„Uważaj na słowa” – kampania społeczna, która zwraca uwagę na trudną codzienność dzieci z Zespołem Tourette’a

„Wstydzę się z tobą pokazać”, „Co tak szczekasz? Pies jesteś”, „Gdybyś chciała, to byś przestała”, „Każdy śmieje się z twoich min”, „Boję się, że się zarażę” – to tylko nieliczne komentarze z jakimi mierzą się codziennie dzieci z Zespołem Tourette'a w szkole, przestrzeni publicznej, a nawet w domu.
O autorze
1 min czytania 2023-03-10

Polskie Stowarzyszenie Syndrom Tourette’a, jedyna w Polsce organizacja wspierająca osoby z tą chorobą, przygotowała film pt. „Uważaj na słowa” w reżyserii Małgorzaty Suwały wyprodukowany przez Małgorzatę Borychowską. Ma on na celu pokazanie problemów z wykluczeniem, jaki często dotyka dzieci z zespołem Tourette’a.

Każde zdanie, które usłyszymy w filmie, padło pod adresem dziecka z Zespołem Tourette’a. Wypowiedział je kolega z klasy, nauczyciel, rodzic, brat czy siostra, a czasami ktoś mijany na ulicy. Za każdym z tych zdań stoi prawdziwa historia, nieprzyjemna, raniąca i wprawiająca w dyskomfort, zostawiająca ślad na całe życie.

Polskie Stowarzyszenie Syndrom Tourette’a od ponad 25 lat wspiera i edukuje chorych oraz ich otoczenie. 15 grudnia zakończyła się Akademia Tourette’a – ogólnopolski program aktywizacji osób z Zespołem Tourette’a i ich bliskich. W ramach tego dwuletniego projektu Stowarzyszenie stworzyło szereg udogodnień, szkoleń, publikacji, a nawet aplikację na smartfony, po to, by wyczulić społeczeństwo i przeciwdziałać dyskryminacji chorych, a ich samych wspierać na każdym etapie życia i choroby.

Warto zwrócić większą uwagę na inne osoby wokół nas. Każdy człowiek nosi w sobie historię. Każde dziecko będzie kiedyś dorosłym. Każde słowo może pozostać w nas całe życie. #uwazajnaslowa

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Zespół Tourette’a (ZT) to zaburzenie neurorozwojowe, charakteryzujące się występowaniem licznych tików ruchowych i głosowych. Objawiają się one gwałtownymi ruchami i niekontrolowanymi dźwiękami. Objawy schorzenia, niski poziom wiedzy o ZT oraz jego stygmatyzujący charakter prowadzą do wykluczania chorych, już we wstępnej fazie choroby.

Więcej informacji o kampanii znajdziecie na stronie: www.tourette.pl

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się