje, pokazuje kulisy świata motoryzacji i udowadnia, że niemożliwe nie istnieje. Ucieleśnia i promuje ideę równości, różnorodności i inkluzywności. Pozytywny content video tworzony przez Bartosza nie umknął uwadze reklamodawców, którzy chętnie proponują mu działania wizerunkowe i promocyjne. Do tej pory współpracował m.in. z Inter Cars, Q Service Castrol, Sachs, Castrol EDGE czy Hella. Bartosz na TikToku promuje także swoje produkty sygnowane jego życiowym mottem – Never Give Up.

Wzmacnianie kultury compliance

Wraz z rozwojem swojej społeczności TikTok skupia się także na tworzeniu regulacji odpowiadających na wyzwania związane z dynamicznym wzrostem liczby użytkowników. Na początku lutego firma opublikowała pierwszy raport bazowy zgodnie z ulepszonym Kodeksem postępowania w zakresie dezinformacji. Dostarcza on ponad 2,5 tys. danych punktowych na temat egzekwowania polityki TikToka w 30 krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Podsumowanie za ostatni kwartał 2022 r. wskazuje m.in., że mniej niż 1 na 10 000 wyświetleń dotyczyło treści zidentyfikowanych i usuniętych za naruszenie zasad dotyczących przekazywania szkodliwych informacji.

Dodatkowo władze platformy rozbudowują swój zespół, aby zapewnić zgodność jej działania z ustawą o usługach cyfrowych (Digital Service Act – DSA), która nakłada na wielkich graczy internetowych wymóg przejrzystości. Już teraz TikTok przygotowuje kwartalne raporty dotyczące egzekwowania wytycznych społeczności, w których przedstawia informacje na temat charakteru treści i kont usuniętych z powodu złamania regulaminu. Kolejnym krokiem w stronę zwiększenia przejrzystości działań jest otwarcie w marcu siedziby Europejskiego Centrum Przejrzystości i Odpowiedzialności w Dublinie. To miejsce, w którym eksperci będą udzielać informacji na temat zasad bezpieczeństwa obowiązujących na TikToku.

Realizacja strategii zarządzania danymi

TikTok zamierza także wyznaczyć nowy standard bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych, aby platforma mogła bawić swoich użytkowników przez kolejne lata. W tym celu opracowała w 2022 r. strategię zarządzania danymi dla Europy. Zakłada ona dalsze ograniczanie dostępu pracowników do danych europejskich użytkowników, zmniejszenie przepływu danych poza Stary Kontynent oraz przechowywanie danych lokalnie. Z tą ostatnią wytyczną wiąże się konieczność zwiększenia pojemności europejskiego magazynu danych. Dlatego firma finalizuje właśnie plan budowy drugiego centrum danych w Irlandii z zewnętrznym dostawcą usług. Prowadzi również rozmowy w sprawie utworzenia trzeciego centrum w Europie. Dane użytkowników TikToka mają rozpocząć migrację jeszcze w tym roku, a cały proces potrwa do końca 2024 r.