UOKiK: Kara dla spółki Yamaha za zawyżanie cen sprzętu muzycznego

UOKiK: Kara dla spółki Yamaha za zawyżanie cen sprzętu muzycznego
Jak ustalił UOKiK, spółka Yamaha Music Europe przez 13 lat zawyżała ceny sprzętu muzycznego sprzedawanego w sklepach internetowych w Polsce. W związku z tym Urząd nałożył na firmę pół miliona złotych kary.
O autorze
1 min czytania 2020-11-10

Yamaha Music Europe jest producentem sprzętu muzycznego sprzedawanego pod markami Yamaha, Line 6 oraz Steinberg, który jest sprzedawany m.in. w Polsce. Jak ustalił UOKiK, firma ustalała minimalne ceny, po których jego produkty miały być sprzedawane przez dystrybutorów w sklepach internetowych – począwszy od 2004 roku spółka ustalała ceny,  stosując określony wzór matematyczny. Ponadto, przedstawiciele Yamaha Music Europe wyznaczali bezpośrednio sklepom internetowym minimalne ceny sprzedaży produktów.

– Zmowa doprowadziła do sytuacji, w której konsumenci przez 13 lat przepłacali za sprzęt muzyczny w intrenecie. Yamaha nie tylko narzucała ceny, ale również monitorowała ich stosowanie, interweniując jeśli któryś z jej kontrahentów próbował sprzedawać sprzęt taniej – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Co więcej, sklepy mogły być przez firmę karane za próbę sprzedaży po niższych cenach m.in. poprzez utratę przyznanych wcześniej przywilejów, w tym np. preferencyjnych warunków handlowych. Również sami sprzedawcy obserwowali wzajemnie swoje działania i informowali Yamaha Music Europe, jeżeli któryś z nich sprzedawał produkty taniej.

W efekcie UOKiK nałożył na firmę pół miliona złotych kary. Co istotne, sankcja byłaby dużo wyższa, jednak przedsiębiorca współpracował z Urzędem w ramach programu leniency, który daje możliwość łagodniejszego potraktowania przez prezesa UOKiK, i dobrowolnie poddał się karze finansowej. Decyzja nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie do sądu.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

PS

Po wielu skargach klientów UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące praktyk popularnej platformy Allegro. Tym razem chodzi o zmiany w regulaminie związane z prowizjami od sprzedaży.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

PS2

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Cena w kasie wyższa niż umieszczona na półce lub brak informacji o cenie produktu – jak podaje UOKiK, w ten sposób przez kilka lat Biedronka naruszała prawa konsumentów. Na sieć została nałożona kara w wysokości 115 mln złotych.

PS3

Na początku września br. UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie działań spółek AMS i Ströer Polska na rynku reklamy zewnętrznej w Warszawie – celem jest ustalenie, czy firmy te nie zawarły porozumienia ograniczającego konkurencję.