To już koniec studiów. Prognozujemy następcę

Zgodnie z danymi GUS, od 2006 roku spada liczba osób wybierających studiowanie, rośnie z kolei odsetek Polaków uczących się samodzielnie oraz korzystających z kursów i szkoleń. Jeżeli prognozy ekspertów z Kodilla.com potwierdzą się, trend utrzyma się przynajmniej do 2021 roku.
O autorze
2 min czytania 2018-04-05

Najnowszy raport “Kształcenie Dorosłych” GUS-u potwierdza malejącą liczbę osób zainteresowanych studiowaniem. Zgodnie z udostępnionymi danymi, stan ten utrzymuje się od 2006 roku. Rośnie z kolei liczba osób wybierających kształcenie pozaformalne i nieformalne. Dziś z kursów i szkoleń korzysta 29 proc., a z samokształcenia 25 proc. osób więcej niż 10 lat temu. Eksperci ze szkoły programowania online Kodilla.com prognozują, że liczby te będą zmieniać się przynajmniej do 2021 roku. Zgodnie z ich wyliczeniami, za 3 lata liczba osób wybierających studiowanie spadnie o 32 proc. W tym samym czasie liczba kursantów wzrośnie o ponad 35 proc., a osób samokształcących – o ponad 28 proc.

Źródło: Kodilla.com

20 proc. mniej studentów wśród dorosłych

20 proc. – zgodnie z danymi GUS, o tyle spadła liczba osób wybierających studia od 2006 roku. Z prognoz ekspertów Kodilla.com wynika, że w 2021 roku spadek ten wyniesie ponad 32 proc. Co jest przyczyną zmniejszania się liczby osób studiujących?

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Na pewno niż demograficzny, ale też coraz wyższe oczekiwania uczących się. Ma to szczególne znaczenie na kierunkach technicznych. Absolwenci mają nadzieję na ukończenie studiów i otrzymanie pracy, jednak duża ilość teorii, brak praktyki i doświadczenia przy tworzeniu własnych projektów obniża konkurencyjność na rynku pracy – tłumaczy Marcin Kosedowski z Kodilla.com.

Znaczenie ma też długość nauki. Aby zostać absolwentem szkoły wyższej, potrzeba od 5 – w przypadku studiów dziennych, do 7 lat – w przypadku studiów zaocznych i wieczorowych. Po takim czasie może się okazać, że wiedza jest przestarzała, a ponadto diametralnie zmieniła się sytuacja na rynku pracy, np. deficyt, który zdecydował o wyborze danego kierunku dotyczy już zupełnie innego zawodu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Prawie 5 mln Polaków wybiera kursy i szkolenia

Według danych GUS, co czwarta osoba w wieku 25-64 lat wzięła udział w przynajmniej jednym kursie lub szkoleniu. Poza tym, od 2006 roku liczba takich osób wzrosła o 29 proc., a według prognoz Kodilla.com, do 2021 wzrośnie o 35 proc. Skąd taka popularność pozaformalnych form nauki?

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Przyczyną jest intensywność nauki – czas trwania szkoleń i zakres materiału. Kursy, które obejmują wiedzę potrzebną do podjęcia konkretnego zawodu, trwają przeważnie kilka miesięcy i opierają się na praktyce. Tutaj nie ma czasu na zbędną teorię. Dlatego są chętnie wybierane przez osoby chcące zmienić zawód, np. przekwalifikować się do pracy w branży IT. Dla przykładu, bootcamp programistyczny umożliwiający zdobycie kompetencji junior Web Developera trwa 6-9 miesięcy i w 90 proc. opiera się na praktyce programowania. Średnio 75 proc. wykwalifikowanych w ten sposób osób znajduje pracę w ok. 3 miesiące po ukończeniu szkolenia.

6,5 mln Polaków uczy się samodzielnie

Od 2006 roku o ponad 25 proc. wzrosła również liczba osób uczących się samodzielnie. Według prognoz ekspertów z Kodilla.com, w 2021 roku liczba ta wzrośnie o 28 proc. Poza tym z samokształcenia najczęściej korzystają osoby w przedziale wiekowym 18-24 lat (40 proc. na 8,3 mln osób, które wybrało samokształcenie w 2016 roku). Z kolei osoby z roczników 25-44 lata najchętniej decydują się na kursy i szkolenia.

– Średnia wieku kursantów na bootcampach programistycznych wynosi 31 lat. Najczęściej są to osoby po studiach, niezadowolone z obecnej pracy, zdecydowane na zmianę zawodu. Nauka samodzielna jest dobrym rozwiązaniem dla osób już mających podstawową wiedzę lub teoretyczną, którzy chcą się dokształcić. Dla początkujących samokształcenie jest trudne, łatwo utknąć na skomplikowanym zagadnieniu i wtedy dalsza nauka jest wręcz niemożliwa bez pomocy osoby doświadczonej. Pozostaje również problem z selekcją materiału – zupełnie początkujące osoby nie wiedzą czego się uczyć, która wiedza jest aktualna, co jest potrzebne i stosowane podczas pracy – podsumowuje Marcin Kosedowski.

Co ciekawe, zgodnie z danymi GUS ponad 30 proc. osób wyraża chęć kształcenia się na studiach lub szkoleniach, jednak nie podjęli oni nauki ze względu na niedogodny czas zajęć kolidujący z życiem rodzinnym lub zawodowym. Wciąż niewiele osób jest zaznajomionych z nowymi formami edukacji, np. szkoleniami czy bootcampami programistycznymi (intensywnymi szkoleniami zawodowymi) przez internet.

Źródło: www.kodilla.com