Jak zauważają autorzy publikacji, do pracowników krajowego biura ds. praw autorskich rocznie trafia blisko pół miliona wniosków dotyczących ochrony właśnie takich praw. Jak się okazuje, coraz częściej wnioski te obejmują rejestrację dzieł generowanych przy pomocy sztucznej inteligencji.
W drugiej części raportu na temat sztucznej inteligencji (cz. I została opublikowana 31.07.2024 r.) zwrócono uwagę na to, że już wkrótce może dojść do zmian w amerykańskim prawie, skutkiem czego możliwe stanie się chronienie praw autorskich również w przypadku dzieł tworzonych z wykorzystaniem AI. Warunkiem ma być możliwość dostrzeżenia „kluczowej roli ludzkiej kreatywności” w pracy, która miałaby zostać objęta taką ochroną.
Zobacz również
– Po rozważeniu obszernych komentarzy publicznych i obecnego stanu rozwoju technologicznego, nasze wnioski sprowadzają się do centralnej roli ludzkiej kreatywności w kontekście praw autorskich. Tam, gdzie kreatywność jest wyrażana za pomocą systemów AI, nadal cieszy się ochroną. Rozszerzenie jej na materiały, których elementy ekspresyjne są określane przez maszynę, podważałoby jednak, a nie wspierało konstytucyjne cele praw autorskich – wyjaśniał Shira Perlmutter, Register of Copyrights i dyrektor US Copyright Office.
Raport, o którym mowa, powstał jako zwieńczenie prac zainicjowanych w 2023 roku, które objęły m.in. analizę działań tysięcy osób, od twórców sztucznej inteligencji, po artystów (np. aktorów i piosenkarzy country). W ten sposób ustalono, że wciąż odrzucane przez Urząd ds. Praw Autorskich będą wnioski o ochronę prawami autorskimi prac w 100% wygenerowanych przez sztuczną inteligencję.
Temat ten jest szczególnie kontrowersyjny i szeroko omawiany zwłaszcza w związku z często powtarzającymi się pozwami kierowanymi przez artystów przeciwko firmom AI. Sytuacje te dotyczą przede wszystkim kradzieży i bezprawnego wykorzystania fragmentów rozmaitych utworów do w celu szkolenia modeli opartych o sztuczną inteligencję.
Agenci AI typu Operator w marketingu: szanse i zagrożenia [OPINIE]
Więcej na temat ochrony własności intelektualnej w kontekście AU w marketingu przeczytasz TUTAJ >>
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Zdjęcie główne: Freepik